Hej!
Bakgrundsinformation:
Huset är en tvåvåningsvilla på ca 180kvm från 1836, med väldigt knapphändig isolering. 1968 sattes ett vattenburet värmesystem med 11 radiatorer in med en kombipanna. 1986 byttes denna mot en vedpanna och en acctank om 1150 L installerades. Sedan dess har inga uppdateringar gjorts med systemet alls, fram tills att vi tog över. En rörmokare har ersatt det öppna expansionskärlet med ett slutet på 150 L, bytt ut samtliga ventilhus och termostater, bytt cirkulationspump till en adaptiv Grundfos samt installerat en VVB för att undkomma eldning på sommarhalvåret.
Jag har ett par frågor som hade varit guld att få svar på:
- Shuntventilen som syns på bilden nedan är en ombyggd historia från förra ägaren. Det är en BT Termoshunt som från början styrdes med en motor och en tempgivare på utsidan av kåken. Nu justeras den manuellt, men jag lyckas inte få ut högre temp än omkring 30-35´ med enstaka undantag ännu högre, det går lite upp och ner. I nuläget när yttertemperaturen kryper ned mot nollan på natten lyckas vi inte få upp en god temperatur i huset. Bör jag anta att shuntventilen är kass? Vilken typ av shuntventil väljer jag istället?
- Vilken temp är rimlig att köra ut? Rörmokaren hävdar på fullaste allvar att termostaterna inte släpper fram vatten med högre temp än 28´, men jag antar att han fått det om bakfoten. De släpper väl igenom hur varmt vatten som helst, så länge rumstemperaturen inte är högre än vad termostaten är inställd på?
- I nuläget självcirkulerar vattnet mellan panna och tank eftersom rören är så grova. Cirkulationspumpen på bilden uppfattar jag vara en slags laddomat? Förra ägarna har inte använt den, men utifrån vad jag har lyckats läsa mig till är det en väldigt bra pryl avseende förvärmning av vatten till pannan för att undvika korrosion och att vattnet skiktar sig bättre i tanken. Jag märker ingen skillnad när jag använder den - antingen pga att den är kass (den skramlar en del så impellern kanske är loss?). Om jag skulle byta denna, vad väljer jag då? Har sett lite mer avancerade versioner av laddomat. Tas ex. hänsyn till att rören är så pass grova? Hur funkar det i praktiken med en fungerande laddomat? I nuläget skiktar sig vattnet sakta nedåt, så att ex. mittenvisaren inte visar någon förändring alls fram tills att den ganska snabbt går upp i full temp, alltså att vattnet är tydligt skiktat. Det är således lite svårt att lyckas elda lagom. Rörmokaren beskrev det som att tanken kommer att värmas upp jämnt om denna cirkulationspump är igång.
Anledningen till att mina funderingar vädras här är att rörmokaren uppfattas som något förvirrad och inte ger oss entydiga svar om systemets funktion. Vi borde kanske ta in en annan rörmokare för att kika på det hela, men jag prövar att samla in lite synpunkter här! Allt mottages varmt!!
Vänligen, Paul
Bakgrundsinformation:
Huset är en tvåvåningsvilla på ca 180kvm från 1836, med väldigt knapphändig isolering. 1968 sattes ett vattenburet värmesystem med 11 radiatorer in med en kombipanna. 1986 byttes denna mot en vedpanna och en acctank om 1150 L installerades. Sedan dess har inga uppdateringar gjorts med systemet alls, fram tills att vi tog över. En rörmokare har ersatt det öppna expansionskärlet med ett slutet på 150 L, bytt ut samtliga ventilhus och termostater, bytt cirkulationspump till en adaptiv Grundfos samt installerat en VVB för att undkomma eldning på sommarhalvåret.
Jag har ett par frågor som hade varit guld att få svar på:
- Shuntventilen som syns på bilden nedan är en ombyggd historia från förra ägaren. Det är en BT Termoshunt som från början styrdes med en motor och en tempgivare på utsidan av kåken. Nu justeras den manuellt, men jag lyckas inte få ut högre temp än omkring 30-35´ med enstaka undantag ännu högre, det går lite upp och ner. I nuläget när yttertemperaturen kryper ned mot nollan på natten lyckas vi inte få upp en god temperatur i huset. Bör jag anta att shuntventilen är kass? Vilken typ av shuntventil väljer jag istället?
- Vilken temp är rimlig att köra ut? Rörmokaren hävdar på fullaste allvar att termostaterna inte släpper fram vatten med högre temp än 28´, men jag antar att han fått det om bakfoten. De släpper väl igenom hur varmt vatten som helst, så länge rumstemperaturen inte är högre än vad termostaten är inställd på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- I nuläget självcirkulerar vattnet mellan panna och tank eftersom rören är så grova. Cirkulationspumpen på bilden uppfattar jag vara en slags laddomat? Förra ägarna har inte använt den, men utifrån vad jag har lyckats läsa mig till är det en väldigt bra pryl avseende förvärmning av vatten till pannan för att undvika korrosion och att vattnet skiktar sig bättre i tanken. Jag märker ingen skillnad när jag använder den - antingen pga att den är kass (den skramlar en del så impellern kanske är loss?). Om jag skulle byta denna, vad väljer jag då? Har sett lite mer avancerade versioner av laddomat. Tas ex. hänsyn till att rören är så pass grova? Hur funkar det i praktiken med en fungerande laddomat? I nuläget skiktar sig vattnet sakta nedåt, så att ex. mittenvisaren inte visar någon förändring alls fram tills att den ganska snabbt går upp i full temp, alltså att vattnet är tydligt skiktat. Det är således lite svårt att lyckas elda lagom. Rörmokaren beskrev det som att tanken kommer att värmas upp jämnt om denna cirkulationspump är igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att mina funderingar vädras här är att rörmokaren uppfattas som något förvirrad och inte ger oss entydiga svar om systemets funktion. Vi borde kanske ta in en annan rörmokare för att kika på det hela, men jag prövar att samla in lite synpunkter här! Allt mottages varmt!!
Vänligen, Paul
Hittade denna.. http://www.termoventiler.com/application/files/3414/5935/5885/Termoshunt.pdf
Kolla med företaget, de brukar vara bra att svara vid frågor. De har även nya shuntventiler med automatik.
Hur varmt var det bakom shunten/ Högst upp i tanken när du endast fick ut 35 grader?
Varje hus är olika på vilken framledningstemp de kräver vid en viss ute temp. Har själv ca 40 grader ut vid 0 grader utomhus.
låter konstigt av rörmokaren ang framledningstemp. Termostaten begränsar flödet i radiatorn beroende på vilken temp det är i rummet..
Maila kundsupporten på era Termostater. Så kan du få bekräftat era misstankar om rörnissen..
Kolla med företaget, de brukar vara bra att svara vid frågor. De har även nya shuntventiler med automatik.
Hur varmt var det bakom shunten/ Högst upp i tanken när du endast fick ut 35 grader?
Varje hus är olika på vilken framledningstemp de kräver vid en viss ute temp. Har själv ca 40 grader ut vid 0 grader utomhus.
låter konstigt av rörmokaren ang framledningstemp. Termostaten begränsar flödet i radiatorn beroende på vilken temp det är i rummet..
Maila kundsupporten på era Termostater. Så kan du få bekräftat era misstankar om rörnissen..
Redigerat:
Klicka här för att svara