Byggahus.se

Fundering isolering i bjälklag

1. E
    Medlem Nivå 7
    Hej! Håller på och renoverar ett rum i vårt hus. Huset är 1,5-plan från 40-talet. Tidigade hade bjälklaget någon form av slaggsten tillsammans med lite kutterspån, detta låg på vindpapp. Detta rensade vi ut (ett jävla jobb) och ersatte med stenull. 95mm, förutom vid ytterväggar där vi la på ytterligare 45mm.
    Isoleringen ligger på en blindbotten i bjälklaget och under finns ytterligare reglar som undertaket sitter på, under blindbotten är det bara luft.
    Ytterväggen vid snedtket består av (inifrån och ut):. Tretex här o där, spåntat stående plank, putsfasad, reglar tillsammans med isolering, vindpapp, stående fasad med lockbrädor.(lite osäker hur det ser ut mellan spåntade planket och putsfasaden) Huset är alltså tilläggsisolerat och ny träpanel ditsatt för ca 30 år sen.
    På yttervägg som inte är snedtak sitter det även liggande panel innan det spåntade planket, annars likadant.

Nu till min fråga:
    Nu när vi lägger stenull så lägger vi enbart stenull i bjälklaget, ingen plast längs med väggarna. Korrekt förfarande?
    Vi har alltså inte plastat något, det är ju inte plastat något i blindbotten (som skulle vara väldigt svår att få tät ändå).
    Det har ju inte varit plastat tidigare och då tänker jag att det nog inte ska göras nu heller?
    Frågar lite p.g.a. att vi byter isoleringstyp och det ligger ju utmed ytterväggarna.

Snedtaket innehåller (inifrån o ut): panel, reglar och mellan reglarna ligger vindpapp på över och undersida samt mellan där sågspån. Nån form av halm också. Ovanpå det råsponten.

Tack för all hjälp

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Vilket bjälklag är det du isolerar?

3. E
    Medlem Nivå 7
    Oj sorry, bjälklaget mellan våning 1 och 2.
    Med andra ord primärt för ljudisolering.

4. J
    Medlem · Nivå 24
    Då ska där inte vara någon plast. Isoleringens tjocklek verkar rimlig.

5. E
    Medlem Nivå 7
    Inte ens mot vägg, då två sidor är yttervägg i rummet? Det är framförallt det jag funderar på. Det handlar om samma rum som du svarat om i en annan tråd angående snedtaket. Men det skulle väl inte plastas det heller med tanke på takets konstruktion har jag för mig du sa.

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Tyvärr minns jag inte vad jag skrev i den andra tråden. Valet av isoleringsmaterial är viktigt för valet av ångtätning. Mineralull kräver tätare ångskydd än hygroskopiska isoleringsmaterial.

7. E
    Medlem Nivå 7
    https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerder-vid-borttag-av-kattvind.336233/#

Min fundering nu är ju om väggen behöver ångtätas eftersom jag lagt annan typ av isolering i bjälklaget?
    Men det blir ju bara en snutt i så fall, eftersom jag har svårt att komma åt det som är under blindbotten.. Och då menar jag väggen där isoleringen nu ligger mot..
    I facken på bilden så ligger isoleringen direkt mot spåntade planket mot ytterväggen..

Förtydligande, jag har markerat där jag undrar om jag behöver ångtäta..
    Detta då jag bytt isoleringsmaterial från någon form av slaggsten med kutterspån till stenull..
    Nästa steg här är att slå igen med golvspån, så efter det blir det svårt att göra något.

Redigerat 12 mar 2019 01:08
  8. E
    Medlem Nivå 7
    ... Eller var det helt dumt att byta ut slaggstenen och kutterspånen mot stenull? :(

9. E
    Medlem Nivå 7
    Bör jag riva ut all stenull igen och börja om med någon annan typ av isolering? Någon?

10. C
    Medlem · Nivå 12
    Jag har tänkt göra väldigt likt det du gjort, och förutsättningarna är i princip identiska. Dock inte isolerat än utan lagt alla skivor på lösen än så länge, men tanken är så. Ser inte riktigt poängen med att lägga en smal remsa plast om man bygger golvet av material som andas.

11. E
    Medlem Nivå 7
    Nej det har du rätt i, den lilla remsan gör nog varken till eller från med tanke på att under blindbotten finns det ju mer utrymme där kall o varm luft kan mötas o det lär väl i så fall suga sig till isoleringen också.
    Jag tror inte det kommer ske men ville förankra det här.
    Har du också skottat ur slaggsten o kutterspån? Digert jobb är det. :p

Hur ska du bygga golvet? Och hur bygger man så det andas? Här är tanken golvspån och ovapå de golvfoam och sen ett klickgolv..

12. C
    Medlem · Nivå 12
    Jag ser det inte som en risk. Mellanbjälklag för mig också och jag såg inga tecken på att det någonsin skulle varit ett problem under de 70 år som spånet legat. Jag kan ju dock ha fel, men det har uppenbarligen fungerat innan.

Har själv skottat ut 40 säckar med spån, så det blev en del. Det blir infällda skivor k-plyfa mellan bjälkarna, sedan spackel och klinker. Så själva golvet i sig blir ju annorlunda, men isolering på precis samma sätt, dels mot yttervägg.

• Laddar…
  13. E
    Medlem Nivå 7
    Låter bra. Jag blev lite fundersam när jag började läsa här om att stenull och glasull inte är lika bra att bli av med fukt som spån och tänkte då att det då kunde bli problem i och med detta. Att stenullen skulle suga åt sig fukt och skada bärande delar, typ.
    Detta eftersom jag bytt isoleringstyp..

Själv skottade jag nog ur runt 60-70 säckar med slaggsten och kutterspån. Ett jäkla skitjobb :p

Redigerat 14 mar 2019 08:40
  14. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 13
    Detta forum har lite överkärlek till hydroskopisk isolering men jag kan förklara lite kort och generellt.

Mineralull är inte hydroskopiskt och det betyder att det inte kan suga fukt eller vatten och problemet med det är att om isoleringen är i fuktig och kall luft så det kan bildas kondens och då kan inte isoleringen ta hand om det utan då bildas det vattendroppar i isoleringen =problem.

Hydroskopisk isolering (spån i ditt fall) kan suga en liten del fukt och kan då ta hand om fukten genom att först suga upp det för att sedan torka upp utan att det någongång övergår till vattenform.

Grovt förenklat och förkortat. Stenull är ett utmärkt val i ett mellanbjälklag.

15. E
    Medlem Nivå 7
    Tack för bra info! Då fortsätter jag enligt plan :)