Byggahus.se

funderingar vid byte av fönster

1. J
    Medlem · 6 inlägg
    Halloj
    Har ett "modul" hus byggt 75 där bottenvåningen är tegelbeklädd och övervåningen är träklädd. Vi ska byta nu fönster i hela fastigheten.
    Vi har mätt och beställt alla fönster och valet blev Elit träfönster. så hela det är klart och vi fick med karmskruv isolerdrev m.m av säljaren.
    vad jag söker är VETTIGA lösningar på mina problem som nu kommit i efterhand , om det nu är problem så att säga.

1. det sitter någon nu någon typ av fog utsidan av fönstren (mot teglet) den är svart.
    jag behöver tydligen nu någon vit nu då elitfönstren e detta. på viken känt byggvaruhus köper jag detta o till ett bra pris. det bör ju passa elits vita färg.

2. fodrena på insidan runt fönstren är av mjuk massonit o dom e limmade så ini-hel****et.
    jag funderar på att luta dom nya fönstren mot dessa men hur isolerar jag insidan då ?. kollade på beijers sida med monteringsanvisningen för fönster samt olika anvisningar på nätet.problemet är dom har ju gjort det hela så lätt för sig o drevar o isolerar från 2 håll. kan jag följa beijers bygganvisning men o göra allt från utsidan. som det är nu finns ingen möjliget att ta bort "fodren".

hjälp mig gärna med ett juste o snabbt moteringsätt.

mvh jimmy

2. HusByggarTomten
    Medlem · 2 157 inlägg
    Med foder, menar du smygarna, dvs det som sitter i fönsterhålet? Personligen tror jag, utifrån hur det låter, att jag skulle skaffa mig en maskin att kapa rent fönsterhålet när man ändå håller på.

Angående utvändig fog är det bara åka till närmsta bygghandel så ger dom dig rätt produkt.

3. J
    Medlem · 6 inlägg
    jo smygare e kanske ett bättre ord
    saken e det att jag provade ta bort det när vi skulle renovera o då knakade jag bort det med ett stämjärn vilket inte gav ett lysande resultat.

vad söker jag för maskin om man ska ner med limbullarna och massonitresterna i limmet
    för i mina ögon får jag fräsa/slipa rätt mycket.