F Fredrik Jacobsson skrev:
Tack vad säger du om källarväggarna som är 450mm betong, 1,7 på båda dessa?
Ja

De under mark läste jag mig till är mycket lägre då marken isolerar utanför betongen?
Dom har ju lika dåligt u-värde MEN eftersom jorden oftast håller 6 grader "utanför", så blir ju temperaturskillnaden inne/ mycket mindre.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Tack vad säger du om källarväggarna som är 450mm betong, 1,7 på båda dessa?
De under mark läste jag mig till är mycket lägre då marken isolerar utanför betongen?
450mm betong är U=3,7 om det är solid betong, men kanske någon mix?

Rabbithole Rabbithole skrev:
450mm betong är U=3,7 om det är solid betong, men kanske någon mix?
Ja det måste va u-block med luft emellan, kan inte tänka mig någon gjuter 45 cm ren betong.
Det hade väl inte ens skyddsrum i normala fall.

J jawen skrev:
Ja det måste va u-block med luft emellan, kan inte tänka mig någon gjuter 45 cm ren betong.
1939 gjorde man väl lite vad som. Sten+betong mix är ju inte ovanligt

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
Karrock
J jawen skrev:
Fast på 30-talet kan det ju vara "ballast" i dim 300 islängt.

• Gilla
Fredrik Jacobsson
  • Laddar…
J jawen skrev:
I de borrhål vi gjort genom källarväggen ser man inget annat än solid betong, fullt med stora sten inblandat. Inga luftfickor eller annat. Håltagarna fick jobba hårt med de hålen kan jag lova :)

• Haha
jawen
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
1939 gjorde man väl lite vad som. Sten+betong mix är ju inte ovanligt
Precis, det är betong och vad som ser ut som granit/sten inblandat. Väggen är helt solid iallafall.

Precis, det är betong och vad som ser ut som granit/sten inblandat. Väggen är helt solid iallafall.
Kul, då isolerar väggen lika mycket som 1cm fasadskiva λ0,33

• Ledsen
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Dom kunde fylla emellan 2 gjuta vägar, med all sten dom hittade, cement & ballast med lastbil var dyrt.
Men oftast användes endast denna teknik på större entrétrappor utomhus

J jawen skrev:
Dom kunde fylla emellan 2 gjuta vägar, med all sten dom hittade, cement & ballast med lastbil var dyrt.
Men oftast användes endast denna teknik på större entrétrappor utomhus
Så ser ritningen ut

• Ritning av byggnad visar sektioner och materialbeteckningar med färgkodning för betong, tegel och trä, inklusive detaljerade mått och beskrivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Är det gjort något åt isolering i väggar?
Vanligt var ju 2-3" plankstomme med någon tunn brun isolermatta utanpå och råspont med tretex på insidan.
Fönster?

J jawen skrev:
Allt handlar om husets värmebehov dvs isolering, U-värde klimatskal.
Jag har 42 cm ytterväggar & 65 cm lösull i snedtaket
Ungefär som jag, men jag har ett trähus.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Med den volymen köpt energi tycker jag du ska överväga en luft/vatten värmepump. Den köpta energin kommer gå ner till 1/3, men vara i form av el istället. Räkna lite på det och se om det är ett alternativ för dig.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Med den volymen köpt energi tycker jag du ska överväga en luft/vatten värmepump. Den köpta energin kommer gå ner till 1/3, men vara i form av el istället. Räkna lite på det och se om det är ett alternativ för dig.
1/5 om man kör bergvärme

Vi har liknande konstruktion i vårt hus gällande grunden. ca 300m2 som värms
Sen är överbyggnaden 20cm lättbetong med tegelfasad.
Vi har tilläggsisolerat vinden 120+195 nu.
Sen har vi bytt dem flesta fönster till Velfac.
Mekanisk frånluft med fläkt.

Bytte till LVVP Lunnateknik nu i höstas, huset drog ca 2200kwh i värme + varmvatten i december, samma i januari. Temperaturen påverar väldigt mycket, känns som det är mer känsligt runt 0 grader, märker ingen dirkekt skillnad ppå -5 eller -12.

MVH Erik Wedlund

• Gilla
Fredrik Jacobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.