Byggahus.se

Fundersam hur isolera källare i hus från 1926

  1. Banvaktarn
    Medlem · 166 inlägg
    Min källare är av princip samma förutsättningar som din, avsaknad av grundsula och takhöjd på under 2m

    Hade mina önskemål som dig om golvvärme men skippade allt som allt och fick tänka om.

    Grävde 3 provgropar varav det första var vid murstocken där jag fann sula för murstocken, de andra 2 avsaknad av sula.
    Dock var 2 väggar teglade, troligen för skafferi, där fanns sockel för tegelskiftet. kan rekommendera provgroppar vid varje vägg.

    I och med att takhöjden var en känslig punkt så fick jag tänka om och skippade tjock isolering och golvvärme.
    I mitt fall är från ÖK golv:

    7cm Armerad platta
    2cm XPS
    Plast
    Duk
    Sand
    Duk
    Lera

    I lerlagret så las även en dränslang med leca som en korv en halvmeter från ytterväggar, denna kopplades på det gamla avloppet som leds ut i ett dike.

    Skall tilläggas att källaren är nyligen dränerad utvändigt, men endast på 3 sidor, 4e sidan är omöjlig att dränera.

    Min tanke var att ha en tät film under isoleringen dvs. plasten. Den är även tätad mot muren då jag har hade något höjda radonvärden, har skippad golvbrunnar och den inre dräneringen fungerar som tänkt.

    Det går så klart att gräva under muren om den förstärks i sektion om varannan som ovan föreslagits.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-01-08 16.52.28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-01-08 16.56.07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-01-08 16.58.10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-02-05 14.47.13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-02-05 16.38.49.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-02-05 16.47.19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-02-12 15.10.09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-02-12 15.36.29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-02-18 14.24.07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2017-02-19 14.44.53.jpg
     
    • Laddar…
  2. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Grävt på två ställen (hörn) och ser likadant ut. Hörnet där hjärtvägg möter yttervägg (mitten av huset) ser dock hjärtväggen ut att ha sula.
     
  3. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Något duschutrymme kommer det inte bli tal om. Golvet är redan upphackat sen jag drog nya vvs stammar plus rivit gamla innerväggar som var byggda av trä direkt mot mark (var ruttet alltihop som legat direkt mot mark). Eftersom plattan idag är så tunn och dessutom upphackad var planen att gjuta ny och då även inkludera golvvärme eftersom det är en relativ hanterbar kostnad när det ändå görs.
     
  4. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Kul att se ditt projekt!
    Ger man sig på att gräva under befintlig vägg måste man väl även inkludera dränering eftersom man då kommer under dräneringen på utsidan. Känns som ett alldeles för stort och riskabelt projekt. Får väl väga att tappa takhöjd eller utesluta värme. Som du gjort med en tunn isolering är nog ändå att föredra för minska att plattan suger direkt från backen. Tack för tips o bilder.
     
    Redigerat 4 mar 2019 19:41
  5. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 472 inlägg

    PNO

    Medlem
    Jag har gjort om golven i två rum i källaren. Men jag har haft sådär 30cm ner till sulans undersida att jobba med. Jag byggde upp mina golv så här, med början nerifrån:
    Markduk
    Makadam 8-11, ca 1-5cm som avjämning av grävd yta.
    Isodrän 95kPa, 100mm tjock.
    Cellplast 100kPa, 40mm tjock.
    Betong, 9-11cm tjock beroende av fall.
    Golvvärmeslang najad på armeringen.

    Jag behövde vinna ca 6cm takhöjd för att få plats med eventuella framtida ackumulatortankar. Därav var jag tvungen att finna en konstruktion som rymdes inom ungefär 25cm. Flytspackel, som jag så att du frågade om i någon annan tråd anser jag vara överkurs. Vet man vad man håller på med när man gjuter så räcker det bra med en avslipning och på sin höjd lite handspackel för att justera den gjutna betongen.

    Tråd här:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-kaellargolvsfraga.187009/#post-1511895
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. E
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

    edvard@remus.se

    Medlem
    Detta råkar vi ofta ut för när vi isolerar källargolv. Väggar som är gjutna/murade på bara staplad sten. Vi brukar gräva ur 30-35 cm och gjuta/mura förstärkning allteftersom utmed väggarna. Inte så farligt mycket jobb. Ca 20 timmar för rummet på bilden.
    Vi brukar lägga markduk och ca 10 cm tvättad makadam som kapillärbrytande lager underst. Understa lager sedan ska vara i extruderad frigolit/cellplast minst 10 cm, helst 20. ( slutna celler som inte tar upp vatten. ( Vanlig frigolit kan ta upp upp till 30 viktprocent vatten vilket försämrar isolering/k-värde ned ungefär samma procent) Golvet gjuter vi sedan INTE med cement utan med fiberarmerat flytspackel. Då räcker tjockleken 50 mm och golvvärmen reagerar mycket snabbare. Med cement bör tjockleken vara 90-100 mm och det minskar takhöjden och försämrar golvvärmen. Om du lägger flytande trägolv så använd grålump-papp under, inte foam/stegljudsdämpare. Tejpa alla frigoskarvar innan gjutning och fyll i ojämnheter med EPS-cement.
    Om det finns markradon så kan man lägga dubbel åldringsbeständig folie unders i stället för markduk. Läggar man flera lager frigolit så kan man lägga folie emellan lagren.
    Antar att man kan byta ut makadam mot pordrän, men det kan vara svår att jämna av sanden under så bra att skivorna inte rider och vickar.

    Edvard /REMUS AB
     
  7. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Intressant!. Att ni använder cellplast med slutna celler är det för undvika att lägga dräneringsslang under golvet (iom att ni säker kommer under dräneringsslangen på utsidan av ytterväggarna)? Skiljer det mycket i pris med fiberarmerat flytspackel vs betong? Antar ni lägger armeringsmatta i spacklet och att golvvärmeslangen inte är en 20mm slang utan en med mindre diameter men mindre c-c med tanke på tjockleken på plattan?
     
  8. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Precis så jag ville göra!! I och med att jag inte har förutsättningarna för nå rätt utgrävningsnivå för detta med nuvarande underkant på ytterväggarna är jag väldigt kluven hur jag ska göra. Vill inte lägga i för lite isolering med tanke på risken för omvänd fuktvandring och vill helst inte lägga i för mycket för att tappa takhöjd.

    Utgår jag från dagens nederkant av yttervägg som lägsta nivå och lägger i 65-70mm Pordrän/Isodrän och 50mm cellplast med grafit (total skulle detta motsvara 120mm vanlig cellplast) hamnar jag med en 80mm betongplatta på ca195mm total bygghöjd dvs 95mm ovanför dagens golvnivå. Får nog snart inse att de är låst läge :(
     
    Redigerat 5 mar 2019 12:04
  9. E
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

    edvard@remus.se

    Medlem
    Nej extruderad cellplast använder vi för den släpper inte igenom eller tar upp någon fukt. Vanlig cellplast får försämrad isoleringsförmåga med tiden då den suger upp fukt. Vi använder LK 16 slang cc 200 till golvvärmen.
    Dräneringen ska vara på utsidan huset. Ingen dräneringsslang inne! Bara kapillärbrytande lager underst.
    Det går åt hälften så mycket flytspackel som betong så det blir ingen större prisskillnad där. Torktiden är mycket kortare.
    Vid mindre jobb där man blandar o gjuter själv blir det billigare med flytspackel. Finja levererar t ex med pump o blandare på plats, snabbt och praktiskt. Är det t ex 20 m2 så går det åt 2 m3 betong men bara 1 m3 flytspackel= mindre jobb o frakt också.
    Vi har gjort ett 20-tal källare utan problem.
    Mvh
    Edvard/remus ab
     
    • Laddar…
  10. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Får kika på armerat flytspackel, låter trevligt map bygghöjden. Enda ”nackdel” är väl i så fall att man behöver skydda ytan med ex klinker ovanpå(?).

    Om man gräver sig ner under nivå på nuvarande yttervägg (där överkant på dräneringsröret på utsidan borde ligga) bör väl vatten kunna stiga upp i isoleringen? Finns en tråd länkad ovanför där en annan undergjöt sina ytterväggar neråt, meter för meter, som du beskriver. Han lade in dräneringsrör inkl pumphus pga detta. Är med på att XPS har slutna celler och därmed inte tar upp vatten, men den nya gjutningen kommer väl kunna suga upp vatten?
     
    • Laddar…
  11. C
    Medlem · 92 inlägg

    Choom

    Medlem
    Jag lägger ett lager med Idodrän 95 kpa (10 cm) och två lager vanlig cellplast S100 (2 x 10 cm). Mellan dessa vanliga cellplast har jag tänkt att ha plastfolie eller radonmembran.
    Spelar det verkligen roll vilken cellplast som används när den inte kommer ha direkt kontakt med makadamen som ligger under som avjämningslager? Jag tror isodrän-skivan kommer att hindra vatten/fukt bättre än vad makadam hade gjort (enligt dem själva, definitivt). Fukten som kommer är ju genom luftfuktigheten.
     
  12. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Nej, inte så som du planerar lägga med Isodrän mot mark och där cellplasten ligger ovanpå Isodrän lagret. Förutsatt så klart att du inte kommer under dräneringsrören på utsidan. Härligt med plats för 30cm isolering.... :)
     
  13. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Nu så är utgrävningen igång... ca 10-11 cm är vad jag har att spela med. Diskuterat frågan även med isoleringsföretag och kommit fram till att strunta i golvvärmen och lägga:

    5. 70-80mm armerad platta
    4. Markduk N2
    3. 10-20 mm EPS alt XPS
    2. 65mm Isodrän
    1. Markduk N2

    Mao kommer jag behöva höja golvnivån med 45-65 mm. Ev kommer jag strunta i lager 3 för att tjäna in 10-20 mm.
     
    • Laddar…
  14. Fulkemisten
    Husägare · 1 759 inlägg
    Hur är det med radon? Plast under plattan istället för duk? Hade kört på att ändå ha med lager tre. Det blir många mer procent tjocklek på isolering till priset av ynka 2 cm takhöjd. Det kan du både ha och mista.
     
    • Laddar…
  15. humla75
    Renoverare · jönköping · 44 inlägg

    humla75

    Renoverare
    Har faktiskt inte funderat på radon... Bor i södra Jönköping där berg ligger långt ner (ingen borrar efter bergvärme här pga detta). Kan visserligen via sandjorden släppas igenom även om det är långt ner. Huset är byggt innan blåbetongens intåg så där är jag inte orolig.
    Hmm kanske skulle göra ett korttidstest iaf...
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.