Hej, på vårt stugområde så har man grävt ner elkablarna från luftburet till under mark. Får då en fundering om detta gör egna huset mindre känsligt vid blixtnedslag? Tänker om man då byggt in speciellt skydd i centralen hos vattenfall som ska lösa ut eller något

Generellt blir det mindre känsligt för åska när elen grävs ner och någon form av skydd sitter i transformatorkiosken men hur det ser ut i detalj vet jag ine, har aldrig varit elis på "linjen". Nån linjegubbe kan säkert svara på det.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Ja, risken minskar men ligger det inte i tätbebyggt område så tycker jag att ett överspänningsskydd kan vara motiverat. Har en gammal historia som hände hos min mor. Hon bor lantligt med med nedgrävda kablar. Åskan slog ner i en björk cirka 100-200m från en friggebod, gjorde en ”gata” fram till friggeboden, gick in till centralen, brände allt, skruvfastsatta doslock flög av, slet bort lite av simsen. Vidare i matande kabel som låg inputsad i fasaden på huset, putsen flög väck. Vidare in i husets elcentral där säkringarna till friggeboden fullständigt pulveriserades. Sen brände den huvudbrytaren, gick vidare till mätarskåpet, även de säkringarna pulveriserades. Bränd även den huvudbrytaren samt smälte telekabeln som gick in i mätarskåpet. Jag skulle rekommendera egentligen alla att ha ett överspänningsskydd...

Tror du att ett överspänningsskydd skulle ha räddat installationen ?

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Tror du att ett överspänningsskydd skulle ha räddat installationen ?
Om de hade suttit i björken kanske

• Haha
  • Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
Det är klart att ett överspänningsskydd kan kontrollera vilken väg energin tar då allt kortsluts mot jord. I detta fall hade jag velat ha tre skydd, ett i friggeboden, ett i husets central samt ett i fasadmätarskåpet. Det hade definitivt begränsat skadorn.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är klart att ett överspänningsskydd kan kontrollera vilken väg energin tar då allt kortsluts mot jord. I detta fall hade jag velat ha tre skydd, ett i friggeboden, ett i husets central samt ett i fasadmätarskåpet. Det hade definitivt begränsat skadorn.
Fungerar alla vanliga överspänningsskydd "baklänges"? De är väl i första hand tänkta att hindra strömtoppar som kommer från nätet, men i TS fall låter det ju som att blixten tog sig in via friggeboden och sedan till elcentralen i huset, dvs. från förbrukarsidan istället för matarsidan.

Hade ett överspänningsskydd i friggeboden eller elcentralen hjälpt något överhuvudtaget i det fallet, ens om det bara vore en "liten" strömspik?

Ja, överspänningsskydd har ingen in och ut. De fungerar i båda riktningarna. Men de skyddar bara anläggningen på andra sidan skyddet. Om åskan jobbet in från "höger" så skyddar överspänningsskyddet det som finns till "vänster" och tvärtom. Eftersom åskan vanligen kommer in utifrån så skyddar överspänningsskyddet det som finns innanför.

At denna "riktning" finns beror på att den branta strömspiken tumregelmässigt orsakar ett spänningsfall på 1 kV per meter ledning, så ett överspänningsskydd skyddar kanske 1 meter bakåt i den riktning som överspänningen kommer ifrån.

Därför bör man installera överspänningsskydd vid alla de ställen där åskan kan leta sig in i anläggningen. Det innefattar alla ledningar som kommer in i en byggnad. Friggeboden kan vara en sådan då den kan leda in åskan i huvudbonaden.

Om det hade hjälpt i det fall Johan beskriver tror jag dock är tveksamt, men kanske mildrat skadorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.