Byggahus.se

Funderingar kring lockläktspanel

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag ska byta panel i sommar och har ett par funderingar kring det.
    Panelen som sitter är en stående lockläkts – panel, (170 mm underplankor och panelläkt på ca 45 mm) och ska ersättas med samma dimensioner.
    I samband med panelbytet tänker jag mig att regla upp med 45 mm liggande reglar och isolera mellan. Utanpå reglarna fäster jag vindpapp alt. vind”väv”.
    Nu till frågorna; Hur tjock ska luftspaltsbrädan va? – och om den brädan bör distanseras från vindpappen? (för att få en vertikal luftning) Antar att dimensionen på luftspaltsbrädan kan vara mycket tunnare om den ligger direkt mot pappen - med 45mm - regeln bakom…?

Hur spikas en lockläktspanel bäst när de undre plankorna är så breda? En spik centriskt (cc60) känns lite…
    Hur spikas läkten? – En spik centriskt på läkten– mellan två underplankor, eller två spikar där de går igenom underplankans kanter?
    Väldigt tacksam för svar…

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag är inte snickare, men säger 1 spik i både underbräda och lockläkt.
    Lockläckten spricker med 2 spikar.
    1 spik för att möjliggöra rörelser i panelen.

3. B
    Allvetare · Nivå 15
    Tjocklek på luftspaltsbrädan skulle jag säga minst 28, helst 34 mm. Om du behöver vertikal luftning tycker jag beror på dels hur pass bra cirkulation du kan få i springan mellan underpanelbrädorna, och dels beroende på hur väderutsatt din vägg är. Är det en vägg som får mycket slagregn kan det vara bra att få mycket luftning bakom panelen för att torka ut den, så isåfall skulle jag satt en masonitremsa bakom läkten vid varje spik, men knappast annars.

Hur är den tidigare panelen spikad? Jag har 145 mm underbrädor och 45 mm lockläkt, och båda sitter med en spik centriskt på brädorna (cc 600 mm) och det har funkat bra i 70 år. Jag har också sett fungerande alternativ där man på breda underbrädor satt spikar i ytterkanterna men växelvis, dvs det sitter aldrig två spikar i bredd på en bräda.

Bra tips hittar du för övrigt på http://www.byggbeskrivningar.se/ där du kan ladda hem PDF med hur man gör.

Redigerat 20 mar 2013 08:10
  4. A
    Medlem · Nivå 19
    Du kan köra med 28-70 alt 80 läkt som distans mellan papp och panel.
    Och du behöver inte sätta distanser mellan vindpapp/duk och läkten. Syftet med att ha ett luftutrymme är att om de skulle bli kondens eller blåsa in snö, regn, etc, så ska det kunna torka upp.
    Vi du göra något lite extra så är det att fasa överkanten på läkten så ev. vatten rinner ut mot panelen och inte in i väggen.
    SP-förklaring till luftspalten;
    "Luftspalt
    • Luftspaltens uppgift är att medge dränering och viss ventilation som extra säkerhet för att torka ut eventuellt vatten."
    Så blir det så blöt att luftspalten inte räcker till har man andra problem att åtgärda.

5. A
    Medlem · Nivå 16
    En spikrad centriskt på panelbrädorna, inte i kanterna. Poängen med lockläkt är att brädorna ska kunna röra sig med ändrad fukthalt. Spikar man ute i kanten förstör man det. Då kommer antingen brädan att spricka eller dras spikarna ur.

6. H
    Medlem Nivå 1
    Ett stort tack för svaren. Önskar bara att jag upptäckt detta eminenta forum för tio år sedan när husrenoveringen började :surprised:...