Det finns mycket som anses vara "omöjligt". Ingen kan eller vill ta tag i det och så skuffas arbetet över på en annan och så på en tredje och till slut är det antingen någon som fuskar bort det eller lämnar det ogjort. Ofta sitter folk här på forumet och påstår att saker är omöjliga eller att mina metoder är omöjliga eller fel.
Om jag rekommenderar en metod beror det vanligen på att jag själv har provat den. Vad jag däremot kan glömma ibland är att vi alla har olika förutsättningar och att alla inte är vana med yxan och att alla inte kan svetsa med stickor och så vidare.
Ibland blir jag tillfrågad om jag vill åta mig arbetet. Ibland är lösningen att ge upp och såga till ved men ofta brukar det gå att hitta på någonting om man tänker litet utanför normen.
Hantering av byggnadsvirke i 11 meters längder med lånad traktor. Det skulle ha tagit två timmar var väg att köra dit min egen traktor. Kärran i bakändan svetsade jag ihop av sprinklerrör som jag hittade på skroten. Jag köpte två hjulspindlar och bytte till mig två gamla bilhjul. Lunningsbalken bakpå traktorn har varit en alldeles för primitiv potatissättare någon gång på 1950-talet innan den hamnade som trepunktsfäste på en ombyggd före detta hästdragen såningsmaskin någon gång på 60-talet för att sedan bli ombyggd till lunningsbalk på 2010-taler.
Ny grund. Halva gjuten på berg och halva på grusbädd. Med rörelsefog. Igen sprängning. Timmerstommen tål någon centimeters rörelse. Pallningsvirket sågade vi av överåriga vindfällen och barkborregranar. Det blev billigare så än att köpa.
Den här biten började som en granstubbe som jag drog upp med vidsittande rot. Det gick snabbare och blev bättre att ta vara på vad naturen ger än att laminera en krok.
En av orsakerna till att jag alltid talar om hur viktigt det är att ha en tillräckligt bred rikt/planhyvel
Ibland behöver man svarva en litet större bit. Den här skulle vara fyrkantig på mitten men tack vara ett storsvarven som jag byggde av skrot går att låsa i 4 lägen så gick det bra att spänna ut linor och hugga rakt ner med bilan. Arbetsstycket var omkring 6,5 meter långt och över 45 cm i diameter i grovändan.
Kyrktornet till vänster hade litet rötskador i timmerstommen någon meter nedanför det öppna partiet i presenningarna. Jag byggde en lyftbock av 6x6tums battingar fastbultade med M20 gängstång i timran och korssträvade med 2x6 ända ned till stenfoten och satte dit 4 st 20 tons domkrafter och lyfte upp hela yttersidan på tornet ungefär 7 cm så på bilden står tornet och lutar in över kyrkan.
En del av det nya timret som jag passade in i tornet. Träskallarna som hade byggt ställningarna hade gjort timmerarbetet svårare än det borde vara men det gick.
Jag vill bara visa att det finns mycket som går om man vill och tänker utanför normen och är litet händig.
Om jag rekommenderar en metod beror det vanligen på att jag själv har provat den. Vad jag däremot kan glömma ibland är att vi alla har olika förutsättningar och att alla inte är vana med yxan och att alla inte kan svetsa med stickor och så vidare.
Ibland blir jag tillfrågad om jag vill åta mig arbetet. Ibland är lösningen att ge upp och såga till ved men ofta brukar det gå att hitta på någonting om man tänker litet utanför normen.
Hantering av byggnadsvirke i 11 meters längder med lånad traktor. Det skulle ha tagit två timmar var väg att köra dit min egen traktor. Kärran i bakändan svetsade jag ihop av sprinklerrör som jag hittade på skroten. Jag köpte två hjulspindlar och bytte till mig två gamla bilhjul. Lunningsbalken bakpå traktorn har varit en alldeles för primitiv potatissättare någon gång på 1950-talet innan den hamnade som trepunktsfäste på en ombyggd före detta hästdragen såningsmaskin någon gång på 60-talet för att sedan bli ombyggd till lunningsbalk på 2010-taler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny grund. Halva gjuten på berg och halva på grusbädd. Med rörelsefog. Igen sprängning. Timmerstommen tål någon centimeters rörelse. Pallningsvirket sågade vi av överåriga vindfällen och barkborregranar. Det blev billigare så än att köpa.
Logga in
Skapa konto
Den här biten började som en granstubbe som jag drog upp med vidsittande rot. Det gick snabbare och blev bättre att ta vara på vad naturen ger än att laminera en krok.
Logga in
Skapa konto
En av orsakerna till att jag alltid talar om hur viktigt det är att ha en tillräckligt bred rikt/planhyvel
Logga in
Skapa konto
Ibland behöver man svarva en litet större bit. Den här skulle vara fyrkantig på mitten men tack vara ett storsvarven som jag byggde av skrot går att låsa i 4 lägen så gick det bra att spänna ut linor och hugga rakt ner med bilan. Arbetsstycket var omkring 6,5 meter långt och över 45 cm i diameter i grovändan.
Logga in
Skapa konto
Kyrktornet till vänster hade litet rötskador i timmerstommen någon meter nedanför det öppna partiet i presenningarna. Jag byggde en lyftbock av 6x6tums battingar fastbultade med M20 gängstång i timran och korssträvade med 2x6 ända ned till stenfoten och satte dit 4 st 20 tons domkrafter och lyfte upp hela yttersidan på tornet ungefär 7 cm så på bilden står tornet och lutar in över kyrkan.
Logga in
Skapa konto
En del av det nya timret som jag passade in i tornet. Träskallarna som hade byggt ställningarna hade gjort timmerarbetet svårare än det borde vara men det gick.
Logga in
Skapa konto
Jag vill bara visa att det finns mycket som går om man vill och tänker utanför normen och är litet händig.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Ser du inte själv svaret? Alla är inte händiga. Framförallt inte de som aldrig har behövt ha kunskapen kring något utav det du har klurat ut. Inte heller haft tillgång till att kunna byta till sig, ha någon skrot att tillgå inom 10 tals mil och utan bil. Inte har någon traktor eller ens bil med dragkrok.H heimlaga skrev:Det finns mycket som anses vara "omöjligt". Ingen kan eller vill ta tag i det och så skuffas arbetet över på en annan och så på en tredje och till slut är det antingen någon som fuskar bort det eller lämnar det ogjort. Ofta sitter folk här på forumet och påstår att saker är omöjliga eller att mina metoder är omöjliga eller fel.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag håller med dig om att "allt går att lösa" men så är jag mer envis än 20 åsnor och har adhd . Så .... Alla kan inte lösa allt och alla kan inte lära sig allt, även om jag tillhör skaran som vill veta precis allt innan jag dör, om precis allt 😂
Jag brukar förklara för kunderna att det finns tre saker som aldrig någonsin inträffar samtidigt. Snabbt och billigt och bra.
-Vill de ha billigt och bra får de så lov att låta det ta tid och göra allt mindre kvalificerat arbete själva och så kommer jag dit och gör bara de svåra skedena.
-Vill de ha snabbt och bra då blir det dyrt och då skall de aldrig klaga på priset.
-Vill de ha snabbt och billigt skall de aldrig vänta sig att det fungerar ordentligt.
-Vill de ha billigt och bra får de så lov att låta det ta tid och göra allt mindre kvalificerat arbete själva och så kommer jag dit och gör bara de svåra skedena.
-Vill de ha snabbt och bra då blir det dyrt och då skall de aldrig klaga på priset.
-Vill de ha snabbt och billigt skall de aldrig vänta sig att det fungerar ordentligt.
Ja jag förstår vad du menar. Men när jag möter saker som jag inte alls klarar av brukar jag säga att det är utanför mitt kunskapsområde eller att jag inte har tillgång till passligt material eller utrustning. Inte att det är "omöjligt". Utom när jag vet att det verkligen är omöjligt.4774 skrev:
Ser du inte själv svaret? Alla är inte händiga. Framförallt inte de som aldrig har behövt ha kunskapen kring något utav det du har klurat ut. Inte heller haft tillgång till att kunna byta till sig, ha någon skrot att tillgå inom 10 tals mil och utan bil. Inte har någon traktor eller ens bil med dragkrok.
Jag håller med dig om att "allt går att lösa" men så är jag mer envis än 20 åsnor och har adhd . Så .... Alla kan inte lösa allt och alla kan inte lära sig allt, även om jag tillhör skaran som vill veta precis allt innan jag dör, om precis allt 😂
Vi hör till samma skara. Vill veta allt om allt och hoppas få leva länge så jag skall hinna med det. Farsgubben brukar säga "Pojken är litet trögtänkt, innan han hinner inse att det är omöjligt har han redan fått det färdigt". För honom är jag "pojken" ännu vid 44.
Frågan är om det är en omöjlig kombination? 😆H heimlaga skrev:
Skämt åsido, känner inte igen det du skriver i trådstarten att man ofta ser påståenden här om att saker är omöjliga. Om det inte strider mot någon naturlag, så klart.
För egen del blir det ofta så att jag får klura ut egna lösningar när jag ska göra något för första gången, för jag har ingen lämplig utbildning att falla tillbaka på. Lite basal förståelse för mekanik och fysik med mera men jag uppfinner hjulet gång på gång känns det som.
Och har samtidigt lite roligt! Att ge sig på, att pröva på med inställningen ”det måste finnas en lösning!” har lett till att jag just löst många problem om än med förmodligen överkomplicerade metoder.
Klart att det måste finnas problem som är omöjliga att lösa — slå en knut på ett rått ägg utan att knäcka skalet till exempel — men mycket går om man är beredd att försöka och kanske inte bara en gång om man inte lyckas på första försöket.
Brist på kunskap, erfarenhet och utrustning göra många problem omöjliga att lösa för mig men likväl tror jag oftast att det finns en lösning.
Om jag ska vara lite kaxig är ju frågan om inte ordet ”omöjligt” ingår i samma klass som ”bekväm” och fantasilös”…
//Ronnie
Och har samtidigt lite roligt! Att ge sig på, att pröva på med inställningen ”det måste finnas en lösning!” har lett till att jag just löst många problem om än med förmodligen överkomplicerade metoder.
Klart att det måste finnas problem som är omöjliga att lösa — slå en knut på ett rått ägg utan att knäcka skalet till exempel — men mycket går om man är beredd att försöka och kanske inte bara en gång om man inte lyckas på första försöket.
Brist på kunskap, erfarenhet och utrustning göra många problem omöjliga att lösa för mig men likväl tror jag oftast att det finns en lösning.
Om jag ska vara lite kaxig är ju frågan om inte ordet ”omöjligt” ingår i samma klass som ”bekväm” och fantasilös”…
//Ronnie
Du kan lösa upp äggskalet så har du bara hinnan runt ägget kvar. Då kanske du skulle kunna göra en knut utan att krossa skalet… 🤔P Pysslarn skrev:För egen del blir det ofta så att jag får klura ut egna lösningar när jag ska göra något för första gången, för jag har ingen lämplig utbildning att falla tillbaka på. Lite basal förståelse för mekanik och fysik med mera men jag uppfinner hjulet gång på gång känns det som.
//Ronnie
Man ska betrakta sig själv utifrån ibland. Det bättrar på självkännedomen. Det där är inte "lite" händigt. Väldigt mycket går om man vill och vill lära sig. Även sådant som många av bekvämlighet eller av ekonomiska skäl säger är omöjligt. Men det betyder inte att alla kan. Många kan verkligen inte lära sig tex för att den visiospatiala förmångan inte finns. Ännu fler kan eller vill helt enkelt inte lägga ner den tid som krävs.H heimlaga skrev:
Som det sägs normalt """ Inget är omöjligt utan tar bara längre tid """ Sen en viktig sak är att våga som begränsar mångas handlingskraft. Ävensom så att """ Allt som är sammansatt med spik/skruv/eller annat kan tas isär/demonteras """ Men även det är att klura ut vilken del som ska lossas först.
Fastän nu står du ju nästan själv och säger att vissa saker är omöjliga😆.H heimlaga skrev:Jag brukar förklara för kunderna att det finns tre saker som aldrig någonsin inträffar samtidigt. Snabbt och billigt och bra.
Nejdå, men jag är inte alls lika duktig som du gällande mycket. Men jag är väldigt lik dig vad gäller att tänka utanför det vanliga, och att inte ge upp, trots att saker sägs vara omöjliga. Men min styrka har nog annars alltid varit att göra det omöjliga i att göra "snabbt, billigt och bra". Nu ska vi dock komma ihåg, att det INTE betyder "snabbast, billigast och bäst". Men jag hittar ofta lösningar som gör att jag kan göra dyra och svåra jobb billigt och snabbt, och bra.
Det är både roligt och tråkigt, då jag är så oerhört bred i mitt kunnande. Jag kan ganska mycket om nästan allt. Men, jag är inte jätteduktigt på nästan något.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 291 inlägg
Lata människor ser det mesta som omöjligt, eller så tar de till latmaskens favoritursäkt: "det kan inte jag/vet inte hur man gör"
Egentligen menar dom: Orkar inte.
Skyr dom som pesten.
Egentligen menar dom: Orkar inte.
Skyr dom som pesten.