Byggahus.se
A
Hejsan

Är intresserad av ett relativ "nybyggt" hus ifrån 2005, dock så verkar det som om den gamla mannen som numer är avliden har gjort väldigt mycket av bygget själv, omfattningen vet jag dock inte än. När jag läser om huset och kollar igenom besiktningsprotokollet som jag fått tag i (Ej varit visning än) så är det flera saker som jag reragerar på när det är ett så pass nytt hus. Bifogar länk till hemnet. Och bifogar också besiktningsprotokollet. Dessutom är övervåningen/vinden helt oinredd, bara råspont upp mot tak och isolering på golvet ner mot undervåningen. Ingen el eller avlopp draget tror jag. Några nackdelar i byggtekniskt åtanke såsom fukt osv pga ej uppvärmt där uppe?

Jag vet ej om det är ett lösvirkeshus eller en "hus byggmodell".

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-latorp-orebro-kommun-latorp-916-16061135

• Syllar i tryckimpat 20015? Hur är det egentligen med det, allt jag läser säger att man bör byta ut dom till stål. Kostar?
  • Mindre mikrobiell påväxt på blindbotten, kanske är dags att göra en krypgrundskonvertion så att allt är tiptop där nere med fukt och luft m.m. Kostar?
  • Bågnad i innertak? På ett sådant relativt nytt hus, har personen som byggt varit för snål med något? Eller kan det ha med andra saker att göra, typ grunden osv.
Jag har inte lyckats få tag i besiktningsmannen ännu, tar tacksamt emot frågor som jag kan förmedla till honom och även era egna tankar och åsikter. Vad jag bör tänka på osv, för oss är det relativt viktigt med en hälsosam och "giftfri" om jag får säga så, miljö att bo i. Huset ligger väldigt bra för oss och priset är också inom vår budget.

Tusen tack till er som tagit er tid att läsa protokollet och svarar på mina frågor.(y)
// Jocke

Jag ser inte något problem med något av det som står i protokollet. Att övervåningen är oinredd kan ju inte vara en nackdel - du kan ju inreda helt efter eget tycke. Om något skulle behöva fixas med taket i sovrummet har du ju också enkel access till det.

Det finns ingen krypgrund som är helt mögelfri. Håll normal koll på det och somna om på den punkten.

Tycker också allt ser "normalt" ut, både besiktningsprotokollet och mäklarens hemsida ...

Om det är viktigt med giftfri miljö kanske tryckt virke inte smäller så högt, men å andra sidan, är det fuktigt i grunden kanske en avfuktare är på sin plats, och när man blåser ut fuktig luft tar man ju med en del av det som möjligen avgetts från det tryckta virket .. Jag har själv tryckta syllar i mitt hus, och jag fick rådet av en krypgrunds/fuktexpert att måla syllarna för att kapsla in dem .. Nu var det ganska enkelt för mig då jag böt isolering och blindbotten av andra anledningar, men han verkade inte ta så allvarligt på de metrarna tryckt virke nere i grunden ..

Tryckimpregnerat virke från de senaste 30åren har inga medel som luktar eller emitterar farliga ämnen till luften. Det kan man tycka att besiktningsmannen borde vetat.

• Gilla
Maria.F och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tryckimpregnerat virke från de senaste 30åren har inga medel som luktar eller emitterar farliga ämnen till luften. Det kan man tycka att besiktningsmannen borde vetat.
Nej, precis. Det är väl bara koppar som är intryckt i virket?

Ja, det är kopparsalter.

Idag så rekommenderar många tryckt syll. Jag bygger lösvirke och använde det förra året. Dagens tryckvirke avger ingen luft om de blir fuktiga som gamla tider.

Har självbyggaren byggt åt sig själv för att bo där är det kanske mindre risk att man tagit vanskliga genvägar för att tjäna några snabba pengar. Dålig kunskap kan ibland ställa till det, men jag skulle vara mer orolig om jag köpte huset av ett okänt litet enmansföretag.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.