2 380 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Funderingar kring felkopplad vedanläggning
Jag köpte hus i somras och det finns vedpanna m ackumulatortankar. Problemet med detta är att det är en helt galen lösning. Pannan laddar tankarna vars vatten i sin tur går tillbaka till pannan för att värma upp varmvattnet. Med andra ord håller tankarna inte temperaturen alls. Jag har inte utrymme att slänga in tusentals liter i ackumulatorvolym, men jag har en idé som jag gärna vill ha synpunkter på.
Jag skaffar en tekniktank på 500-750 liter med vvb och elpatron. Sen återanvänder jag befintliga tankar (2x500 tror jag, de är helt inbyggda) som slavtankar. Det blir lite nya rördragningar och laddomat och grejer gissar jag, men jag vill veta om detta är en möjlig lösning. Alternativet är att slänga ut allt och sätta in 2x750-liters tankar. Mer utrymme har jag inte.
Jag skaffar en tekniktank på 500-750 liter med vvb och elpatron. Sen återanvänder jag befintliga tankar (2x500 tror jag, de är helt inbyggda) som slavtankar. Det blir lite nya rördragningar och laddomat och grejer gissar jag, men jag vill veta om detta är en möjlig lösning. Alternativet är att slänga ut allt och sätta in 2x750-liters tankar. Mer utrymme har jag inte.
Går bra, då ska den nya tanken sitta närmast pannan och få laddning först för VV , sen laddas dom andra två. Hur är det kopplat nu på de tankar du har ',paralell eller serie, är det en laddomat med återladdning för panna, förkastligt, fattar inte hur dom tänker, stora förluster genom korsdrag i pannan.Nu tas säkert värmen till huset även från pannan, samma där med förlust. Gör du om så ta ut värmen till huset från dom två gamla med en shunt och ha den nya som VV-tank, VV kan med fördel kopplas till en EL-VVB ochså.. blir lite annan koppling då
Tänkte lite
troligen så är det en panna som har eldats i för värme och inte varit riktigt bra, pyreldning för att inte koka. Då har det tillkommit tankar och rördragning på lättaste sätt som blev fel, men fungerat så där , men ingen tanke på det, för det vart en förbättring mot tidigare
Hur många är ni i familjen?
Kapa varmvattnet helt ifrån pannan & sätt in en 50-100l el-vvb?
Billigt, och har man inte en massa tonåringar så funkar det utan problem.
Sen kan du ev tänka på en lösning där du lägger en ack med inbyggd VV-slinga, Då kan du lägga din el-vvb i serie så att du slipper elda på sommaren.
Kapa varmvattnet helt ifrån pannan & sätt in en 50-100l el-vvb?
Billigt, och har man inte en massa tonåringar så funkar det utan problem.
Sen kan du ev tänka på en lösning där du lägger en ack med inbyggd VV-slinga, Då kan du lägga din el-vvb i serie så att du slipper elda på sommaren.
Det kan inte bli värre än vad det varit denna vinter. Jag håller utkik efter begagnat hela tiden, men det största problemet just nu är den befintliga tanklösningen. Jag vill ha en plan för det som inte innebär att jag måste riva ut hela källaren.
Klicka här för att svara