Hej!

Vi är i full gång med planering/beställning av kök, men har mycket frågor kring elen, då vi tänkt riva ner alla ytskikt så har vi möjligheter till att dra om all el.

I taket kommer vi ha spotlights med plejddimmer, vi kommer ha 2 takdosor ovanför "köksön", belysning i vitrinskåpen samt belysning under överskåpen.

Hur hade ni delat upp allting, takdosor för sig, takspot för sig, och all skåp/bänk belysning för sig?

Vart skulle man haft alla brytare? Hallen är nere till vänster, alltså ingång direkt till köket, så rent spontant så vill man ha brytare direkt när man kommer in i köket, ska man ha trappkopplat så man kan tända taket från annat ställe också? Längst upp till höger har vi sovrum/walkincloset, längst upp till vänster är tvättstuga.

Hur många uttag? Placering? Hörnboxar under skåp? Vanliga infällda uttag på vägg under skåp? Hörnbox under bänkskivan?

• 3D-illustration av ett kök med köksö, omgivningens väggar och golv. Köket har ett fönster och flera angränsande rum syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett kök med vitrinskåp och högskåp mot en vägg, bredvid en dörr. Planlösningen visar placeringen av möbler och eventuella dörrar.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av ett modernt kök med köksö, inbyggd spishäll, ho, kylskåp, inbyggd ugn, vitrinskåp och överskåp med handtag.
    Skapa konto
  • 3D-rendering av ett kök med köksö, skåp, fönster och tak; planering för ny eldragning diskuteras i inlägget.
    Skapa konto
BirgitS
V Vetenskaparen skrev:
I taket kommer vi ha spotlights med plejddimmer, vi kommer ha 2 takdosor ovanför "köksön", belysning i vitrinskåpen samt belysning under överskåpen.

Hur hade ni delat upp allting, takdosor för sig, takspot för sig, och all skåp/bänk belysning för sig?
Jag skulle vilja ha bänkbelysning och vitrinskåp var för sig. Man kan ju vilja lysa upp innehållet i vitrinskåpen som dekoration utan att vilja lysa upp bänkskivan där det kanske inte är så snyggt alla gånger.
V Vetenskaparen skrev:
Hallen är nere till vänster, alltså ingång direkt till köket, så rent spontant så vill man ha brytare direkt när man kommer in i köket, ska man ha trappkopplat så man kan tända taket från annat ställe också? Längst upp till höger har vi sovrum/walkincloset, längst upp till vänster är tvättstuga.
Trappkoppling låter väl bra för inte vill man gå igenom köket i mörkret på vintermorgnarna bara för att kunna tända något i köket. Brytaren för bänkbelysningen kan väl vara typ på väggen bakom belysningen.
V Vetenskaparen skrev:
Hur många uttag? Placering? Hörnboxar under skåp? Vanliga infällda uttag på vägg under skåp? Hörnbox under bänkskivan?
Ska det stå något elanslutet framme jämnt t.ex. kaffebryggare?
Då ska det ju finnas ett uttag där som inte används till något annat.

Ledigt dubbeluttag vid alla ställen där man kan stå och mixa, vispa etc.

Jag gillar inte hörnboxar under överskåp eftersom de är rätt bökiga att komma åt medan andra tycker att infällda uttag på väggen är för fullt.
Däremot tycker jag att hörnboxar monterade på höjden i vinkeln mellan väggen och ett högskåps täcksida både fungerar bra och ser vettigt ut.

Jag har sett andra ha uttag på sidan av köksöar.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle vilja ha bänkbelysning och vitrinskåp var för sig. Man kan ju vilja lysa upp innehållet i vitrinskåpen som dekoration utan att vilja lysa upp bänkskivan där det kanske inte är så snyggt alla gånger.

Trappkoppling låter väl bra för inte vill man gå igenom köket i mörkret på vintermorgnarna bara för att kunna tända något i köket. Brytaren för bänkbelysningen kan väl vara typ på väggen bakom belysningen.

Ska det stå något elanslutet framme jämnt t.ex. kaffebryggare?
Då ska det ju finnas ett uttag där som inte används till något annat.

Ledigt dubbeluttag vid alla ställen där man kan stå och mixa, vispa etc.

Jag gillar inte hörnboxar under överskåp eftersom de är rätt bökiga att komma åt medan andra tycker att infällda uttag på väggen är för fullt.
Däremot tycker jag att hörnboxar monterade på höjden i vinkeln mellan väggen och ett högskåps täcksida både fungerar bra och ser vettigt ut.

Jag har sett andra ha uttag på sidan av köksöar.
Okej okej, glömde nämna att vi kommer ha fönsterspotlights, 5 st som jag tänkte koppla på samma. Vad sägs som en dubbel för fönster/takspots, en dubbel för bänk och vitrin, och en singel för belysning ovanför köksö?

Håller med, räcker med att själva takspotsen är trappkopplat och kan tändas från sovrumsdörren och från hallen? Fönsterspottarna kommer säkert va tändna under dygnets mörka tider via Plejd.

Rent spontant tänker vi att den korta sidan blir en ”kaffehörna” med vattenkokare, kaffebryggare/maskin.. Utöver detta är det mer för vad som kan tänkas användas, mixer, beredare m.m.. Min spontana tanke var 2 hörnboxar under stora köksdelen, samt en utanpåliggande närmre sittdelen av ”köksön”
Eventuellt en hörnbox under bänkskivan med ingång för USB m.m för laddning av telefon..
känns samtidigt lite väl att ha 2 hörnboxar på den korta väggen mot högskåpen, men man vill heller inte ha sladdar över hela..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
Kök i 3D-design med röda markeringar för eluttag under skåp och bänkskiva, samt förslag på höjning av ugn och mikro för enhetlighet.
Skapa konto

Tycker du gör helt rätt som tänker på detta! Det gör så otroligt mycket att ha rätt uttag i köket.

Jag hade satt hörboxuttag där jag har gjort röda ringar. Två under skåpet och två under bänkskivan. Hade inte satt sådana med usb utan kört separat laddare (mest för att en sån kan man lätt byta ut och ha högre effekt på).

Sen hade jag satt ett fyruttag i skåpet under vasken. Detta till diskmaskinen men också för belysning till bänkskåpen om man vill ha det framöver och till en motor för att kunna ”sparka” ut lådan.

En annan sak som inte har med elen att göra är att jag skulle höjt upp ugn och mikro ett snäpp så att överkanten hamnar i samma höjd som kylskåpet för att få det mer enhetligt.

O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Tycker du gör helt rätt som tänker på detta! Det gör så otroligt mycket att ha rätt uttag i köket.

Jag hade satt hörboxuttag där jag har gjort röda ringar. Två under skåpet och två under bänkskivan. Hade inte satt sådana med usb utan kört separat laddare (mest för att en sån kan man lätt byta ut och ha högre effekt på).

Sen hade jag satt ett fyruttag i skåpet under vasken. Detta till diskmaskinen men också för belysning till bänkskåpen om man vill ha det framöver och till en motor för att kunna ”sparka” ut lådan.

En annan sak som inte har med elen att göra är att jag skulle höjt upp ugn och mikro ett snäpp så att överkanten hamnar i samma höjd som kylskåpet för att få det mer enhetligt.
Ja lite så är det ju! Man vill inte behöva leta uttag.

Tack för input, tar med mig detta!

O
V Vetenskaparen skrev:
Ja lite så är det ju! Man vill inte behöva leta uttag.

Tack för input, tar med mig detta!
Nä man vill inte leta uttag och sen så är ju många köksmaskiners sladdar väldigt korta.

En ytterligare sak är att planera så att varje uttag inte ligger på samma fas heller. Att man tydligt delar upp ugn, diskmaskin och uttagen ”smart” så inte proppen går tid i otid.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle vilja ha eluttag som var mer lättåtkomliga vid hällen, t.ex. för en stavmixer rätt ner i en kastrull, än om man behöver gå runt ön och leta reda på ett uttag under bänkskivan.

Jag har idag mikron i ett överskåp och det tycker jag (170 cm) är för högt för att vara riktigt bra, går inte att se eller röra om utan att lyfta ner på bänkskivan, och för ett barn vore det ändå värre och kanske risk för att välta ut maten när det lyfter ner tallriken.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle vilja ha eluttag som var mer lättåtkomliga vid hällen, t.ex. för en stavmixer rätt ner i en kastrull, än om man behöver gå runt ön och leta reda på ett uttag under bänkskivan.

Jag har idag mikron i ett överskåp och det tycker jag (170 cm) är för högt för att vara riktigt bra, går inte att se eller röra om utan att lyfta ner på bänkskivan, och för ett barn vore det ändå värre och kanske risk för att välta ut maten när det lyfter ner tallriken.
Absolut, du tänker något popup uttag i bänkskivan? Satans dyrt bara.. men kanske värt det..

Jag håller med, jag tror inte jag kommer vilja höja upp mikro och ugn mer än vad det är.

BirgitS
Jag har tyvärr inget förslag på hur du ska lösa uttag vid hällen. Jag är skeptisk till popuputtag för det känns som att förr eller senare så kommer någon att hälla ut något rakt över uttaget. Jag har sett folk som haft på kortsidan av köksön, men det blir ju väldigt synligt i ditt fall, men om en elektriker kan fixa uttag som inte är utanpåliggande så blir det nog bra.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har tyvärr inget förslag på hur du ska lösa uttag vid hällen. Jag är skeptisk till popuputtag för det känns som att förr eller senare så kommer någon att hälla ut något rakt över uttaget. Jag har sett folk som haft på kortsidan av köksön, men det blir ju väldigt synligt i ditt fall, men om en elektriker kan fixa uttag som inte är utanpåliggande så blir det nog bra.
Yes så är det.

Alla väggar ska öppnas upp och jag har beställt slimmade uttag, men vill inte sätta nåt uttag i själva vattenfallet av bänkskivan, utan isåfall blir det på väggen..

om det inte är ett popup uttag så kan man ju alltid koppla in stavmixer eller liknande i uttaget som sitter under bänkskivan på andra sidan, visst drygt o behöva gå runt men man kan väl inte få uttag i varenda centimeter av köket..

BirgitS BirgitS skrev:
Tror förövrigt att popup uttag har en ipklass som klarar vatten när de är infällda

O
V Vetenskaparen skrev:
Tror förövrigt att popup uttag har en ipklass som klarar vatten när de är infällda
En nackdel med popup är att de kräver plats ner under bänkskivan. Så de kommer troligtvis sitta i vägen för översta lådan vilket innebär att man tvingas ha en låda som inte är lika djup.

O Ossian K Olsson skrev:
En nackdel med popup är att de kräver plats ner under bänkskivan. Så de kommer troligtvis sitta i vägen för översta lådan vilket innebär att man tvingas ha en låda som inte är lika djup.
Ja juste, då hade man gärna velat ha ett tomrum mellan två skåp, så den tanken kan vi kasta.. Tycker nog att lösningen med hörnbox under skivan på andra sidan är bästa lösningen de få gångerna man ska köra stavmixer direkt i kastrullen🤔

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Hallonbåten
V Vetenskaparen skrev:
Hej!

Vi är i full gång med planering/beställning av kök, men har mycket frågor kring elen, då vi tänkt riva ner alla ytskikt så har vi möjligheter till att dra om all el.

Vart skulle man haft alla brytare? Hallen är nere till vänster, alltså ingång direkt till köket, så rent spontant så vill man ha brytare direkt när man kommer in i köket, ska man ha trappkopplat så man kan tända taket från annat ställe också? Längst upp till höger har vi sovrum/walkincloset, längst upp till vänster är tvättstuga.

Nyfiken på hur ska ni göra med spisfläkt, diskmaskinsplacering? Fritt hängande fläkt ej effektiv.
Diskmaskins avlopp?
Mikrons höjd =hellre bra arbetshöjd

Hallonbåten Hallonbåten skrev:
Nyfiken på hur ska ni göra med spisfläkt, diskmaskinsplacering? Fritt hängande fläkt ej effektiv.
Diskmaskins avlopp?
Mikrons höjd =hellre bra arbetshöjd
Diskmaskinen är till höger om diskhon, integrerad med 3 fronter för estetik.
Häll blir en siemens med inbyggd fläkt.
Alla vitvaror är från Siemens

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.