Byggahus.se

Funderingar angående golvvärme

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo köpte hus i somras och nu planeras det för köksbyte och renovering matsal.

Kommer lägga 20mm cc300mm golvvärmeslang i glespanel ovanpå bjälklaget. Shunt och fördelare hamnar i pannrummet under köket för finns ingen bra plats att sätta dom i köket.

Har en liten skiss på hur jag tänkte dra slangen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Golvvärme.png

Den gröna slingan är köket och den blå är matsalen. Kommer dela upp slingorna så att dom blir ungefär lika långa.

Frågorna som jag har?

1. Kan det bli en bra fördelning som jag har ritat det?

2. Hur nära ytterväggen ska jag placera slingan?

3. Tänkte lägga en 6mm gips över slangen och sen ett 8mm laminatgolv för att komma upp i rätt nivå med resten av huset. Funkar det? eller måste jag lägga golvspån innan golvet?

4. Vad är bäst att göra med slingorna som kommer gå tvärs glespanelen? ska man låta dom ligga under glesen eller hur brukar man göra?

//Jan Ullström

2. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Ta kontakt med de stora tillverkarna av golvvärme, Uponor och LK, så hjälper de dig med allt. Helt gratis!
    Du kommer att få förläggningsritning, materiallista samt uppgifter om vilken grundstrypning som de olika slingorna ska ha. De har också massor av information på sina hemsidor on vilka förläggningssätt som finns och vilket övergolv som är godkännt att ha till respektive förläggningssätt.

1.
    Spontant så gillar jag inte hur du har ritat in slingorna utan jag skulle vilja vrida dem 90 grader. När två vändningar möter varandra så som du har ritat så kommer det bli en ganska bred yta däremellan som inte blir uppvärmd. Det kommer alltså vara ett kännbart kallt stråk rakt över golvet. Om du istället låter skarven mellan slingorna ske på längs med slangen så behöver man inte märka av skarven alls.
    Går det att förstå hur jag menar eller lät det bara rörigt?

2. Oftast ska slingan ligga 50-100mm från ytterväggen. Men sådan kan säkert skilja en del mellan olika tillverkare, slangstorlekar samt förläggningssätt så det svarar tillverkarna på när du kontaktar dem.

3. 6mm gips finns väl bara som vägg-gips och inte golvgips och då funkar det inte. Ofta brukar det dock räcka med 10mm golvspån men beroende på förläggningssätt så kan det även krävas 16mm golvspån.

3. P
    Medlem Nivå 8
    Läs golvtillverkarens instruktioner för vilket undergolv som det är ok att lägga på. Som sagts är inte 6mm gips ok.

Sedan borde du fundera på 16 eller 17mm slang istället för 20mm. Mycket enklare att hantera och idag är prisskillnaden väldigt liten om någon.

4. J
    Medlem Nivå 1

Föstår precis vad du menar med slingorna. Så om jag istället lägger dom mellan bjälklaget som på denna skiss så skulle det nog bli bättre som du säger.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Golvvärme 2.png

Och sen limma och skruva 22mm golvspån alt dubbla golvgips ovanpå det och sedan ett 8mm laminatgolv för att komma i nivå med golven i intilliggande rum (nästan iallafall)

5. H
    Medlem Nivå 6
    Fast på din första bild går ju matningen av den blå slingan mellan vändningarna. Det borde väl göra att det kalla stråket inte uppstår. Spontant tänker jag att det är smidigare att lägga tvärs golvreglarna med gles eller spårad golvspån. och för att slippa flera lager för att komma upp i nivå, varför inte lägga 14 mm parkett? Själv tycker jag inte om laminat alls utan föredrar trä alla gånger.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Tänkte ju också att det inte borde bli något kallt stråk iom att matningen ligger mellan slingornas vändningar. Som sagt så skulle det bli lättare att lägga tvärs bjälklaget och då får jag plats med lite mer isolering under också. Vi har fastnat för ett 8mm antacitgrått laminatgolv i klinkersimitation som vi tänker lägga. Har inget emot laminat, har det i alla rum utom badrum och trivs med det.

7. K
    Medlem Nivå 8
    Du vet att du just svor i kyrkan va!:( Här inne tycker man inte att laminat är bra nog. ;) och jag är nog benägen att hålla med övriga till viss del hårt lite plastigt och känsligt i skarvarna ( en del) men om du vill ha det så kör på det.

8. H
    Medlem Nivå 6
    Ja, vill du ha laminat så ska du ju lägga det. Tänkte främst på mecket att lägga flera lager. Hursomhelst blir det ju mindre som isolerar uppåt om du slipper 22 mm golvspån ovanpå som du tänkte med slingorna mellan golvbjälkarna.

9. J
    Medlem · Nivå 7
    Om höjden finns tillgänglig så kan man även lägga golvspånskiva direkt på åsarna och sedan golvslangen. Sedan flytspacklar över slangen. Flytspackel är förvisso dyrt men värmeöverföringen är överlägsen dessa värmeplåtar.

10. J
    Medlem Nivå 1
    bygghöjden får max vara 37-38mm över bjälklaget för att hamna någorlunda jämnt med golvet i hallen och sovrum. Så just nu har jag kommit fram till följande alternativ.

1. Limma och skruva golvspån mot bjälklag,sen fräsa för 16 el 17mm slang och plåt, lägga ett lager masonit och till sist 8mm laminat.

2 göra likadant som nr 1 fast med spårade skivor.

3. Glespanel i bjälklag, 20mm slang 300cc, golvspån, 8mm laminat.

Var kontakt med Byggmax angående golvet vi tänkt köpa och dom sa att jag skulle behöva lägga spån eller gips på glespanelen innan golvet läggs för att få det jämnt, så då går glespanel på bjälklag bort för det bygger för mycket.

Eller kan det räcka med en 3mm alt 6mm masonit på glespanelen och sen golvet?

11. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Nu låter jag kanske hård men har du ens varit inne på hemsidorna för de stora tillverkarna av golvvärme?
    De har system som de har provat och godkänt och du kan inte hitta på egna lösningar med en masonitskiva eller liknande för att försöka få upp bärigheten. Om deras hemsidor inte ger dig tillräckligt med information så är det bara att skicka ett mail. De är fantastiskt tillmötesgående och hjälpsamma även fast vi bara är "konsumenter" och inte hustillverkare.

Om du kollar tex. på Uponors hemsida så ser du att de godkänner 8mm laminat ovanpå sina spårade spånskivor. LK har inte riktigt lika tydlig hemsida men jag vet att de godkänner 10mm golvspån på sina spårade spånskivor så gissningsvis godkänner de även ett 8mm laminatgolv. Det är bara att skicka ett mail och fråga

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 1
    Har inte ens pratat om att masonit ska läggas för att få upp bärigheten. På spårade skivor har jag kommit fram till att det går bra med 8mm laminat och där skulle bara masoniten vara till för att höja golvnivån så den hamnar i nivå med resten av golv. Och på glespanelen va tanken att få ett jämnare underlag att lägga golvet på då glespanelen blir tillräckligt bärande vid cc300 på bjälkar.