Några funderingar kring U-värde och effektbehov för ett helt hus. Huset är från 1939, 1,5-plans i tegel med källare med väggar av gjuten betong.

Gjorde mätningar innan renovering under februari 2024. Snitt tempskillnad ute/inne ca 17 grader, hade 21C inne och snitt var 4C ute. Det gick åt ca 111kWh / dag i snitt.
Extremt grov U-värdesberäkning 111000/24/414/17= 0,65 W/m2
Alla ytor på huset = 414m2
Fjärrvärme med radiatorer på alla plan.

Under året har vi dränerat och satt 100mm isodrän runt hela källaren = bättre U-värde.
Vi har isolerat hela taket inkl vinden från takfot till nock med ca 200mm cellulosa = bättre U-värde
Vi har grävt ut hela källargolvet och lagt 200mm cellplast och gjutit ny platta = bättre U-värde
Vi har byggt till 30m2 stenhus med Finja isolerblock, platta på mark 300mm isolering, 350mm isolering i taket = bra U-värde
Källargolvet och tillbyggnanden har nu golvvärme, entreplan samt plan 2 har fortfarande radiatorer. Fortsatt fjärrvärme på allt.

Februari 2025, ungefär samma temperaturer, snitt tempskillnad ute/inne ca 19 grader, men nu går det åt 200kWh / dag istället. Extremt grov U-värdesberäkning 201000/24/610/19= 0,72 W/m2
Alla ytor på huset efter renovering och tillbyggnad = 610m2

Visst vi tillför ju m2 med tillbyggnaden men tillbyggnaden är byggd enligt nya standarder samt vi har isolerat ca 250 m2 yta på det gamla huset på ett eller annat sätt. Källargolv, källarväggar samt hela taket från takfot till nock.

2024, förbrukning i feb var 3122kWh, snittemp ute 3,8C, diff ca 17C, 414m2 totalyta, ca 0,65W/m2
2025, förbrukning i feb var 5634kWh, snitttemp ute 1,3C, diff ca 19C , 610m2 totalyta, ca 0,72W/m2
80% högre förbrukning men bara 47% mer yta (och all yta vi lagt till är sjukt bra isolerad jmf med det gamla huset)

Borde vi inte ha sänkt hela husets U-värde och effektbehov per kvadratmeter med alla dessa åtgärder?
Jag får inte ihop detta :)
 
Redigerat:
Låter ju som väldigt hög förbrukning.
  • Hur stor boendeyta
  • Hur många personer
  • Uppdelning av förbrukning på vv resp värme
  • Typ av ventilation
  • Var i landet
  • Typ av fönster
 
Det är mkt som påverkar förbrukningen.
2C större tempdiff kan ha stor betydelse. Sedan inte att förglömma fönster och dörrar. De är husets svagaste punkter när det kommer till värmeläckage. Vidare är ventilation en stor energibov. Nödvändig, men den drar mkt energi. Utöver den ventilation man vill ha så finns ju också den ofrivilliga i form av drag genom otätheter, och gamla hus är inte byggda täta som gummistövlar som nyare hus. Det gör i sin tur att blåst får stor påverkan också. Även solinstrålning har viss påverkan. Sist, men inte minst, är familjens beteenden. Ett välisolerat hus där man låter fönster stå öppna, eller där duschandet ökar varmvattenförbrukningen etc, etc, kan få vilket välisolerat hus som helst att elda för kråkorna.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Jacobsson skrev:
Några funderingar kring U-värde och effektbehov för ett helt hus. Huset är från 1939, 1,5-plans i tegel med källare med väggar av gjuten betong.

Gjorde mätningar innan renovering under februari 2024. Snitt tempskillnad ute/inne ca 17 grader, hade 21C inne och snitt var 4C ute. Det gick åt ca 111kWh / dag i snitt.
Extremt grov U-värdesberäkning 111000/24/414/17= 0,65 W/m2
Alla ytor på huset = 414m2
Fjärrvärme med radiatorer på alla plan.

Under året har vi dränerat och satt 100mm isodrän runt hela källaren = bättre U-värde.
Vi har isolerat hela taket inkl vinden från takfot till nock med ca 200mm cellulosa = bättre U-värde
Vi har grävt ut hela källargolvet och lagt 200mm cellplast och gjutit ny platta = bättre U-värde
Vi har byggt till 30m2 stenhus med Finja isolerblock, platta på mark 300mm isolering, 350mm isolering i taket = bra U-värde
Källargolvet och tillbyggnanden har nu golvvärme, entreplan samt plan 2 har fortfarande radiatorer. Fortsatt fjärrvärme på allt.

Februari 2025, ungefär samma temperaturer, snitt tempskillnad ute/inne ca 19 grader, men nu går det åt 200kWh / dag istället. Extremt grov U-värdesberäkning 201000/24/610/19= 0,72 W/m2
Alla ytor på huset efter renovering och tillbyggnad = 610m2

Visst vi tillför ju m2 med tillbyggnaden men tillbyggnaden är byggd enligt nya standarder samt vi har isolerat ca 250 m2 yta på det gamla huset på ett eller annat sätt. Källargolv, källarväggar samt hela taket från takfot till nock.

2024, förbrukning i feb var 3122kWh, snittemp ute 3,8C, diff ca 17C, 414m2 totalyta, ca 0,65W/m2
2025, förbrukning i feb var 5634kWh, snitttemp ute 1,3C, diff ca 19C , 610m2 totalyta, ca 0,72W/m2
80% högre förbrukning men bara 47% mer yta (och all yta vi lagt till är sjukt bra isolerad jmf med det gamla huset)

Borde vi inte ha sänkt hela husets U-värde och effektbehov per kvadratmeter med alla dessa åtgärder?
Jag får inte ihop detta :)
Det låter väldigt högt. Framförallt efter att du har isolerat.

Har du skapat en köldbrygga någonstans? Har isoleringen säckat ihop på några ställen? Har det blivit väldigt mycket glipor?

Var uppmärksam på kalldrag, känns det kallt på något/några ställen?

Köp en IR-termometer och gå runt och gör mätningar (helst när det är kallt ute) runt fönster, i hörn, taklister, vid murstocken etc. Nånstans lär det läcka värme om du får ett sånt högt U-värde.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
och satt 100mm isodrän runt hela källaren
F Fredrik Jacobsson skrev:
Vi har grävt ut hela källargolvet och lagt 200mm cellplast och gjutit ny platta
Värmeförluster ifrån källare är normalt "små", då källaren brukar ha 18-19 grader & omgivande mark/jord ca 6 grader. Så 12-13 grader skiljer ute/inne vilket ger mindre förluster.
Men du har med din åtgärd en mycket bättre boendemiljö i källaren nu.
F Fredrik Jacobsson skrev:
men nu går det åt 200kWh / dag istället.
Stora boven i ditt hus är ytterväggarnas isolering, sedan fönster & luftläckage.
Golvvärmen i källargolvet ökar värmeförlusterna, & du bör sträva efter att ha 19 grader i källaren.
F Fredrik Jacobsson skrev:
tempskillnad ute/inne ca 19 grader
Dessa 2 graders skillnad ifrån feb 2024 & feb 2025, kan i och sig själv innebära 10-15 % ökad elförbrukning.
Din tillbyggnad om 30 kvm skapar 196 kvm ytterligare yta som får förluster.

Även i ett hus gäller ordspråket "den svagaste länken", & här är ytterväggar svagast.
% uellt har dina ytterväggar/fönster/luftläckage fått mycket större värmeförluster.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
2024, förbrukning 3122kWh, snittemp ute 3,8C, diff ca 17C, 414m2 totalyta, ca 0,65W/m2
2025, förbrukning 5634kWh, snitttemp ute 1,3C, diff ca 19C , 610m2 totalyta, ca 0,72W/m2
80% högre förbrukning men bara 47% mer yta (och all yta vi lagt till är sjukt bra isolerad jmf med det gamla huset)
L lat skrev:
Låter ju som väldigt hög förbrukning.
  • Hur stor boendeyta
  • Hur många personer
  • Uppdelning av förbrukning på vv resp värme
  • Typ av ventilation
  • Var i landet
  • Typ av fönster
230m2 inkl källaren som är ca 75m2
Helsingborg
Observera att alla fönster är oförändrade!
2-glas spröjs.
I tillbyggnaden har vi nya 3-glas kopplade med spröjs.

Har visserligen satt in FTX som är injusterad. Ersatte tidigare självdrag där alla ventilationsluckor var helt igenbommade.
 
U- värde klimatskal är alla husets ytor inkl fönster, dörrar, platta, tak & ytterväggar.
 
Karrock
FTX drar förstås mer än oventilerat. Särskilt om det är ställt på normenliga (höga) luftflöden.

Skillnad i blåst på de två perioderna?

Golvet i källaren var kallt innan. Säg 10 grader, dT liten mot omgivningen. Nu är den istället kanske 25 grader, stort dT. Trots 200mm cellplast kan värmeflödet bli betydande.

Är fjärrvärmen korrekt byggd för kombinerad radiator och golvvärme? Injusteringsmöjlighet där?
 
E Einh skrev:
Det låter väldigt högt. Framförallt efter att du har isolerat.

Har du skapat en köldbrygga någonstans? Har isoleringen säckat ihop på några ställen? Har det blivit väldigt mycket glipor?

Var uppmärksam på kalldrag, känns det kallt på något/några ställen?

Köp en IR-termometer och gå runt och gör mätningar (helst när det är kallt ute) runt fönster, i hörn, taklister, vid murstocken etc. Nånstans lär det läcka värme om du får ett sånt högt U-värde.
En liten köldvrygga borde ha liten effekt tänker jag eftersom innan renovering va hela huset en stor köldbrygga 🤣 Hela taket hade ex bara 20mm spånskiva typ, nu är det 200mm cellulosa med luftspalt.

Alla fönster och dörrar är samma som innan så ingen ändring där. Och de är liten m2 yta totalt jmf med de 600m2 yta totalt som hela huset har mot omvärlden.
 
J jawen skrev:
U- värde klimatskal är alla husets ytor inkl fönster, dörrar, platta, tak & ytterväggar.
Ja såklart det är ett snitt på hela husets ytor jag räknar på med 610m2 total yta, källargolvet, alla väggar, tak, dörrar och fönster etc
 
Karrock Karrock skrev:
FTX drar förstås mer än oventilerat. Särskilt om det är ställt på normenliga (höga) luftflöden.

Skillnad i blåst på de två perioderna?

Golvet i källaren var kallt innan. Säg 10 grader, dT liten mot omgivningen. Nu är den istället kanske 25 grader, stort dT. Trots 200mm cellplast kan värmeflödet bli betydande.

Är fjärrvärmen korrekt byggd för kombinerad radiator och golvvärme? Injusteringsmöjlighet där?
Ok ja jag har också tänkt att källargolvet är största boven.

Fjärrvärmeväxlaren är helt ny Danfoss termix. Golvvärmen drivs av separat shunt och pump och allt är intrimmat ok så vi har ca 19-20C i hela huset med alla termostater öppna.

Värmekurva på 1.0 funkar bra. Då har vi haft 20C inne både när det varit +5 och -5 så den är ”rätt”
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Några funderingar kring U-värde och effektbehov för ett helt hus. Huset är från 1939, 1,5-plans i tegel med källare med väggar av gjuten betong.

Gjorde mätningar innan renovering under februari 2024. Snitt tempskillnad ute/inne ca 17 grader, hade 21C inne och snitt var 4C ute. Det gick åt ca 111kWh / dag i snitt.
Extremt grov U-värdesberäkning 111000/24/414/17= 0,65 W/m2
Alla ytor på huset = 414m2
Fjärrvärme med radiatorer på alla plan.

Under året har vi dränerat och satt 100mm isodrän runt hela källaren = bättre U-värde.
Vi har isolerat hela taket inkl vinden från takfot till nock med ca 200mm cellulosa = bättre U-värde
Vi har grävt ut hela källargolvet och lagt 200mm cellplast och gjutit ny platta = bättre U-värde
Vi har byggt till 30m2 stenhus med Finja isolerblock, platta på mark 300mm isolering, 350mm isolering i taket = bra U-värde
Källargolvet och tillbyggnanden har nu golvvärme, entreplan samt plan 2 har fortfarande radiatorer. Fortsatt fjärrvärme på allt.

Februari 2025, ungefär samma temperaturer, snitt tempskillnad ute/inne ca 19 grader, men nu går det åt 200kWh / dag istället. Extremt grov U-värdesberäkning 201000/24/610/19= 0,72 W/m2
Alla ytor på huset efter renovering och tillbyggnad = 610m2

Visst vi tillför ju m2 med tillbyggnaden men tillbyggnaden är byggd enligt nya standarder samt vi har isolerat ca 250 m2 yta på det gamla huset på ett eller annat sätt. Källargolv, källarväggar samt hela taket från takfot till nock.

2024, förbrukning i feb var 3122kWh, snittemp ute 3,8C, diff ca 17C, 414m2 totalyta, ca 0,65W/m2
2025, förbrukning i feb var 5634kWh, snitttemp ute 1,3C, diff ca 19C , 610m2 totalyta, ca 0,72W/m2
80% högre förbrukning men bara 47% mer yta (och all yta vi lagt till är sjukt bra isolerad jmf med det gamla huset)

Borde vi inte ha sänkt hela husets U-värde och effektbehov per kvadratmeter med alla dessa åtgärder?
Jag får inte ihop detta :)
Verkar som om du försöker beräkna u-värde bakvägen
via årilg förbrukning. U-värde beräknas genom analys av byggdelens olika skikt.
För en uppreglad vägg eller bjälklag med skivmaterial på sidorna kan u-värde uppskattas med u = 3,7 : cm isolering. Lägg till u-värde för fönster och dörrar sedan du minskat fönstrets u-värde med väggens som du beräknat utan avdrag för fönsterytor.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja såklart det är ett snitt på hela husets ytor jag räknar på med 610m2 total yta, källargolvet, alla väggar, tak, dörrar och fönster etc
Läste du min tidigare kommentar i inlägg #5 & hade någon tanke om det?
 
J jawen skrev:
Läste du min tidigare kommentar i inlägg #5 & hade någon tanke om det?
Ja läste men jag har ju inte ändrat något på tegelväggarna och fönster. Så hur det skulle bli sämre kan jag inte förstå.
 
J Jochi skrev:
Verkar som om du försöker beräkna u-värde bakvägen
via årilg förbrukning. U-värde beräknas genom analys av byggdelens olika skikt.
För en uppreglad vägg eller bjälklag med skivmaterial på sidorna kan u-värde uppskattas med u = 3,7 : cm isolering. Lägg till u-värde för fönster och dörrar sedan du minskat fönstrets u-värde med väggens som du beräknat utan avdrag för fönsterytor.
Ja och det går. Jag räknar i snitt för hela huset. Jag vet effektbehovet för att upprätthålla en viss temperaturskillnad i hela huset och dess kvadratmeter.

Självklart är det olika värden för väggar, fönster etc. Men jag räknar i snitt för hela huset. Det går.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.