Vi har en del av vårt hus som en "utgrävd" del av suterrängdelen (under mark). Den var från början fylld med makadam och har gjutna väggar. Ägaren före oss har grävt (tömt) den så det är ett "rum" med makdam som golv och lättbetongväggar.
Två av väggarna är ytterväggar, en helt under mark, den andra ca. 50% (lutande) under mark och har ett fönster.

Rummet är "torrt", ytterväggarna består av 40 cm Ytong block och dränerat med Platon utvändigt. Golvet är också torrt, även om jag gräver ner 20 cm.

Golvet:
Tanken är att lägga 100mm isodrän på marken, sen markduk och 150mm EPS cement på det. Efter det lägga ut vattenburen golvvärme och så 40mm fiberförstärkt flytspackel och bara göra golvavjämning i duschen (lutande med väggnära golvbrunn).
Jag har tänkt lägga tätskikt på hela golvet eftersom det finns isolering under.

Väggarna är jag dock mer osäker på... Först tittade jag på Fibo våtrumsskivor men ser att de har en organisk baksida och ska limmas mot betong/lättbetonvägg och jag vill naturligtvis inte limma något organiskt mot ytterväggen.
Nästa tanke var att bygga en "luftspalt" mellan yttervägg och Fibo som jag kan ventilera mekaniskt men det verkar vara lite knepigt att få till med hållfasthet eftersom jag inte vill lägga träreglar mot yttervägg, och jag vill ha "luftkanal" i reglarna så att det kan ventileras...

Nästa idé är ju förstås bara kakel direkt på lättbetongen, men i tvättstugan (som är likadan utgrävd kista) har jag haft problemet att det kommer en del fukt genom ytterväggen och kakelplattor har trillat ner. Där byggde jag om och putsade istället ytterväggen vilket har fungerat bättre. Det kommer inte fukt så att det blir "blött", men uppenbarligen tillräckligt för att det ska påverka kakel/fix.

Funderade även på diffusionsöppet tätskikt mot ytterväggarna, mest för att inte få fukten från badrummet ut i ytterväggarna, men tänkte att det kan bromsa upp ev. fuktvandring så att kakel på väggen kan fungera och sitta kvar...

Tankar?

Var är alla källarnördar när man behöver dem...? 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.