Jag kommer att växla mellan att värma vårt hus med elpatron 25% av värme behovet (vindkraftsandelar) resten vedeldning 75% av värmebehovet.

Är det möjligt att köra tex Rinkabyrörs 1500l acktank mot elpatron och tro att skicktningen skall fungera och att elpatronen bara skall behöva värma den del avanför elpatronens plasering i höjdled. Är det någon som har denna erfanhet med denna storl. på tank?

Det jag är fundersam på är om det är nödvändigt att ha en mindre slav tank på tex 500 liter där vvb samt elpatroner placeras och sedan en större acktank brevid denna lösning är dock betydligt dyrare och mer omständig ombyggnation av mitt pannrumm som är minimalt.

Dela gärna era kloka erfarenheter.

det skiktar sej bra i en stor tank, jag har en på 4250 liter, ca 3 meter hög. se bara till att isolera ordentligt å mest på toppen...

Hej!
Har läst länken och pustar ut...
Fast egentligen är jag inte orolig för jag tror det blir bra till sist. Jag själv ska ha en tank på ca 4 m3 har jag tänkt.
Jag har inte ritat upp den ännu för jag har nämligen 2 alternativ...men sett det Matss tagit fram och hjälpt andra få fram, så jag tror jag får fram ngt till sist med hjälp av tillverkaren.
Låter intressant med vindkraftsandelar...får nog kolla upp det lite.

Det blir mer vatten som ska hållas varm i en acktank med förrådsberedare annars blir det bara vattnet ovan för elpatronen som hålls varm så med bra isolerad tank o högt placerad elpatron spelar storleken på tanken ingen roll..

Ska oxå köpa in mej i vindkraftsförening som inte behöver betala energiskatt .. :)

Hej! :)
Jag ska nog ha en extern vvb som jag använder när jag kör på el. Då behöver ju inte elpatroerna värma så mkt vatten i acktanken. Jag tror det blir det mest ekonomiska. Då har man ju en bekväm och ekonomisk anläggning.
Frågan är bara vilket som blir billigast totalt sett...:rolleyes: Det är svårt att veta innan man provat på eldningen. :confused:
Man verkar kunna låta temperaturen sjunka lägre i acktanken om man har en beredare = längre tid mellan eldningtillfällena. Eller? :confused:

En bra isolerad acktank har mindre förluster än en elberedare, En slinga som är högt placerad blir det bara några100 l vatten som hålls varmt ..
Har man en tappvattenautomat som tar vv i toppen på tanken går elpatron monteras så det bara är 50 l vatten som värms men då får man inte ut så mycket vv heller så 200-300 l bör nog va det som värms..
Elpatronens termostat går/bör sitta i toppen på tanken för då startar den inte förrän tanken är t.ex 50° i toppen..

Så det mest ekonomiska är att skippa en extra elberedare då isolering är billigt.. :)

Majgårdarna
2an skrev:
En bra isolerad acktank har mindre förluster än en elberedare, En slinga som är högt placerad blir det bara några100 l vatten som hålls varmt ..
Nja det där tror jag faktiskt inte på. Om du nu börjar tappa vv så blir det ju en omrörning i tanken.

Jag skall mäta förlusterna i min El beredare vid tillfälle..

Jag har elpatron i min acktank som är på 1800 liter. För snart 4 år sedan så byggde jag om mitt uppvärmningssystem och installerade bl.a. solfångare.
Under ca 2-3 månaders tid (under sommaren) så stod elpatronen för VV via en egen elmätare. Patronen värmer de översta 300-400 literna i tanken och tanken har dubbla slingor för VV, placerade högt och lågt. Medelförbrukningen på el var 8-9 kWh per dygn för VV.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.