Ska bygga altan mellan en stödmur och huset och behöver på en 2,4 m sträcka bygga en avväxling som reglarna ska ligga.
Enligt dimensioneringsverktyget på byggbeskrivningar.se skulle pelare på 95*95 funka.
Men då jag vill att "pelaren" ska vara lika bred som stödmuren undrar jag om konstruktionen nedan kan fungera lika bra? Det är tre stycken 95*45 reglar.

• 3D-modell av hus med visad konstruktion för altan med reglar bredvid en stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av träreglar monterade som stöd vid en stödmur vid huset för altanbygge.
    Skapa konto
  • Hus i vinterscen med synlig stödmur där ägaren planerar bygga en altan.
    Skapa konto
Spontant, ja, utan problem. Fäster du dem ordentligt i väggen så ökar deras bärförmåga avsevärt.

Blir det bara balkong uppepå? Inga problem alls.

Inga problem, för pelare är det oftast knäckning som är det kritiska. Om pelarna inte kan knäckas (dvs sitter fast) håller dom mycket...

Så här blev det tillslut, kanske ska jag fästa in pelaren med mer än två plattjärn per sida?

• Byggprojekt med träpelare fastsatt med två plattjärn vid betongvägg under konstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Augen81 och 1 till
  • Laddar…
Det där duger gott.

E earlo skrev:
Så här blev det tillslut, kanske ska jag fästa in pelaren med mer än två plattjärn per sida?
Ser bra ut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.