Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Funkar det att sälja nytt Ballingslövkök på Blocket?

1. B
    Medlem · Stockholms · 2 206 inlägg

byggankan

Medlem
    I vårt hus så ingår det ett Ballingslövkök och vi känner inte att vi riktigt gillar deras luckor utan skulle hellre vilja ha ett kök från Kvik som vi tycker känns som att de passar oss mycket bättre stilmässigt.

Då avdragspriset om man väljer bort köket är löjligt lågt så känns det inte heller så aktuellt att ta välja bort det.

Så det jag undrar är om folk vill köpa ett nytt Ballingslövkök på Blocket? Vad kan man ta för pris i så fall? Och bör man sätta ut annons så att köparna kan välja luckor själv (man kan välja mellan 7 luckor i samtliga färger utom högglans som standard), eller bör man sätta ut annonsen när köket levererats så att de kan få en snabb leverans?

2. J
    Medlem · Halland · 1 275 inlägg

jhenrikj

Medlem
    Tycker du ska ta ett snack med din hussäljare. Du kan säkert få välja i hela ballingslövs sortiment mot pristillägg om du ber snällt. Då har du väl ett 30-tal olika sorters luckor att välja mellan.

3. Hemmakatten
    Medlem · 12 243 inlägg
    Visst kan man sälja ett nytt kök på Blocket. Men räkna inte med att få mer än max en 1/3 av nypriset.

När man köper på blocket vill man ju köpa till ett bra pris. Och ett bra pris för mig är inte 20% eller 30% avdrag eller så, det kan man ju oftast få i butiker också vid reor, kampanjer o liknande.

Dessutom får man ingen garanti som när man köper i butik. Även om du säljer ditt nya, oanvända kök så går kökstillverkarens garanti inte över till den som köper köket av dig. Det finns alltså ingen möjlighet för köparen att klaga om varan är dålig.

Det tredje är att det kök du säljer består av ett bestämt antal delar, under-, över, högskåp mm som inte går att ändra på. Det begränsar antalet köpare ytterligare. Det gäller att hitta en köpare som vill ha just den uppsättningen. Att köpa kök för att sedan kompletteringsbeställa (med många veckor/månaders leveranstid) skulle inte jag vilja göra. Och var skall det inköpta köket förvaras under tiden?

För mig, om jag vore säljare, skulle det vara en alldeles för osäker chansning med stor risk att köket blir sålt långt under det pris jag vill ha och dessutom alldeles för mycket besvär.

Jag skulle välja bort Ballingslösköket från hustillverkaren, bita i det sura äpplet och ta den låga avdragskostnaden och köpa eget kök om jag absolut inte hade gilla Ballingslövsköket.

Men räkna med att du själv får bekosta uppsättning av det nya köket och förmodligen även uppsättning av kakel, bänkskivor mm. Tror att det är svårt att beställa bänkskivor från Ballingslöv o kök från annan tillverkare. Ansvaret för att bänkskivor o diskbänkar har exakt rätt mått faller på dig och du lär inte kunna klaga till hustillverkaren om det sedan diffar. Hustillverkaren lär inte heller vilja innefatta köket i sin husgaranti om det inte levereras och monteras av dem själva.

Det enklaste är om ni funderar ett varv till på om ni inte kan hitta en lucka från Ballingslöv som ni gillar.

4. B

byggankan

Medlem
    Jo jag vet att man kan välja andra luckor också mot tillval, men det blir en rätt så ordentlig kostnad totalt med alla tillval på Ballingslöv ändå. Och jag har ju inte heller tänkt att man ska ta så mycket på Blocket. Kanske ca 20 000 - 30 000 (avdraget är 22 000 inkl. vitvaror och garderober).

Monteringen kommer vi vad jag förstår att få göra själva även om vi väljer Ballingslöv då vi inte köper NF (Fiskarhedenvillan). Bänkskiva har vi inte heller tänkt att ta från Ballingslöv heller då de helt enkelt är svindyra på stenskivor. Och inte handtagen för vi gillar inte dom heller.

Den enda luckan från Ballingslöv som jag gillar är den som heter Linje, men de är väldigt svåra att öppna och går därför bort. Sen så spelar det såklart in att de säljare som jag träffat på Ballingslövs lokala affär är så fruktansvärt otrevliga. Både då jag var in nu och när vi var in för 2 år sedan då vi renoverade lägenheten. Och även om det inte är dom vi köper från så representerar ju även dom företaget.

Det är ju såklart till stor del en kostnadsfråga också. Vad det verkar så kommer vi antagligen att få betala lika mycket extra för Ballingslövköket för att få det som vi vill som vi kan få hela köket för från Kvik (som jag bara har varit hos en gång men hade en supertrevlig och hjälpsam säljare trots att jag sa att jag inte skulle köpa kök från dom utan bara handtagen till köksluckorna.) Och om vi då kan sälja Ballingslövköket så får vi det både billigare och enligt vårt tycke ett finare kök.

5. stiga
    Medlem · W · 372 inlägg

stiga

Medlem
    Jag är lite tveksam till att du får 20-30K för ett kök på blocket, nytt eller ej men du kan ju alltid prova.

Ekvationen att räkna ut vad ditt önskade kök från annan leverantör blir att kosta vid bortval blir ju att ta hustillverkarens offererade pris för det inkluderade köket - avdraget vid bortval + kostnaden för det alternativa köket från annan leverantör. Man brukar få lov att hitta ett kök riktigt billigt innan det blir värt att göra ett bortval.
    Exempel: Kök + maskiner från hustillverkare: 80 000kr. Vid bortval avgår 30 000kr --> Förlust på 50000kr (Du har ju redan betalt 80000kr för alltihop när du köper huset). Skulle då dina tillval för att få det kök du vill ha från ursprunglig leverantör gå på 50000 är du på noll, du kan med andra ord göra tillval för diffen mellan offererat "standardkök" och avdraget innan du tjänar på att välja bort det inkluderade köket. Inte helt bra förklarat men ofta så är den enda anledning till att välja bort det kök som ingår att den leverantören helt enkelt inte har någon lucka man gillar.

6. J
    Medlem · Halland · 1 275 inlägg

jhenrikj

Medlem
    Ouch...skulle jag valt bort samma sak i mitt bygge skulle jag fått nästan ganska exakt 80 000 tillbaka. Och nej det är inget jättekök och ganska basic vitvaror.

7. B

byggankan

Medlem
    Nä jag har väl egentligen inte heller trott att det ska gå speciellt bra att sälja på Blocket, men jag tänkte att det var lika bra att fråga innan jag bestämmer mig för någonting.

Säljaren på Fiskarheden sa det med en gång också att det var väldigt låga avdrag så det har jag ju vetat om hela tiden. Jag har däremot inte vetat riktigt hur mycket motsträviga känslor jag skulle få mot Ballingslöv...

Men å andra sidan är andra saker väldigt prisvärt. Att höja takhöjden 20 cm kostar knappt 14 000 t.ex. Och alla andra ändringar som vi gör (enkeldörr istället för dubbeldörr, tar bort några fönster, gör andra större o.s.v.) gör att vårt hus t.o.m. är billigare än orginalhuset.

8. B
    Medlem · AC · 89 inlägg

Bellasmamma

Medlem
    Såhär tänker jag:

1. Om jag ska köpa Ballingslöv-kök i nyskick - då köper jag det från butiken (bl.a. för de garantier som nämns ovan).

2. Om jag ska köpa nytt, billigt kök - då köper jag ikea.

3. Om jag ska köpa billigt kök - då köper jag på Blocket. Nu har jag ingen som helst koll på de kök som säljs på Blocket men jag kan tänka mig att folk köper dessa till sina sommarstugor eller "andrahem" och då kanske man vill ha sånt som är "nästan gratis" och inte vill hosta upp femsiffriga belopp.

9. B

byggankan

Medlem
    Jag kanske ska spara det tills när vi ska bygga ut köket i vår sommarstuga istället. Det blir ju lyxigt med ett Ballingslövkök i en 30 kvm stuga ute i skogen :)

10. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Hur stort är köket? Rakt, vinkel, köksö?
    Jag håller med föregående. Ska jag köpa ett komplett kök privat så kan jag inte tänka mig att ge mer än en tredjedel av nypriset.

11. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem
    Redigerat 2 mar 2010 20:57
  12. B

byggankan

Medlem
    Jo jag vet att det är samma ägare, men det är ju inte samma säljare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.