Fundersam hur isolera källare i hus från 1926

2k läst  41 svar

1. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Hej
    Har förberett vårt källarprojekt genom att ha läst tråd på tråd kring bryta upp golv i källare för isolera och lägga in golvvärme. Har koll på inte gräva under sula pga vattenproblem o risk för underminering etc.

Efter detta var min plan att:
    1. Gräva ut 30cm från befintlig golvnivå
    2. Lägga markduk
    3. Lägga 10cm podrän eller isodrän + 10cm cellplast
    4. Lägga markduk
    5. Dra golvvärmeslang
    6. Armera
    7. Gjuta
    ...men har nu stött på bekymmer. Jag har precis knackat ner takputs och lös puts på väggarna. Tog sen upp två stycken provhål för kontrollera hur långt ner sulan låg. Golvet är ca 5cm tjockt med massa sten i. Till min förvåning finns ingen sula och ca 10 cm under befintlig golvnivå tar väggen slut...

Till min fråga, hur hade ni löst detta för att få till isolering och gjutet golv med värme?

Tänker att jag minst behöver: isodrän 65mm (95 eller 110kpa) + 50 mm cellplast (ev med grafit = ca 20% bättre isoleringsförmåga) + 70 mm gjuten platta (LK:s minsta rekommendation). Mao minst 185 mm bygghöjd vilket skulle betyda att jag får höja golvet med ca 9cm...

Förutsättningar:
    • Tvåplanshus från 1926 med helplanskällare, två boplan och hel vind.
    • Golvnivå i källare är ca 130 cm under marknivå.
    • Källarväggara är ca 33 cm tjocka med mkt småsten i
    • Takhöjd i källare ca 210 cm
    • Sand på hela tomten och under hus (hela området byggt på sandjord)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    41000702-24EB-4884-8B0C-4508AE15DABC.jpeg

7EEA6892-F5F1-41E2-9ACC-F19EC2E26A18.jpeg
    7F000CB8-2A39-4ED3-A6E4-A4D7B67306AA.jpeg

2. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Var ju nån här som undergjöt väggarna meter för meter med ganska gott resultat (hittar inte tråden). Mycket jobb dock. Skulle nog inte gräva ur utan att göra detta eller någon sorts uppsäkring av väggarna. Alternativet är ju som du är inne på att minska takhöjden. Det kan ju vara ok beroende på vad källaren ska användas till.

3. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Vet vilken tråd du menar, han gjorde meter för meter... Känns inte riktigt aktuellt pga jobbet det skulle innebära. Källare är tänkt som tvättstuga, snickeri o förvaring.

Säg att man skulle kunna höja golvet med 3.5cm från nuvarande nivå. Fortfarande 7 cm gjuten platta men bara använda 65 mm isodränskivor. Går det gräva ut ner till nederkant vägg längst ut och sen säg en halvmeter in gräva ner 6.5 cm till. Då hade det blivit en skiva längst ut (första halvmetern) och sen dubbla lager resten. Risker och nackdelar? Innebär det en risk att gräva ut nedanför underkant vägg även om man håller sig en bit in?

4. Casaloco
    Medlem · Nivå 4
    Låter som en vettig ide, ser ingen större risk att gräva en dm till en bit ifrån väggen. Vad finns i taket ovanför planken? går det att skapa lite takhöjd där?

5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Inget är ju svart eller vitt. Risk ja. Men nej. Inte en dm till en halvmeter in. 30-40-50 cm djupt och 40-30-20 cm från väggen är en annan sak. Var går gränsen när risken att något händer är stor? Ingen vet, man kan bara gissa. Min gissning är också att det kommer gå bra att göra som du tänker med mycket låg risk.

6. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    För övrigt är 205 cm takhöjd helt ok för tvättstuga. Jag har sett mycket värre.

7. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Så länge inte sandjorden börjar ge sig inåt, vilket skulle underminera väggen, bör bärigheten säkert vara ok (under byggtiden där risken finns). Annars ska man väl vad jag förstått aldrig gräva under sula/vägg/dränering för risk att vatten tar sig in. Samtidigt finns risk för omvänd fuktvandring om man lägger för tunn isolering.

Planken håller upp träspånsisoleringen i mellanbjälklaget (spånet ligger i pappbeklädda fack mellan golvbjälkarna som sen hålls uppe av planken). Ska reglas upp o gipsas så tappar ca 2cm i takhöjd jmfr med idag. Får med denna insats ca 210 cm i takhöjd.

8. humla75
    Renoverare Nivå 4
    Ja, tyvärr är det väl som alltid att man aldrig vet förrän efteråt.

Tråden jag tror du refererade till:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ur-kaellare.91746/page-2

Imponerande insats, med pumphus och dräneringsrännor!

9. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Japp. Det är den tråden. Sjukt imponerande. Och typ helt galet mycket jobb.

• Laddar…
  10. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 9
    Har du föresten grävt på fler än ett ställe? Så du vet att du inte bara lyckats pricka en lokal skada eller avsaknad av sula?

11. B
    Medlem Nivå 2
    Att lägga golvvärme och inte isolera ordentligt under den innebär att du kommer att skicka mycket värme ner i backen. tidigare la man 200 mm cellplast under golvvärmen numera bygger ingen tror jag med mindre 300 mm. så ska du inte dra på dig stora uppvärmningskostnader måste du isolera ordentligt. finns kanske annat än cellplast med bättre isoleringsvärden som gör att du kan minska något på tjockleken.

12. S
    Medlem · Nivå 16
    Jag skulle skippa tanken på golvvärme. Utrymmen som tvvättstuga, förråd och snickeri klarar sig utmärkt utan varma golv.
    Lägg klinker i mindre storlek på betong så får du en fuktsäker lösning.

• Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 2
    du menar väl att fuktspärren inder klinkern skyddar klinker är inte vattentätt det rinner ner i fogen det är av den anledningen man drar tänderna när man stryker ut fixen på vägg lodrätt i våtrum så att intränhande vatten kan rinna ner i golvet under klinkern. bryter du upp ett klinkersgolv i duschen efter att du duschat nyligt så kommer du att hitta fukt.

14. S
    Medlem · Nivå 16
    Man ska inte ha tätskikt i golvet i äldre källare med risk för tillskjutande fukt.

Mitt förslag är att skippa utgrävningen för isoleringen och gjuta nytt betonggolv eller flytspackla över det gamla och lägga klinker. Om flytspackling så välj ett som tål tillskjuta de fukt.
    Då får du fuktsäkert golv som tillåter att fukten underifrån vandrar genom golvet och ingen risk att det fukten vandrar upp i väggarna.

För övtigt så har inte TS skrivit att det ska vara duschutrymme.

Redigerat 4 mar 13:56
    • Laddar…
  15. J
    Medlem · Nivå 21
    Att det saknas sulor under källarväggarna, trots att sådana är inritade på sektionsritningen, måste nog beskrivas som ett kvalificerat byggfusk som det är svårt att kräva kompensation för idag... Att det ändå har hållit beror säkert främst på den platsgjutna källarkonstruktionen och undergrundens egenskaper. Jag tycker det råd som sinuslinus ger i inlägg #14 är klokt.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: