Byggahus.se
Ska lägga klinker i mitt garage på 48 kvm och har lite funderingar.
Det kommer att flytspacklas innan.
Har ju förstått att klinkern ska vara av sort som tål lite mer men de är svårt att söka då olika butiker verkar kalla de olika saker (eller?). Är det något speciellt man bör tänka på vid val av klinkern?
Antingen blir det 30x30 plattor eller 30x60. Dom större blir väl lite enklare att lägga samt lite snyggare.

Vart kan man hitta garageklinker till bästa pris?
Byggmax och andra billigare ställen lär väl funka?
Har svårt att tänka mig att det kan va så stor skillnad förutom i utseende och pris.
En vanlig slät lite mörkare platta bör väl gå att hitta billigt eller?
Flytspacklingen blir ju inte billig så därför bör klinkern vara de istället :)

Primer, fix och fog. Behöver de vara av nån bättre kvalite eller funkar de också ifrån tec Byggmax?
Hur mycket bör gå åt ca och vad kan de hela gå på?

Firma kommer och flytspacklar och klinkern hjälper en vän till med.
Är det nåt man bör tänka på eller är det relativt enkelt att lägga?

Ja, jag är nybörjare på det här haha :)

Granitklinker brukar vara samlingsnamnet för den typ av klinker du söker. Den är genomfärgad, mycket hård och har väldigt låg vattenupptagningsförmåga. Jag vet att biltema har haft granitklinker till bra pris som många här på forumet lagt i sina garage med stor framgång.

Är plattan så ojämn så att du måste flytspackla? Mindre ojämnheter går att fixa till med fixet, i ett garage är det ju inte så superkritiskt heller.

vectrex skrev:
Granitklinker brukar vara samlingsnamnet för den typ av klinker du söker. Den är genomfärgad, mycket hård och har väldigt låg vattenupptagningsförmåga. Jag vet att biltema har haft granitklinker till bra pris som många här på forumet lagt i sina garage med stor framgång.

Är plattan så ojämn så att du måste flytspackla? Mindre ojämnheter går att fixa till med fixet, i ett garage är det ju inte så superkritiskt heller.
På Byggmax tex så är klinkern klassad 2 till 5, frågan vilken gradering som funkar till garage då, 4 eller 5 kanske.
Kollade biltema men trodde de skulle vara billgare, för inte är väl 258kr/1,62 kvm billigt? (beror så klart vad man jämför med)

Problemet med golvet just nu är att det lutar helt fel. Vatten rinner ut mot väggarna, därav flytspacklingen.

Redigerat:
Liten fundering bara, har du dubbade däck till bilen, om du har det så tänk på att du måste ha en klinkerplatta som är avsedd för garage och inte som du skrev klass 4 eller 5, det är för golv som skor skall gå på och inte dubbade däck, man kan i princip ta vilken kvalité över 4, det beror helt och hållet hur man sköter golvet. Vägsalt, asfaltsrester och annat som kan skada golvet bör hållas undan med jämna mellanrum. Garageklinkers är dyrare än vad "vanligt" klinkers kostar, fix och fog bör vara anpassade att klara salter och hård nedsmutsning, kostnad i runda slängar runt 20 000 i material för fog, fix och ett beständigt golv.

Har du en golvbrunn så du ska ha fall mot den? isåfall är 30*60 för stort då borde du satsa på 20*20

plattor över 25*25 ska du ha flytfix till, funkar även med det till 20*20, då får du full täckning och minskar risken betydligt med spruckna plattor

Pagno skrev:
Liten fundering bara, har du dubbade däck till bilen, om du har det så tänk på att du måste ha en klinkerplatta som är avsedd för garage och inte som du skrev klass 4 eller 5, det är för golv som skor skall gå på och inte dubbade däck, man kan i princip ta vilken kvalité över 4, det beror helt och hållet hur man sköter golvet. Vägsalt, asfaltsrester och annat som kan skada golvet bör hållas undan med jämna mellanrum. Garageklinkers är dyrare än vad "vanligt" klinkers kostar, fix och fog bör vara anpassade att klara salter och hård nedsmutsning, kostnad i runda slängar runt 20 000 i material för fog, fix och ett beständigt golv.
Ja dubbdäck har man ju på bilen :)
Men ingen av de plattor ja sett på Byggmax står nåt om garage så vilken klass väljer man då?
Pratade just med firman som ska flytspackla och han sa att jag kan ha vilken platta som hälst så länge de är granitklinker. Byggmax har ju inte överdrivet med information på sitt.
Firman ville ha 14.000kr (med rot) för att lägga klinkern (ink material) + klinkern 100kr/kvm, lägre än så hoppas man ju att de blir om jag gör de själv. Under 20.000 med firma kanske är bra?

Redigerat:
nino skrev:
Har du en golvbrunn så du ska ha fall mot den? isåfall är 30*60 för stort då borde du satsa på 20*20

plattor över 25*25 ska du ha flytfix till, funkar även med det till 20*20, då får du full täckning och minskar risken betydligt med spruckna plattor
Brunn har ja och flytspacklingen ska göras med fall. Behövde köpa till en höjningsring till den (vart hittar man de?).
Hmm... så även 30x30 är för stort?
Är flytfix dyrare? Vill ju inte ha luft under så är det bbättre så bör man ju köra med de.

Redigerat:
Jag körde Byggmax-plattor i mitt garage. Har du vägarna förbi kan du få titta på golvet.

golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har visserligen inte flyttat in i garaget än, men en DHL-chaufför misshandlade golvet något fruktansvärt när han levererade billyften, jag var helt säker på att det skulle bli riktigt elaka repor efter det men det syns inte alls. Så, jag tror nog att det håller för bilar också.

Norrhyttan skrev:
Jag körde Byggmax-plattor i mitt garage. Har du vägarna förbi kan du få titta på golvet.

[bild]
Har visserligen inte flyttat in i garaget än, men en DHL-chaufför misshandlade golvet något fruktansvärt när han levererade billyften, jag var helt säker på att det skulle bli riktigt elaka repor efter det men det syns inte alls. Så, jag tror nog att det håller för bilar också.
Säg när och var så kommer jag :) Kan i stort sätt när som helst.

danne9 skrev:
Säg när och var så kommer jag :) Kan i stort sätt när som helst.
Jag PM:ar.

Finns väl lite varstans en välsorterad bygghandel bör ju ha
Är nog istortsett samma pris på vanligt fix och flytfix.

30x30 får du nog skära ner i 15x15 eller göra kuvertskärning vid brunnen.
Tala om för flytspackel firman vilket storlek du ska ha så kanske dom anpassar spacklingen lite

Norrhyttan skrev:

[bild]
Jäklar vilket garage,riktigt avundsjuk, snyggt, men du bor ju i Dalarna så då förväntar jag mig inget annat än ett bra resultat!(y)

• Gilla
Jante
  • Laddar…
Vad tror ni om kostnaden utöver själva klinkern. Primer, fix och fog. Hur mycket behöver man?
Känner mer och mer att det vore skönt om firman gör allt när dom ändå är igång, men frågan är om 14000kr är ett bra pris.
Landar på runt 20000 med klinkern (ink rot) med klinker. Man vill ju spara pengar men samtidigt få de bra och klart snabbt.

Igår blev golvet äntligen flytspacklat och de verkar bli bra. Nu är frågan bara hur jag ska göra med brunnen vid klinkningen. Skulle ha en förhöjningsring redan innan spacklingen men brunnen är 22cm vilket tydligen är lite udda (brukar va 15cm) så lyckades inte få tag på någon ring innan (ska spacklas för hand runt brunnen).
Nu funderar ja på om jag ska köpa en fyrkantig klinkerram. Bör väl bli både bättre och snyggare till klinkern?
Priset var väl bara lite sådär, ca 1200kr, (kanske finns de någon billigare?) http://vvs-klimat.se/product.html/purus-klinkerram-sr-220-uu?category_id=118
Hur får man de snyggt med rund brunn annars, blir det stor skillnad? Hur har/hade ni andra gjort?
Att den klarar 300kg bör väl räcka också?

Edit: En vanlig förhöjningsring var ju lika dyr :(
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/purus-forhring-fhr_bigg-25mm.html

Redigerat:
Norrhyttan Norrhyttan skrev:

[bild]
Tja!
Årets trådlyft vinner säkert jag =)
En fråga hur har klinkersfogen klarat sig är inte vit fog lite känsligt i ett garage speciellt när man mekar ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.