Byggahus.se

Funkar dessa väggfärger till NCS S0502Y?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi kommer antagligen att ha ungefär NCS 0502Y på lister och dörrkarmar, funkar dessa väggfärger till denna tro?

- NCS S0603-G80Y
    - NCS S2005-G80Y
    - NCS S1005-G60Y
    - NCS S1005-G40Y

Om någon är duktig på färgkoder vore jag tacksam för lite hjälp! Jag ska testa att provmåla på väggen också, men tänkte nog skippa att köpa provburkar om någon av färgerna ovan skulle se helt fel ut med den vita.

Ha det fint!

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Dom kommer funka. Dom har alla gult i sig och ger en varm ton.

När du däremot målar met vitt så kör alltid samma vita kulör. En kritvit bredvid 0502Y får den att se väldigt gul ut.

3. ullberg
    Verktygstokig · Nivå 15
    I grunden håller jag med Johannes uttalande, i tillägg kan jag känna att s0603-g80y är lite väl nära ’vitt’ och ffa har lite för lite kontrast mot s0502-y, men lite beroende rum kan det nog bli bra.

Även 1005 varianterna är lite för svaga för mig personligen, men i ”vitt och fräscht”-andan är de nog att anse som kraftiga och smaken är högst personlig så de ska funk för er och inte mig... Jag kan väl också säga att jag såg betydligt ”fegare” val när jag en gång för länge sen jobbade med att kränga färg på en bygghandel - så kanske är det jag som är utanför normen....

/U

• Laddar…