Byggahus.se
Y
För första gången så ska jag se på ett hus, följande frågor är säkert besvarade hundra gånger innan men...

Huset är dyrt och trögsålt, som såldes förra år eller året därpå och som är ute nu igen.
Båda gångerna så kördes det inte igång någon budgivning så intresset är nog svalt pga priset.

Stort, fint. Mycket pantbrev. Numera ett ungt par med småfirmor. Via seriös mäklare.

Magkänslan oroar sig att kommunen spökar om kommunalt avlopp och sånt men hur tar jag reda på sådant?
Och jag är även orolig att naivt gåpå en luring så jag tar över pantbreven utan nåd.

Hur uppfyller jag min undersökningsskyldighet och undviker/ser fällor som nybörjare inte har koll på?

Är det vanligt att man ger ett lägre bud, säg motsvarande pantbreven eller hur reagerar mäklare då?

Ring kommunen och Prata med dem, ha adress samt ftg beteckning redo så de kan kolla upp om du innefattas.

Du kan ge vilket bud du vill, men säljaren behöver inte acceptera det även om du är ensam budgivare

Vet du vad ett pantbrev är? Det säger inget om fastighetens värde utan berättar bara hur stort belånad fastigheten är, på ett ungefär. Att det finns mkt pantbrev är en fördel när ni ska låna.

Y Yrrol skrev:
För första gången så ska jag se på ett hus, följande frågor är säkert besvarade hundra gånger innan men...

Huset är dyrt och trögsålt, som såldes förra år eller året därpå och som är ute nu igen.
Båda gångerna så kördes det inte igång någon budgivning så intresset är nog svalt pga priset.

Stort, fint. Mycket pantbrev. Numera ett ungt par med småfirmor. Via seriös mäklare.

Magkänslan oroar sig att kommunen spökar om kommunalt avlopp och sånt men hur tar jag reda på sådant?
Och jag är även orolig att naivt gåpå en luring så jag tar över pantbreven utan nåd.

Hur uppfyller jag min undersökningsskyldighet och undviker/ser fällor som nybörjare inte har koll på?

Är det vanligt att man ger ett lägre bud, säg motsvarande pantbreven eller hur reagerar mäklare då?
Är huset 'bara' svårsålt för att det är dyrt, eller är det något faktiskt fel på det, typ allvarligt angrepp av hussvamp eller fukt/mögel eller byggfel? Eller är det något mer metafysiskt fel, att någon tagit livet av sig i huset? Eller planeras ny sträckning av motorväg eller dubbelspårig stambana 100 meter från huset, eller en massiv utbyggnad av ortens stora industri?

Är du orolig för att ett enskilt avlopp ska tvångsanslutas till kommunalt? Fråga kommunens miljöförvaltning om enskilda avloppets status, och VA-huvudmannen om planer för utbyggnad. Det är offentliga uppgifter!

Vad gäller ta över pantbreven förstår jag inte vad du menar. Pantbreven följer huset, så du kan inte välja bort dem om du köper huset. Sen kan du välja efter dina förutsättningar hur mycket du vill utnyttja pantbreven, d v s låna pengar med huset som säkerhet.

Du kan buda hur du vill, mäklaren är skyldig att vidarebefordra alla bud till säljaren. Sen väljer säljaren att acceptera eller förkasta budet eller ge ett motbud.

Vill du inte bli lurad ska du vända på alla stenar du kan! Det finns väldigt mycket info helt offentligt i Sverige, så det är ett guldläge för nyfikna spekulanter. Börja med att begära utdrag från fastighetsregistret från Lantmäteriet, där finns mycket matnyttigt!

Y
Ah nej jag tolkade pantbrev fel. Att det var lånen, som enligt tradition var något säljaren löste ut vid köpet. Men ser nu att det är värderingar/långarantier. Får nog läsa på lite mer om det.

Hussvamp och rötor bör jag vara hård med om ordentlig besiktning.
Planerade byggen i området, då tänker jag att enklast är att fråga någon i byn men kan man hitta information någon annan stans?

trafikverket.se

Y Yrrol skrev:
Hussvamp och rötor bör jag vara hård med om ordentlig besiktning.
Planerade byggen i området, då tänker jag att enklast är att fråga någon i byn men kan man hitta information någon annan stans?
Det är inte säkert att det ens finns risk för skador på det aktuella huset, det kan en inte veta utan noggrann kontroll (med hjälp av proffs om en saknar kunskaperna själv). Men det är en av sakerna som går att misstänka om ett hus är svårsålt.
Det kan också vara så att det gått troll i försäljningen utan att det egentligen är något fel med huset. Huset har legat ute ett tag och inte blivit sålt, och då avfärdar tänkbara spekulanter huset direkt eftersom de tror att det måste vara något lurt med ett hus som varit ute så länge utan att bli sålt.

Planerade byggen vet kommunens byggförvaltning (eller motsvarande) om det är bygglovspliktiga byggen eller ändringar i detaljplan som planeras eller pågår. De vet också om ditt tänkta hus har bygglov för allt, eller om det riktats något krav eller föreläggande mot fastighetsägaren. Har du bara fastighetsbeteckningen kan du komma långt i din informationsjakt!

Hemmakatten
Ska du verkligen köpa ett knepigt svårsmält hus. Du bor ju redan i hus du inte tycker om och som förmodligen är svårsålda. Inte ett hus till tänker jag!

Om du är enda spekulanter under lång tid, så räkna med att huset igen kommer att vara svårsålt den dag du vill sälja.

Som andra redan har skrivit, kolla precis allt! Kommunen kan kräva ny avloppsanläggning och en massa andra saker. Låter dessutom som att det är ett väldigt dåligt underhållet hus och att det mesta behöver göras.

Tänk efter! Vet att du ägnat år att renovera på ditt nuvarande som du inte ens tycker om.

Om inte detta hus ligger i ett trevligt samhälle/by på en trevlig tomt i ett attraktivt område så avstå. Du är värd att bo fint och utan ändlösa renoveringar och bekymmer. Lycka till!

Sen ang pantbrev så bara för att det finns på ett visst belopp behöver inte det betyda att du får låna på den summan, det är banken som gör den bedömningen.

Ju mer pantbrev det finns desto bättre för köparen, finns det pantbrev på en lägre summa än du tänker låna så kommer du att få betala för nya, finns det pantbrev på mer än du tänker låna så kan du bara låta "överskottet" vara vilande, det är ENBART positivt.

Avloppet kollar du upp genom att ringa till kommunen, fråga om det finns tillstånd för den befintliga anläggningen, hur gammal den är (infiltration har en viss hållbarhetstid), om dom planerar att dra dit kommunalt VA (dom kunde bara "se" 10 år framåt i tiden när jag frågade dock) och om dom tänker skärpa till reglerna och börja kräva bättre rening inom förutsebar framtid.

Säger dom att den befintliga anläggningen är från typ 70-talet, budgetera för iaf ny infiltration, kanske mer.

Ta dit en BRA besiktningsman, gärna på rekommendation, som får gå igenom huset.

Mäklaren kommer säkerligen gnälla högt om du ger ett bud under utropspris, men måste trots altl vidarebefodra detta till säljaren.. Det kan vara värt ett försök, men tänk på att säljarna kan bli irriterade på köpare som i deras tycke bjuder underpris.

Det enda du inte kan ändra på fastigheten är läget. Och det kan vara värd att ta reda på. Finns det stora byggprojekt i närheten som du inte vill vara granne till? Kanske ett stort vägbygge typ motorväg? Eller en industrianläggning eller sopförbränning som ska uppföras?
Som tur är finns allting att utforska offentligt i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.