Byggahus.se

Fundering kring väggkonstruktion, hus från sent 70-tal

488 läst  6 svar

1. D
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Har förvärvat ett hus byggt byggt sent 70-tal. Har i samband med köpet hämtat hem alla bygglovshandlingar, varbland en konstruktionsritning återfinns som visar hur väggen är ytterväggarna är konstruerade.

Huset är generellt i stort behov av kärlek. Väggarna har gammal tapet, samt en hel del skruvhål.
    Min tanke har varit att gipsa om huset, och då se till att jag får OSB eller ply bakom gipset.

När jag tittar på konstruktionsritning, se bild, så ser det dock ut som att det sitter 10 mm "byggboard" dikt an difussionsspärr. Jag trodde att man skulle ha ett avstånd mellan väggskiva för dels el men också för att ev funkt ska kunna ventilieras ut. Tänker jag fel?

När jag renoverar detta, hur tycker ni att jag bör göra?
    Ska jag ta bort byggboarden?
    Ska jag då sätta gles eller reglar som jag sedan sätter OSB + gips på?
    Ska jag montera nytt material dikt ann diffusionsspärren?
    Eller ska jag sätta nytt material direkt mot befintlig väggskiva/tapet.

Är osäker på hur det är med vägguttag i ytterväggarna,
    Helst skulle jag vilja ha mölighet att sätta vägguttav även i yttervägarna. Hur bör jag gå tillväga då?

Oerhört tacksam för svar :)

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Husets stomme är nog någon form av prefab. Jag skulle inte ta bort byggboarden. Främst för att det blir väldigt mycket arbete med begränsad nytta. c/c för stående regelverket är 1195 mm, och för det liggande 475 mm. Lite udda mått som krånglar till det när du ska sätta moderna skivor som är 1200 mm breda.. Byggboarden var ett mellanting mellan treetex och masonit. Det är helt OK att den sitter direkt mot diffspärren. Luftspalter ska vara på väggens utsida. Det finns en rörkanal i golvet alldeles innanför väggsockeln. Kan du inte använda den för att mata nya eluttag?

3. D
    Medlem Nivå 3
    Upplever väggarna som lite mjuka bara. Och sitter gammal tapet på som jag helst skulle vilja bli av med fullständigt.
    Vill som sagt var ha OSB + gips som väggar.
    Kan ett alternativ vara att regla på byggboarden pch sedan sätta osb+gips på reglarna?
    Då får jag också hur mycket yta som helst till alla tänkbara kabeldragningar.
    Att jag tappar 7 cm i rumslängd gör inget.

Lämpligt / olämpligt?

4. T
    Medlem · Nivå 8
    borde kunna gå med 45mm reglar och isolering

Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens.
    Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort.

Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen.
    https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren#5
    t

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Njae, inte riktigt. Daggpunkten kommer alltid att vara inne i väggen, oavsett hur mkt/lite isolering som finns. (Undantaget om temp & luftfukt inne resp ute gör att daggpunkten ligger under utetemp, vilket väl kan vara fallet under sommaren.)
    Däremot förefaller det att inte ha ngn avgörande betydelse i tunnare väggar, utan fukten drivs ut och ventileras bort.

Tumregeln är väl att fuktspärren inte ska sitta längre in i väggen än 1/3-del av isoleringstjockleken, just för att säkra att daggpunkten alltid kommer utanför. Vilket klaras med föreslagna 45 mm inre tilläggsisolering.

6. D
    Medlem Nivå 3
    Tack!
    Håller du också med om att man kan låta byggboarden sitta kvar och regla upp på 45mm nytt på den?

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Ja, jag ser ingen anledning till att ta bort den.

• Laddar…