Funderingar kring montering av nytt golvvärmesystem, vatten

322 läst  1 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

För några år sedan konverterade jag själv från direktverkande el till vattenburen värme.
    I samband med denna konvertering så förberedde jag för att kunna montera vattenburen golvvärme i hela huset.
    Alla rum i huset på entréplan och ovanvåning är renoverade och iordningställda, så där kommer framtida golvvärme dröja, däremot inte i källaren.
    Nu skall jag under vårkanten göra iordning källaren och då har jag tänkt lägga in golvvärme här.
    Jag monterade en fördelarkrets på varje plan i samband med konverteringen, med stammar av stålrör. Detta i samråd med min rörmokare som jag anlitade i samband med bergvärmemonteringen, och som gjorde vissa övriga rördragningar då jag skadade mig på mitt arbete och inte kunde avsluta det själv. Kopplingarna är presskoppling med v-backar.
    Rörmokaren drog igång radiatorkretsarna men inte golvvärmekretsarna, som inte är anslutna till pannan eller någon shunt utan det är öppna avslut på rören i pannrummet.
    När jag förlagt golvvärmeslingorna behöver ju systemet provtryckas, och det är här skon klämmer.
    Hur skall jag på lämpligaste sätt provtrycka hela golvvärmesystemet?
    De tips jag läst är att man kopplar direkt på fördelarkretsen, men då missar jag mina kopplingar i stålrören, som redan är monterade på fördelarkretsarna. Jag kan iof montera manometer där rören mynnar ut vid pumpen, men då kommer jag inte få med delen från pannan, genom shunten och till dit rören mynnar ut. Men denna bit kanske inte är lika "viktig"?
    Hur är det med provtryckning mellan pex/stålrör? Jag vill minnas att det är olika provtryck i dessa?
    Pannan är en Nibe F1255 och fördelarkretsarna är från LK.

Min rörmokare monterade tyvärr ingen avstängningsventil mellan första fördelaren vid pumpen och radiatorkretsarna (4 kopplingar på framledning/retur, varav två är använda för två radiatorkretsar och två är tomma på varje fördelare), så när jag kommer koppla på matningen till shunt/golvvärme kommer två våningars vatten att forsa ut "bakvägen" i den tredje kopplingen där jag behöver koppla in mig. Är det någon som har tips på en bra lösning för detta problem? Var skall jag tömma ur vattnet utan att dränka min bergvärmepump, är det genom expansionskärlets utlopp?

Jag kan tyvärr inte gå till min rörmokare och be om hjälp, då det skar sig ordentligt mellan oss. Han försökte blåsa mig genom att ta betalt för ett antal saker dubbelt upp, ta betalt för arbete han inte utförde och för dagar han inte var här, han skulle ha över 15.000 kr extra för saker som inte stämde med verkligheten. Jag var på väg att dra det till rätten men då kom vi till förlikning.

2. B
    Medlem Nivå 2
    Hej, för provtryckning är det ju viktigast att prova de delar som är dolda, dvs i golvet. Man brukar ju trycka med luft för att inte få ut vatten genom en ev. läckande golvslinga. Värmesystem trycks med låga tryck, typ 1 kg eftersom tex radiatorer inte är gjorda för höga tryck, det viktiga är ju att trycket inte sjunker.
    Vid ingrepp i vattenkretsen så räcker det med att du släpper ut allt övertryck via expansionskärlets säkerhetsventil, manometern till 0, sedan hänger vattnet kvar i systemet så länge du inte släpper in luft, det räcker att tillfälligt hålla för röränden med en trasa eller tummen medan du kopplar, man behöver inte tömma systemet.
    MVH Bertil

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: