stacken573
Hej!

Jag ämnar i framtiden resa en permanentbostad på en bit mark. Marken har inte tillgång till kommunalt VA, men det finns sedan tidigare en grävd brunn med vad vi kan se, god tillförsel av vatten. Det har dock aldrig lämnats ett vattenprov.

Jag har är några funderingar;

1. Om brunnen visar sig vara tjänlig, skulle det vara rimligt att använda den för bostadens vatten? Följdfrågor på detta är; hur långt ifrån kan en hydrofor stå från brunnen? Vad skulle i så fall vara frostfritt djup för pumpledningen?

2. Gällande placering av hydrofor, är det rimligt att placera den i en "skrubb"/förråd avsedd för elcentral/bergvärmepump inom arean för ett enplanshus? Med andra ord; ska man placera hydroforen i ett externt pumphus, eller går det bra att ha den i ett rum i ett enplanshus?

3. Kanske lite orelaterat till hydroforen; men jag ämnar också resa upp ett stall för sällskaplig djurhållning. Är det rimligt att dra en vattenledning från permanentbostaden på frostfritt djup till stallet, och hur långt kan en sådan ledning vara dragen i så fall?

Ursäkta mängden av frågorna!

Med vänlig hälsning

Åsa Lund
Djur dricker mycket vatten!
Börja med att pumpa ut allt vatten ur brunnen, minst två gånger, innan du ens smakar på vattnet.
Och sedan får du uppskatta hur många liter vatten du pumpade bort andra gången och hur fort brunnen fyller sig igen.

• Gilla
stacken573
  • Laddar…
stacken573
Vad skulle i så fall vara frostfritt djup för pumpledningen?
Är det rimligt att dra en vattenledning från permanentbostaden på frostfritt djup till stallet, och hur långt kan en sådan ledning vara dragen i så fall?
Någon som vet?

Frostfritt djup beror på vart du bor. Längd på ledning beror på dimension och pump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.