Byggahus.se

Funderar på husköp...tveksam till taket. Hjälp!

1. C
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Funderar på att köpa ett litet radhus. När jag gick och kollade fasaden (som behöver målas om, men låt oss inte fastna vid detta) så reagerade jag över hur det såg ut uppe vid taket (se bilderna). Är det normalt med "gluggen" mellan plåtskivorna? Är det tillräckliga vindskivor? Ska det inte finnas brädor som täcker insidan av taket på den utskjutande delen?
    Är i första hand rädd för fuktskador, givetvis.

Det här var enda fasaden i hela området som såg ut så här, vad jag kunde se. De övriga hade helt "stängt" mellan fasad och tak och taket låg kloss mot fasaden och stack inte ut en halvmeter som på "mitt" hus.

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fasad.jpg

Redigerat 24 mar 2015 17:23
  2. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Ovanlig konstruktion om inte annat. Normalt så brukar ju takfoten bestå av utskjutande takreglar och råspont, med papp, läkt och plåt över. Här är det bara läkt + plåt som utgör takfot. Om det är ett problem är svårt att avgöra utifrån bilderna. Kanske har man gjort någon slags budgetrenovering?

3. C
    Medlem Nivå 3
    Ja, det låter rimligt. Vad kan man göra för att förstärka anordningen? Ska man täppa igen på undersidan av den utskjutande delen? Lägga helt nytt tak (vilket kanske inte alls behövs, vad vet jag) är uteslutet.

4. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Ser ju lite vanskligt ut. Besiktade precis vårt Älvsbyhus som såg väldigt bra ut. Där var det takreglar, armerad trampsäker plastfolie, läkt och takpannor ytterst. Viss budgetlösning tyckte besiktningsmannen men det har funkat i 18 år och såg väldigt fint ut där uppe. Få se hur beständig den där.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Men är detta verkligen ett radhus?
    Tänker på den nedre bilden, som ser lite märklig ut.

Åter till ämnet:
    Gavelradhus?
    Jag kan tänka mig att de byggt ut taket för att skydda den nedanför liggande gavelpanelen.

Hur gammalt är huset?

6. C
    Medlem Nivå 3
    Ja, gavelradhus på 120 kvm. Det är en panoramabild med iPhone.

Byggt 1974 vill jag minnas. Jag får beställa en ordentlig besiktning om det blir affär...

7. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Har du någon bild från vinden?

8. R
    Bannad Nivå 12
    Gå upp på vinden och kolla. Även fast man lägger plåt ska där väl vara tjärpapp.

9. J
    Medlem · Nivå 10

Nej inte alltid finns flera budgetlösning till plåt. Ts får lägga upp bilder fån insida vind för att man ska kunna se konstruktion bästa är att också besikta huset.

10. R
    Bannad Nivå 12
    men om de bara ligger läkt och plåt kommer man ju aldrig kunna sätta sin fot på taket....det är ju rätt viktigt!

11. J
    Medlem · Nivå 10
    Klart det går att gå på tak men plåt och läkt (grövre) gjort det många gånger.

• Laddar…
  12. R
    Bannad Nivå 12
    låter som rena plockipinn

13. C
    Medlem Nivå 3
    Har ingen bild från vinden. Ska tillbaks på lördag, kommer uppdatering då.

14. N
    Medlem · Nivå 12
    Antagligen har de förlängt taket ut över gaveln i efterhand. Dålig lösning iaf

15. H
    Medlem · Nivå 19
    Estetiskt är det inte snyggt men det är ju inget fel praktiskt med att ha det så.