Byggahus.se

Funderingar kring förvaringsbodar och isolering

1. M
    Medlem · Skåne · 249 inlägg
    Hej kära byggarvänner!

Det har varit en lång och regnig sommar, men trots det många byggdagar för min del. Projekt lusthus/pool/trädäck börjar äntligen likna något. Nu är det dags att bygga förvaringsbodar i anslutning till poolen. Bodarnas funktion är dels att tjäna som teknikrum där poolpumpen samt elskåp kommer att stå, dels förvaring för utemöbler och annat som inte ska stå ute året runt. De kommer att byggas som ett L i ena hörnet av trädäcket. Foten på L-et kommer att isoleras och bli teknikrum. Den långa delen av byggnaden kommer att bli förvaringsbodar. Byggets mått blir ca 6m x 4,5m och 1,5m djupt, så ca 15m2 totalt. Bifogar en bild, bodarna syns uppe till vänster i bilden.

Nu är frågan hur jag ska göra med isolering och värme av den delen. Min första tanke var att att inte isolera alls, utan bara lägga överbliven andrasorteringstrall på golvet. Om valet blir detta, finns det någon anledning att sätta vindskydd kring denna delen av byggnaden, eller är det bättre att bara köra på trästomme med fasad? I och med att det blir springor i golvet så är det kanske inte lönt med vindpapp menar jag?

Förrådets enda syfte är egentligen att kunna förvara utemöbler och eventuellt dynor utan att det blir mögel på det. Hela bygget är placerat på en väldränerad höjd med frånlutning åt alla håll, så själva placeringen är god ur fuktsynpunkt. Höjden till marken vid bodarna är ca 0.5-0.8m.

Kanske är det korkat att inte isolera när jag ändå bygger nytt? Att isolera är ju ändå så mycket lättare nu än i efterhand. Om jag isolerar, behöver jag värme i den delen också då, eller blir det bättre skyddat mot mögel på prylarna som ska förvaras ändå?

Expertpanelen - tyck till!

Mvh,
    Markus

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du ska ju ha en del saker där , specielt poolpump , filter e.t.c. , dom ska ha frostfritt , annars tömning och lite problem med uppstart , ( dom är ovan ytan på poolen )
    Så du ska nog isolera efter konstens regler , och avgränsa teknikrummet lite som en egen enhet med värme ,
    Kanske lite större så färgburkarna får plats på hylla , eller annat mindre som inte får frysa ,
    i övrigt behöver du inte värma , men tänk till , kan bli annat sätt för användning

3. M
    Jo, teknikrummet är som sagt redan tänkt att det ska isoleras och värmas, frågan är om jag även ska isolera resten av utrymmet eller om jag ska låta det vara kallt?

4. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 042 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Jag skulle ha isolerat eller iallafall förberett för att kunna göra i framtiden.

5. M
    Medlem · Lerum · 278 inlägg

mgranbom

Medlem
    Hur ska du bygga taket?
    Om du får kondens på insida tak kommer det att droppa ner och ge rost och mögel på grejerna i förrådet.

6. M
    Tänkte råspånt, papp, plåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.