Har funderingar på ett badrum som för mig är ganska okänt i dagsläget. Det är äldre (huset är väl byggt typ 60-70 nån gång) och har idag rätt tråkigt och slitet ytskikt i form av våtrumsmatta.
Helkakla med klinker vore ju såklart premiumalternativet men detta innebär ju att det behöver brytas upp och troligtvis reglas tätare och annt (troligtvis inte cc30 idag, alltså).

Ny plastmatta är ett alternativ såklart - men vad finns det mer för varianter och alternativ för att få det att inte kännas just plastigt?
Jag gissar det är vikt tillsammas med risk för rörlighet i huset som säger cc30 för klinkers. Har ni tips på något som är mer åt klinkers, men som inte väger bly och som kan läggas i våtrum utan att man måste regla om golvet? (Man har ju t.ex. hittat på material som grafén fram till idag 2021 - att göra hårdare vattentäta "plattor" som inte väger massor borde ju vara något som finns på marknaden, menar jag?) :)

Badrummet är ca 10-12 m2 och budgeten är väl sådär 100-110k och i dessa pengar är det tänkt skall alltså alla ytskikt förnyas och samtliga möbler (dush/badkar, toastol, kommod + handfat och nått skåp, typ) - IKEA är helt ok.
Finns andra hygienutrymmen i huset så att göra det mesta själv i den takt man pallar och ta in hjälp bara när det behövs är inga problem.

Vad hade ni satsat på, och hur hade ni resonerat?

Varför är det så jobbigt att fälla in några extra bjälkar? Som du skriver är det troligtvis s600 idag. Det avståndet är lite långt och det kan bli en nedböjning

10-12m2 golvspån är en liten kostnad i sammanhanget. Du ska väl ändå passa på att byta brunnen och kanske även avlopp om du inte vet årtalet?

D Danne213 skrev:
Varför är det så jobbigt att fälla in några extra bjälkar? Som du skriver är det troligtvis s600 idag. Det avståndet är lite långt och det kan bli en nedböjning

10-12m2 golvspån är en liten kostnad i sammanhanget. Du ska väl ändå passa på att byta brunnen och kanske även avlopp om du inte vet årtalet?
Mnjae alltså mycket jobbigare är det väl inte så sett, men om det går att slippa så slipper jag gärna. Tänker mer om någon ha tips på alternativ till just klinker och plastmatta - eller rent av en plastmatta som faktiskt känns schysst. För vägg har vi ju t.ex. fibo vilket jag anser är ett kanonsubstitut till kakel och våtrumstapet.

Klinker kräver ju också nästan golvvärme vilket inte finns där idag, och att konvertera radiatorn till golvvärme är ju en kostnad och ett projekt det med. :)

Eller såhär då: 10-12 m2 "sunkigt" befintligt badrum med godkänt tätskikt, 100-110k SEK i näven: Hur får man mest och snyggast badrum för pengarna? :)

Mitt förra badrum gick på 70-75k i material. Det var 6m2 och en vägg var betong

Då köpte vi kakel/klinker muggstol badkar etc. på bauhaus och kommod skåp osv från Ikea.
Inget lyx men inte billigaste heller.

Jag gjorde allting själv.

Ditt badrum är större men du kan klara dig om du löser det själv.

BirgitS
L LimpTheGimp skrev:
Ny plastmatta är ett alternativ såklart - men vad finns det mer för varianter och alternativ för att få det att inte kännas just plastigt?
För golv finns i bara princip bara våtrumsmatta (GVK) och de tätskikt som är tänkta att täckas med klinker (BKR). För väggar finns ju även godkända målade system (MVK).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.