Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fundering kring bolån.. Svar önskas snarast!

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 6 inlägg

Dottemannen

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem maj 2009
    • 6 inlägg
    Hej! Ny här, men kommer att spendera mycket tid här framöver!
    Är snart nybliven husägare!

Vi flyttar från hyreslägenhet till hus den 24/7, och min fundering lyder:

När kommer vi betala första bolånekostnaden? Idag betalar vi hyra i förskott, hur blir det med huset, betalas allt i efterskott? Innebär det i så fall att vi nu har en betalningsfri månad?

2. gadu^
    Medlem · Västra Götaland · 2 064 inlägg

gadu^

Medlem
    Hmm... är det inte vanligast att ni får betala från den 24/7 till 31/8, dvs ett par dagar extra den första månaden.

Redigerat 8 jul 2009 20:07
  3. D

Dottemannen

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem maj 2009
    • 6 inlägg
    Ja, det inser jag, att vi då kommer att betala för ca fem veckors boende, men vad jag menar att lönerna vi får den 26/7 kan brukas för annat än boendekostnad?!?
    Tänker jag rätt?

4. V
    Medlem · Värmland · 264 inlägg

Vortex

Medlem
    Vi flyttade i alla fall in i vårat hus 22:a maj och betalade första låneamortering/räntor sista juni så det bör ju bli samma för er, ja alltså sista augusti för er då.

5. loffes
    Medlem · 670 inlägg

loffes

Medlem
    Räntan brukar vara i efterskott, kolla med lagfart och pantbrev samt
    avgifterna för dessa.

6. D
    Medlem · Västra Götaland · 1 502 inlägg

Danne031

Medlem
    lagfart och pantbrev brukar väl betalas i samband med sista pappersexcersisen på banken, där huset byter ägare och pengar flyttas.
    Sedan fick vi amorteringsfritt i ett halvår, och första räntebetalnignen kom efter 3 månader då den sköts kvartalsvis.

7. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 780 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Hmm spelar det ngn roll ?
    Om du får det i efterskott så måste du väl ändå sätta undan pengar !?

Ni kommer ju aldrig få bo gratis sas :)
    Om ni flyttar in 1 Juli så även om räkningen kommer den sista juli så får ni ju betala för hela månaden :)

Men det är riktigt att räntekostnad + amortering kommer komma som en räkning i slutet av varje månad.

Om ni flyttar så att räkningen inte hinner komma den 1a månaden - säg tex 24 juli - så kommer ni istället få en ngt större räkning i augusti med både juli+aug ränta.

/K

8. E
    Medlem · Stockholm · 361 inlägg

evasch

Medlem
    Njaa...lite spelar det väll roll. Eftersom de kommer från en hyreslägenhet som de redan har betalt för denna månad, så behöver de bara lägga undan räntan mellan 24-31 juli, vilket troligtvis blir mindre än den hyran de skulle betalt

9. D

Dottemannen

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem maj 2009
    • 6 inlägg
    Ja, och ränte och boendekostnad betalar vi med lönen som kommer den 26/8, eller hur? Lönen som kommer den 26/7 kan vi således spendera till större delen om jag tänker rätt, eftersom lägenheten är betald..

10. H
    Medlem · Stockholm · 290 inlägg

Hasse C

Medlem
    Om ni lever på en löning i taget undrar jag om ni verkligen ska bo i hus...

11. E

evasch

Medlem
    Japp, du tänker rätt

12. E

evasch

Medlem
    Alla människor har olika vägar att fylla behovet av trygghet. För dig kan det vara att slippa räkna pengarna i slutet av månaden. För mig själv är det att ha kontroll över inkomster och utgifter, hur stora eller små de än är. Jag har levt under alla möjliga förhållanden, och vet att så länge jag har kontroll över vad som kommer under den närmaste tiden så kan jag leva på hur lite som helst och vara lycklig över det. Och TS har antagligen sin egen väg för att tillfredsställa det behovet, och har han inte det än så är det bara han som kan hitta sin egen väg...

13. D

Dottemannen

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem maj 2009
    • 6 inlägg
    Ja, vi lever under begränsade ekonomiska förutsättningar, men sitter idag på en lägenhet som kostar omkring 2000 kr mer i månaden än vad vi kommer att betala i huset. Vi har en del att renovera, och att kunna lägga pengarna som annars hade hamnat på hyran på renovering gör underverk med huset!

Redigerat 9 jul 2009 09:36
  14. P
    Medlem · 548 inlägg
    Givetvis så betalar du räntan i efterskott.
    Ränta är ju något som betalas för ett lån över förfluten tid.
    Om ni sedan skall betala en veckas ränta nu i juli vet jag ej, eller om ni skall betala i augusti, eller varför inte siste oktober om ni har tremånaders?
    Kontakta banken och fråga, har ni redan fått lånepappren så står det där.

15. DM
    Medlem · Stockholm · 80 inlägg

DM

Medlem
    Jag förstår inte frågan..Men om du vill veta när du ska betala för dina bolån så är det ju bara att kolla på villkorsbilagan ni fått från er bank. Där står exakt när ni ska betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.