5 926 läst ·
101 svar
6k läst
101 svar
Funderingar kring U-värde på helt hus
Ok får hoppas materialen förbättrats avsevärt sedan dess. Hur märkte du att de avgas gas?
Intressant har du gjort något åt golvvärmen? FTX gör ganska liten skillnad i ditt fall på förbrukningen så snåla inte in för mycket där. Bor du söder ut kan man alltid räkna hem en luft-vatten värmmpump.F Fredrik Jacobsson skrev:Ok en liten update bara för det är kul, vi har också gjort 3 åtgärder sedan i våras.
1. Tätat alla fönsterkarmar med en silikonlist längst in i karmen enligt konstens alla regler. Märker stor skillnad på drag runt alla fönster.
2. Justerat in FTX'en igen och sänkt varvtalen marginellt
3. Isolerat med 20mm PIR bakom radiatorerna som bara hade enkeltegel bakom sig innan. Det gjorde ca 5C sänkning av temperaturen på ytterväggen när jag mätte med IR-pistol före/efter. Tror mycket värme smitit ut där. På insidan av huset bakom elementet blev skillnaden på ytan ca 10C före/efter isoleringen.
Nu har vi haft rätt konstant temp i många dagar, runt 10-11C ute och 21C inne. 10C delta.
Fjärrvärmen har dessa dagar dragit runt 100kWh / dygn, alltså ca 4100W i snitt.
Min "förenklade" U-värdesberäkning blir då enligt formeln: P = U x A x dT
A = 631 m2, alla ytterväggar, tak och källargolv etc
dT = 10C
U = 4166 / (631x10) = 0,66W/m2
Stämmer väldigt bra men min enkla uppställning på husets alla ytor och olika material.
Systemet kan leverera ca 12000W tillsammans (radiatorer och golvvärme) så vi kör just nu på 1/3.
Återkommer med vad huset drar när det är 0C ute igen senare i år men borde bli runt 8700W:
P = 0,66 x (631 x 21) = 8745 W och 208kWh / dygn.
Den är bättre injusterad per slinga / rum och vi har fått ny mjukvara från LK så rumstermostaterna reglerar bättre på faktiskt rumstemperatur.Jag tyckte de alltid visade för höga aktuella temperaturer och mycket riktigt, när jag påpekade detta så hade de en update som fixade just detta fel. De visade 3 C fel hela tiden så när det var 20 grader i rummet visade de 23.Ulltand skrev:
Just nu är det bara 1 slinga som går i källaren, den är på 1200W maxeffekt men går av och på under dygnet såklart då den styrs av termostaten i det rummet. Alla andra termostater är inställda på 19C men det är ändå 20-21 i källaren så de har inte öppnat de slingorna än. Sen är det 2 slingor i tillbyggnaden som går, en hall och ett badrum på totalt 450W maxeffekt och de går nog lite hårdare jmf med källaren. Så jag uppskattar att den mesta effekten av 4100W går i radiatorerna just nu, kanske 25% till golvvärme och 75% till radiatorer på entréplan och plan 2.
FTX justerade vi bara några procent i 2 rum, så ventilationen är fortfarande riktigt bra. Vi har ca 91l/min flöde på ca 230m2 så 0,4l/m2. Ska vara minst 0,35l/m2 vad jag läst mig till så tom lite mer än vad man bör ha.
Ja det är lite mer ventilation än normen men inget att peta i om ni är nöjdja.F Fredrik Jacobsson skrev:Den är bättre injusterad per slinga / rum och vi har fått ny mjukvara från LK så rumstermostaterna reglerar bättre på faktiskt rumstemperatur.Jag tyckte de alltid visade för höga aktuella temperaturer och mycket riktigt, när jag påpekade detta så hade de en update som fixade just detta fel. De visade 3 C fel hela tiden så när det var 20 grader i rummet visade de 23.
Just nu är det bara 1 slinga som går i källaren, den är på 1200W maxeffekt men går av och på under dygnet såklart då den styrs av termostaten i det rummet. Alla andra termostater är inställda på 19C men det är ändå 20-21 i källaren så de har inte öppnat de slingorna än. Sen är det 2 slingor i tillbyggnaden som går, en hall och ett badrum på totalt 450W maxeffekt och de går nog lite hårdare jmf med källaren. Så jag uppskattar att den mesta effekten av 4100W går i radiatorerna just nu, kanske 25% till golvvärme och 75% till radiatorer på entréplan och plan 2.
FTX justerade vi bara några procent i 2 rum, så ventilationen är fortfarande riktigt bra. Vi har ca 91l/min flöde på ca 230m2 så 0,4l/m2. Ska vara minst 0,35l/m2 vad jag läst mig till så tom lite mer än vad man bör ha.
The big vinn för att få ner energikostnaderna är att gå över till värmepump. Man kan tänka sig en split mellan vattenburen LV värmepump och LLvärmepump/kyla som spets och som AC på sommaren om vill ha det lite svalare då.
Nej vi har ett fantastiskt klimat i hela källaren som bonus då FTXen även är kopplad ner där med både från och tilluft (2 av varje utspritt i rummen) Ingen källarlukt alls och torrt och fint och behagligt.
Precis satt in ny fjärrvärmecentral i renoveringen och vill inte förstöra fasaden med en stor utedel. Men skulle gå i framtiden om vi vill.
Vi har 2 st Luft/Luft som vi kört på sommaren för kyla. I ena rummet vill vi inte ha någon värme på vintern (vårt sovrum på entréplan) och den andra förser hallen på plan 2 dit resterande sovrum är anslutna till. Visst vi skulle kunna köra den nu på vintern men barnen vill ha rätt svalt på plan 2 när de sover också. Då hade inte radiatorerna på plan 2 gått lika mycket såklart.
Har även 2 kaminer vi myseldar i men blir det svinkallt kan man ju alltid starta en brasa på helgen 😀
Precis satt in ny fjärrvärmecentral i renoveringen och vill inte förstöra fasaden med en stor utedel. Men skulle gå i framtiden om vi vill.
Vi har 2 st Luft/Luft som vi kört på sommaren för kyla. I ena rummet vill vi inte ha någon värme på vintern (vårt sovrum på entréplan) och den andra förser hallen på plan 2 dit resterande sovrum är anslutna till. Visst vi skulle kunna köra den nu på vintern men barnen vill ha rätt svalt på plan 2 när de sover också. Då hade inte radiatorerna på plan 2 gått lika mycket såklart.
Har även 2 kaminer vi myseldar i men blir det svinkallt kan man ju alltid starta en brasa på helgen 😀
Husägare
· Stockholms län
· 363 inlägg
Ströläste tråden och såg att flera? hade nåt emot att ha FTX igång hela tiden kalla årstiden (fritt tolkat).
Anledningen skulle vara att typ kall 17 gradig luft förs in i bostaden, som håller över 20 grader.
Vilket då ses som negativt!
Men grejen som då inte tas upp är att det handlar om ventillation, byte av luft inomhus.
Det blir ju inte effektmässig bättre att stänga av FTX och öppna t ex ett fönster konstant på glänt.
Anledningen skulle vara att typ kall 17 gradig luft förs in i bostaden, som håller över 20 grader.
Vilket då ses som negativt!
Men grejen som då inte tas upp är att det handlar om ventillation, byte av luft inomhus.
Det blir ju inte effektmässig bättre att stänga av FTX och öppna t ex ett fönster konstant på glänt.
Ja vi kör den året om, man vill ju ha frisk luft även på vintern och bättre att få in 17 gradig luft istället för -5 gradig luft via ett fönster 😊H Hybro skrev:Ströläste tråden och såg att flera? hade nåt emot att ha FTX igång hela tiden kalla årstiden (fritt tolkat).
Anledningen skulle vara att typ kall 17 gradig luft förs in i bostaden, som håller över 20 grader.
Vilket då ses som negativt!
Men grejen som då inte tas upp är att det handlar om ventillation, byte av luft inomhus.
Det blir ju inte effektmässig bättre att stänga av FTX och öppna t ex ett fönster konstant på glänt.
Husägare
· Stockholms län
· 363 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Svårt utan att veta vilken gas det är vi pratar om. Men har man FTX ventilation så blir risken ytterligare lägre om det nu mot förmodan skulle vara något.
Kingspan litar jag på lite mer 😉
Kingspan litar jag på lite mer 😉
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden