Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fungerar miniventilation, finns det bättre än mitsubishis?

1. A
    Medlem · 304 inlägg

aka_the_barf

Medlem
    Läst massor av instruktioner för dessa nu och kommit fram till följande. De smidiga små rör ventilatorerna har en väldigt stor nackdel. väggen du monterar dom i måste vara MINST 27 cm tjock och därtill stora hål på 16 cm i diameter. Det kan jag möjligen uppnå i källaren men i resten av huset är det dött lopp. där ligger jag runt 20 cm som bäst. Dom är så små för att allt sitter i röret.
    För mig blir det definitivt VL-100. Dom hade även skrivit fel i instruktionerna eller så läste jag på fel ställe. hittade ett diagram om temperatur och fuktighet och hur den hanterar det. är det 40% fuktighet så klarar den ned till -10. sen är det en grad extra per % fuktighet. så vid 30% klarar den -20.

Så det var inte så illa som befarat och det är nog därför de flesta är ändå nöjda då fuktigheten sjunker drastiskt med kylan. har i källaren nu 33% vilket skulle innebära att den klarar 17 minus där medan uppe har jag 37% vilket gör att den klarar -13. utomhus just nu är det ca -7.

Kommer börja med en av dessa på ovan våningen och sedan se hur jag gör i källaren.

Radon halten spikar alltid på vintern så därför har jag högre än befarat. Källaren ligger på runt 400, på sommaren är det under hälften. ovanvåningen brukar halten på sommaren vara minimal, runt 50 med stängd källardörr och runt 100 med öppen.
    nu är nivån det dubbla även där. hade ingen aning om att radon halten spikar mellan oktober och april.

Så har ofta men bit över 1000ppm när jag är ensam hemma så med kärring (hon jobbar mycket just nu och jag studerar) bör det vara mer, få se till helgens mätningar.

Jag bör tjäna både i frisk luft och lite el på dessa då då själv draget med hjälp av fläktarna i badrummen suger i väldigt kylig luft. då kan jag täta fönstren ordentligt. har öppen planlösning och litet hus på 65x2.

Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden. kanske får göra en rejäl review på vl 100 i framtiden.

2. A
    Medlem · 304 inlägg

aka_the_barf

Medlem
    Inne temp 18.5, ute temp -1.5, luft från aggregatet in 16.4 grader. rätt bra återvinning. kör på lägsta hastigheten. Bättre än enbart självdrag som mest är en förlust och rätt dåligt när man inte eldar och funkar inte alls på sommaren. Fick köpa ny hål såg min var för grund, även den nya var lite grund men fungerade.

• Laddar…
  3. F
    Medlem · 34 inlägg

Frallan88

Medlem
    Grymt med en så utförlig genomgång med alternativen! @aka_the_barf är du nöjd så här några månader senare också?

Renoverar två rum nu som är långt ifrån badrumsfläkten, och badrumsfläkten har tillräckliga problem med att ens hålla luften i rummen som är nära någorlunda fräsch, så att sätta in en sån där i varje nyrenoverat rum (ev den mindre i det mindre rummet) kanske vore något. Alternativet är FTX, då vi också skulle kunna koppla på frikyla, men jag är sjukt osugen på att lägga dom pengarna just nu.

4. A
    Medlem · 304 inlägg

aka_the_barf

Medlem
    https://www.byggahus.se/forum/threa...rums-ftx-aggregatet-mitsubishi-vl-100.439380/

Där är hela min recension om du inte läst den? Ja jag är fortfarande nöjd. Det enda jag kan anmärka på är att det är svalare i rummet den sitter men det är ganska förväntat. Dessutom är min nya luft luft pump inte lika bra på att pressa in luften i vardagsrummet som den gamla. Så det kan vara något att fundera på. Så att använda värmepump och sätta den långt ifrån denna kan göra det lite kyligt. Har du små rum den ska in i så skulle jag kika på den mindre varianten. Jag kör den stora på lägsta hastighet och luften på markplan där den sitter är MYCKET bättre så den kan även ta rätt stora ytor(65KVM)
    Min bror har problem hemma så hos honom funderar vi på att dra helt nya rör då han har flera rum och barn som snart är tonåringar som vill ha ett privatliv. Sedan han uppräckte problemet kör han med öppna dörrar för alla. Gamla självdrags hus som de byggt till med en ny våning på ca 100KVM där enbart 2 små ventiler ska sköta ventilationen. Vinden är även den full av mögel. Jag utbildar mig till drifttekniker men har även ett intresse i detta så jag ska hjälpa han få rätsida på denna katastrof han hamnat i. Vi har kikat på dessa https://www.ftx-online.se/produkt-kategori/ftx-aggregat/
    Bra pris. Även jag funderar på att sätta min vl100 i källaren och köra på en sån här också. Jag har 4 takventiler som inte används. ska kika om det är asbest material i dom eller ej. Är det inte det kanske jag tar bort kanalerna och kör in ftxen där. Nu går den från toan till murstocken och de andra går bara mellan olika rum.
    Självdrag funkar bra om man eldar och använder huset som det är tänkt men det gör man sällan idag.

Mitt nya projekt är att sätta in en avfuktare på kallvinden. Speciellt på hösten när det regnar och snöar mycket kan jag ligga på 99% fuktighet där rätt länge. har sammanlagt 10 ventilations hål. Så på vinden är det nästan som att vara ute. vi vill dessutom kunna slänga upp ett par lådor på vinden och lätta mögelproblem finns i hörnen och precis vid takfotsöppningarna. alla de ska sättas igen och sedan ska min nya fina evodry p12 få visa vad den går för...fast mest i höst när det är som värst. Att jag kan lägga ut isoleringen som blev över efter garage bygget är en bra bonus

• Laddar…
  5. F
    Medlem · 34 inlägg

Frallan88

Medlem
    Tack för svar! Missat den tråden, lite vettig läsning. Aggregat i stil med dom ftx-online säljer har jag inte ens reflekterat över, känns närmre till hands att köpa ett billigt sådant som skulle kunna gå att bygga vidare på sen dessutom. Det går ju att göra grymt mycket snyggare än att sätta en låda på väggen i nyrenoverade vardagsrummet.

6. A
    Medlem · 304 inlägg

aka_the_barf

Medlem
    Mitt hus är gammalt och slitet och detta var lite av ett test, lätt att återställa om man vill. Min bror har nyrenoverad övervåning så det blir nog ett sådant på vinden för honom också.
    Glöm inte att isolera rören bara, kan leda till kondens och stora förluster av värme. Om du gör det själv vill säga.

Ja har du alla rör framme så är det nog ganska lätt att byta ut det om det går sönder och dessutom är det bäst att fixa nu under renoverings fasen.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.