Fundersam hur isolera källare i hus från 1926

2k läst  41 svar

  1. Banvaktarn
    Medlem · Nivå 6
    Skicka in en korttids mätning av radon så du får en indikation av värden.

    Använde själv: https://radonova.se/

    Låg över gränsvärdet i källaren, men oavsett så kommer det lösas via en bättre ventilation i källaren. Plasten i mitt fall tjänar som gas och fukt spärr.

    20mm XPS beställde jag ifrån Fredells, personligen hade jag skippat isodrän om du vet att du har markfukt underifrån som jag hade. ovan nämnda att cellplast liggandes i vatten suger åt sig fukt. lägg istället ett tunt lager med 8-16 eller flis.
     
  2. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Tack för länken.
    Ngn markfukt är det ju alltid. Tror inte det är särskilt mkt. Provade tejpa plastfolie för att se om det blev ngn kondens, men blev inget. Dränerade om 2006-7. Original putsen har släppt från golv o ca 1m upp på stora delar, så har ju funnits/finns ngn form av fuktvandring. Kommer försöka hålla 16grader där nere framöver.
     
  3. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Var jorden mkt fuktig när du grävde upp?
     
  4. Banvaktarn
    Medlem · Nivå 6
    Jag har problem med ganska kraftig markfukt, från min 4e sida som ej har någon dränering, därav plasten som ser till att plattan är tät och skyddad ifrån fukt och radon, hur muren är kommer jag aldrig att kunna påverka, den kommer alltid att komma i kontakt med fukt.
     
    • Laddar…
  5. Choom
    Medlem Nivå 2
    Tanken med Isodrän är ju att de inte suger åt sig fukt. Det ska "bitumen-limmet" runt kulorna se till. Skivan är kapillärbrytande. De har många anvisningar om hur man kan använda skivan under golv, över mark med bara ett tunt avjämningslager av makadam.
    Sedan ska ju skivan såklart inte vara i stående vatten, men fukt kommer det ju oundvikligen bli.

    Sedan ska man nog tänka på att man iaf bör ha en skiva av 10 cm för att få bra kapillärbrytande funktion. Enligt Isodrän själva ska en skiva av 10 cm motsvara ca 15 cm makadam funktionsmässigt. 15 cm makadam är just vad som rekommenderas som dränerande/kapillärbrytande skikt.
     
  6. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
  7. humla75
    Renoverare Nivå 4
  8. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Nu så är allt utgrävt. Återstår ordna avlopp och sen jämna av. Kommer ha två stycken brunnar på resp långsida (en för grovvask och på motstående sida tvättmaskin/torktumlare och på sikt värmepump som flyttas från annat rum). Hade idag en brunn i mitten av rummet.
    Känns som overkill med tre i samma rum, eller?

    Börjat riva putstak i rum två. Måste dock först växla av trappstolpe på ngt bra sätt innan jag börjar gräva upp.
     
  9. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Här är rum nr2 och trappstolpen som jag tänker:
    1. Växla av stolpen
    2. Såga av o reparera (skadad)
    3. Gräva ner platta och plint under
    4. Montera stolpe och sen knacka upp golvet
    Ser detta som enda sätt att kunna laga stolpen för sen stabilisera den under perioden när jag tar upp gamla golvet tills nya är gjutet och klart. Lite fundersam dock på alternativ för avväxling. Går ju sätta en kraftig tvärbalk/regel som skruvas in stolpen med stöd av stämp (behöver ett område runt nuvarande stolpe som jag kan jobba runt när jag gräver upp för plint mm)
     
  10. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Vet du var värmepumpen ska stå? Släng fram ett avloppsrör för spillvatten från övertrycksventil från varmvattenberedare och eventuellt expansionskärl då.
     
  11. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Ja, har mätt av och ska rita upp en planlösning i CAD:en. Blir ett avlopp mellan tvättmaskin och värmepump där expansionskärlet kommer hänga rakt över brunnen.
    På motstående långsida blir en tvättho (grovvask med egen brunn)
     
  12. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Ska du ändå dra rör är det bättre med egna avlopp upp genom golvet för tvättmaskin och VP än att koppla till golvbrunn.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: