Byggahus.se

Funderingar kring liten förrådsbod: isolering, uppvärmning

1. T
    Medlem · Stockholm · 24 inlägg

TobiasR

Medlem
    God eftermiddag! Jag håller på att planera för en carport, och intilliggande litet förråd (byggyta c:a 8 kvm, litet mindre invändigt alltså) Förrådet skall innehålla sådant som bilhjul, gräsklippare, trädgårdsredskap, etc.

Från början tänkte jag ett oisolerat förråd, men efter att ha kikat runt litet i trådar här så har jag börjat luta mot isolerat, och uppvärmt (när det behövs) till säg +8 grader. Då kan färgburkar och litet annat åka ut i förrådet också. Om någon har åsikter av typen: "nej, det är inte värt besväret med uppvärmt förråd" så lyssnar jag gärna på de argumenten! :)

Vad gäller isolering (golv/väggar/tak), vad är lämpligt? 95 mm? Vi bor i Storstockholm.

Uppvärmningen ordnas förstås enklast med elradiatorer med någon sorts termostat, men ett alternativ är kanske en liten luft-luft värmepump? Sparar en sådan så mycket el att det är värt inköpskostnaden (som inte är speciellt hög vad jag kan se -- runt 10 kkr, och det finns ännu billigare)? Jag har ingen erfarenhet av sådana värmepumpar.

Alla tips och råd mottages tacksamt!
    /Tobias

2. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 460 inlägg

Oldboy

Medlem
    Om du har begränsning i byggytan så bör väggarna inte göras onödigt tjocka och stjäla värdefull golvyta. 8 m2 är inte mkt. Det kommer du att märka när allt möjligt med fördel ställs torrt (relativt) över vintern.

95 mm isolering i väggar och 145 - 195 i golv och tak, samt ett mindre elelement som håller frostfritt, ca + 5 C, tror jag blir lagom.

Sedan kan du fundera på vitsen med uppvärmt. Som jag ser det så är det endast just vattenfärg som kräver frostfritt. Det andra du nämnt klarar sig utmärkt ändå. Det som man ev kan vilja uppnå är ett torrare klimat (RH < 60%) och då måste antingen värmen upp mot + 15 C, eller så används en luftavfuktare.

T ex bensindrivna 4-taktare såsom gräsklippare riskerar att ventiler/säten rostar om de står fuktigt över vintern.

• Laddar…
  3. T

TobiasR

Medlem
    Tack! Vi har inte ansökt om bygglov än, så just nu finns ingen fix byggyta, Men tomten är på c:a 750 kmv, så vi vill inte ha en för (oproportioneligt) stor bod.

Just nu står gräsklipparen väsentligen utomhus (under en balkong), och det verkar den i och för sig klara, men det är så klart bättre att den står litet varmare.

Men, menar du att t ex en såg eller en hylsnyckelsats får rostfläckar med +8 C över vintern? +15 C låter, spontant, rätt dyrt tycker jag...

4. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 460 inlägg

Oldboy

Medlem
    Temperaturen spelar egentligen ingen roll. Det är luftfuktigheten. Det är bara det att om man värmer luft så sjunker RH, och ju mer man värmer desto lägre RH. Egentligen bör det alltså vara RH som styr uppvärmningen. Vad temperaturen landar på beror ju på vädret, bara RH < 60% (ungefär där tror jag gränsen går för rostrisk).

Därför fungerar en luftavfuktare. Då behövs ingen uppvärmning alls, om man har en luftavfuktare som klarar låga temperaturer. Det är betydligt billigare att driva en luftavfuktare för att få lägre RH än att åstadkomma det med uppvärmning. Nu är ju en liten bod <10m2 iofs inte så dyr att driva så då kan investeringskostnad ställas mot energibesparing.

• Laddar…
  5. H
    Medlem · Västra Götaland · 321 inlägg

henkepenk

Medlem
    Byggde liknande i våras. Kör med en liten Woods avfuktare (999.- på kampanj tror jag) i kombo med en liten värmare med fläkt (79.-). Båda går på automatik. Har värmare för att kunna snickra lite. Funkar suveränt. Obs jag har ej ventilation, och tätt, så värmen och torra luften är kvar. Energiräknaren säger att förrådet är snålt :)

• Laddar…
  6. T

TobiasR

Medlem
    Tack för input! Det var i första hand driftskostnaden jag tänkte på, eftersom en radiator inte är dyr i inköp (och det tycks en avfuktare inte heller vara). En kombo av båda låter perfekt! Kanske någon tillverkare kan våga sig på att bygga ihop båda funktionerna i samma apparat? :)

7. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Vi har en oisolerad friggebod i trä på en betongplatta. I den har vi pelletspallar, snöslunga, spadar mm, elkablar, kap-o gersåg, röjsåg mm. God ventilation, ingen uppvärmning och har aldrig haft några fuktproblem, (bor också i Sthlmstrakten).

8. Fulkemisten
    Husägare · 1 845 inlägg
    Jag har en isolerad bod (95 mm) som är något mindre (7 kvm) och som värms upp till +5 grader av en liten frostvakt på 200 W. Mätte hur mycket den drog förra vintern och det var verkligen försumbart. Ett par tre hundralappar typ om jag minns rätt, i mitt fall klart värt det, har den som verkstad/färgförråd och vinterförvarar ibland lite uteväxter i kruka. Blir aldrig fuktigt och ska jag jobba en längre stund på vintern så tar det typ 10-12 min med byggfläkt att komma upp i över 20 grader. En luftvärmepump kan du nog aldrig tjäna in kostnaden för inom en rimlig tid. Kör på isolerat säger jag, det är sjukt praktiskt.

• Laddar…
  9. Fulkemisten
    Husägare · 1 845 inlägg
    Eftersom jag gillar att räkna. Frostvakten på 200 W klarar att hålla +5 med god marginal. Om vi säger att vi har minusgrader under ungefär 4-5 månader i Stockholm varav kanske 2 månader med en bra bit under noll? Ok? Vakten är definitivt inte igång hela tiden utan snarare kanske halva tiden i snitt, och då räknar jag högt. Detta blir på 5 månader 12 x 150 = 1800 timmar, a 0,2 kW vilket ger en totalförbrukning på 360 kWh. Som jag sa, ett par tre hundralappar. Typ.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.