7 856 läst · 14 svar
8k läst
14 svar
Fundering kring bolån.. Svar önskas snarast!
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Hej! Ny här, men kommer att spendera mycket tid här framöver!
Är snart nybliven husägare!
Vi flyttar från hyreslägenhet till hus den 24/7, och min fundering lyder:
När kommer vi betala första bolånekostnaden? Idag betalar vi hyra i förskott, hur blir det med huset, betalas allt i efterskott? Innebär det i så fall att vi nu har en betalningsfri månad?
När kommer vi betala första bolånekostnaden? Idag betalar vi hyra i förskott, hur blir det med huset, betalas allt i efterskott? Innebär det i så fall att vi nu har en betalningsfri månad?
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Ja, det inser jag, att vi då kommer att betala för ca fem veckors boende, men vad jag menar att lönerna vi får den 26/7 kan brukas för annat än boendekostnad?!?
Tänker jag rätt?
Tänker jag rätt?
lagfart och pantbrev brukar väl betalas i samband med sista pappersexcersisen på banken, där huset byter ägare och pengar flyttas.
Sedan fick vi amorteringsfritt i ett halvår, och första räntebetalnignen kom efter 3 månader då den sköts kvartalsvis.
Sedan fick vi amorteringsfritt i ett halvår, och första räntebetalnignen kom efter 3 månader då den sköts kvartalsvis.
Hmm spelar det ngn roll ?Dottemannen skrev:Hej! Ny här, men kommer att spendera mycket tid här framöver!
Om du får det i efterskott så måste du väl ändå sätta undan pengar !?
Ni kommer ju aldrig få bo gratis sas
Om ni flyttar in 1 Juli så även om räkningen kommer den sista juli så får ni ju betala för hela månaden
Men det är riktigt att räntekostnad + amortering kommer komma som en räkning i slutet av varje månad.
Om ni flyttar så att räkningen inte hinner komma den 1a månaden - säg tex 24 juli - så kommer ni istället få en ngt större räkning i augusti med både juli+aug ränta.
/K
Njaa...lite spelar det väll roll. Eftersom de kommer från en hyreslägenhet som de redan har betalt för denna månad, så behöver de bara lägga undan räntan mellan 24-31 juli, vilket troligtvis blir mindre än den hyran de skulle betaltklaskarlsson skrev:Hmm spelar det ngn roll ?
Om du får det i efterskott så måste du väl ändå sätta undan pengar !?
Ni kommer ju aldrig få bo gratis sas
Om ni flyttar in 1 Juli så även om räkningen kommer den sista juli så får ni ju betala för hela månaden
Men det är riktigt att räntekostnad + amortering kommer komma som en räkning i slutet av varje månad.
Om ni flyttar så att räkningen inte hinner komma den 1a månaden - säg tex 24 juli - så kommer ni istället få en ngt större räkning i augusti med både juli+aug ränta.
/K
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Ja, och ränte och boendekostnad betalar vi med lönen som kommer den 26/8, eller hur? Lönen som kommer den 26/7 kan vi således spendera till större delen om jag tänker rätt, eftersom lägenheten är betald..
Alla människor har olika vägar att fylla behovet av trygghet. För dig kan det vara att slippa räkna pengarna i slutet av månaden. För mig själv är det att ha kontroll över inkomster och utgifter, hur stora eller små de än är. Jag har levt under alla möjliga förhållanden, och vet att så länge jag har kontroll över vad som kommer under den närmaste tiden så kan jag leva på hur lite som helst och vara lycklig över det. Och TS har antagligen sin egen väg för att tillfredsställa det behovet, och har han inte det än så är det bara han som kan hitta sin egen väg...Hasse C skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Ja, vi lever under begränsade ekonomiska förutsättningar, men sitter idag på en lägenhet som kostar omkring 2000 kr mer i månaden än vad vi kommer att betala i huset. Vi har en del att renovera, och att kunna lägga pengarna som annars hade hamnat på hyran på renovering gör underverk med huset!
Redigerat:
Givetvis så betalar du räntan i efterskott.
Ränta är ju något som betalas för ett lån över förfluten tid.
Om ni sedan skall betala en veckas ränta nu i juli vet jag ej, eller om ni skall betala i augusti, eller varför inte siste oktober om ni har tremånaders?
Kontakta banken och fråga, har ni redan fått lånepappren så står det där.
Ränta är ju något som betalas för ett lån över förfluten tid.
Om ni sedan skall betala en veckas ränta nu i juli vet jag ej, eller om ni skall betala i augusti, eller varför inte siste oktober om ni har tremånaders?
Kontakta banken och fråga, har ni redan fått lånepappren så står det där.
Klicka här för att svara