Vi håller på att planera inför en trestegs-raket här hemma där vi först tänkt bygga en altan, därefter pergola och sist inglasat uterum med kanalplasttak. Jag vill dock förbereda med plint på lämpliga ställen för kommande uterum redan nu.
Min nuvarande plan ser ut som följer (se bifogade bilder);
- Bärlinor i grönt (45x170)
- Skruvreglar i blått (45x170)
- 34x145 trall
- 7st eller 12st plintar (beroende på om bärlinorna närmast huset förankras i husets betongplatta eller ej)
- 6st 90x90 limträstolpar som stomme för pergola/uterum.
- För att inte behöva gräva alltför många plintar tänkte jag komplettera med stödben mot stenplatta där det behövs
Hur hade ni gjort närmast husväggen? Plintar eller skruva fast bärlina i betongplattan? (har vattenburen golvvärme i huset)
Min nuvarande plan ser ut som följer (se bifogade bilder);
- Bärlinor i grönt (45x170)
- Skruvreglar i blått (45x170)
- 34x145 trall
- 7st eller 12st plintar (beroende på om bärlinorna närmast huset förankras i husets betongplatta eller ej)
- 6st 90x90 limträstolpar som stomme för pergola/uterum.
- För att inte behöva gräva alltför många plintar tänkte jag komplettera med stödben mot stenplatta där det behövs
Hur hade ni gjort närmast husväggen? Plintar eller skruva fast bärlina i betongplattan? (har vattenburen golvvärme i huset)
min oro är väl mest om man bygger uterummet på en altan som sitter enbart på plint/marksten att det skulle röra sig relativt huset och i värsta fall inte längre vara tätt i skarvar där uterummets väggar och tak möter husets fasad.K kniv skrev:
Sen känns det också som att det vore mycket mindre jobb att fästa bärlinor i betongplattan istället för plintar. Men vet som sagt inte om det är en bra eller dålig idé.
Skruva inte fast altanen i huset. Dels har du en golvvärme i betonggolvet och du förlorar garantin på huset
Sen finns det alltid en risk att altanen rör sig och då kan du få spänningar som gör att fönster i altandörren spricker.
Min altan som ser ut som ditt bygge står på justerbara altanskor och plintar rör sig 1cm upp och ner på vintern.
Sen finns det alltid en risk att altanen rör sig och då kan du få spänningar som gör att fönster i altandörren spricker.
Min altan som ser ut som ditt bygge står på justerbara altanskor och plintar rör sig 1cm upp och ner på vintern.
börja med att bestämma er för typ och sort av uterum sedan bygger ni bjälklag och plintar för det. Är det ett nyare hus så borde det vara en makadammbädd utan för huset som du kan gjuta plattor på för att ställa stolpar till bärlinor på.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fästa stolpar för tak över altanen ?
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina till altan i fasaden
Grund & Markarbeten -
Fästa bärlina för altan/veranda mot i övergången mellan trä och betong
Altan & Uteplats -
Nojig att fästa insynsskydd i tegelfasad (altan).
Fasad -
Bygga om altan till uterum, hur fästa mot husväggen?
Utbyggnad och tillbyggnad