Byggahus.se

Funderingar kök

1. D
    Medlem · Skogen · 4 457 inlägg
    Jag har ett s k genomgångskök från 40-talet och jag kan absolut inte ha två parallella rader med 60 cm bänkskåp för då blir gången bara 90 cm. Kyl/frys är jag dock tvungna att ha på motsats sida från 60-bänkskåpen men resterande del av väggen kommer jag köra 40 cm överskåp och 40 cm bänkskåp.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kok02.jpg

Jag har 270 cm i takhöjd. Den gängse taktiken tycks vara att "klä in" kylskåp med täcksidor men det finns inga täcksidor på IKEA som är 270 cm. På kylskåpet kommer jag ha ett överskåp och över bänkskåpen kommer jag ha överskåp som såklart är 40 cm djupa.

Jag har som jag ser det tre alternativ:

1) Köpa täcksidor på IKEA ock skarva täcksidorna. Frågan är om det kommer bli snyggt med beaktande av att det kommer vara en stor del synligt av täcksidorna (mer än normalt eftersom täcksidorna brukar döljas av 60 skåp). Skarven kommer inte bli särskilt snygg. Det finns en risk att täcksidan blir lite "fladdrig" eftersom det till stor del på ena sidan är kylskåp och på den andra bara 40-skåp. Jag skulle bli tvungen att dra ner täcksidan till golvet och frågan är hur slitstarkt det blir när tex dammsugaren kommer åkandes. Frågan är dessutom om inte avgränsningen mellan 40-sektionen och kyl/frys-sektionen mer har karaktären av en vägg en av en täcksida på 13mm.

2) Köpa MDF som är 270 cm och låta någon lacka och hoppas på att det överensstämmer med färgen på fronterna från IKEA (Jag funderar på högblank). Jag slipper visserligen skarven men övriga nackdelar från alternativ 1 kvarstår.

3) Bygga en vägg. Kylskåpet kommer vara rostfritt och därigenom kommer sektionen med kylskåp och överskåpet på 60 cm skilja sig markant från sektionen där både underskåp och överskåp kommer vara 40 cm. Det kan därför bli ganska snyggt att låta kylskåpsektionen inramas av en byggd vägg som målas i matt vitt. Väggen kommer bli endast 47 mm tjock.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kok01.jpg

Vad tror ni, jag behöver input och synpunkter?

Tack!

2. E
    Medlem · Göteborg · 129 inlägg

Enannananna

Medlem
    Om du väljer täcksidor och skarvar dem så högt som möjligt = 240 cm från golv så kommer skarven inte i ögonhöjd. Nästa täcksida vänds med den kapade kanten mot taket, då får du två fina kanter mot varandra och jag tror inte man tänker på skarven så mycket eftersom bara drygt 20 cm blir synlig framför väggskåpet (om ni ska ha skåp så högt). Enklare än att bygga vägg och förmodligen billigare än MDF.

3. D
    Medlem · Skogen · 4 457 inlägg
    Tack Annananna :)

Jag kan tänka mig att kostnaderna för alt 1 och 3 är ungefär detsamma, typ 500-1000 och att kostnaden för alt 2 är 1000-2000 kr.

Dock blir det en ganska liten del av den totala kostnaden så den aspekten är underordnad det rent visuella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.