1 810 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Funderar på en bergvärmeinstallation
Sida 1 av 2
Hej! Tänkte kolla om det finns något att tänka på med planerad bergvärmeinstallation innan jag bestämmer mig helt.
Installatören har gjort en beräkning och dimensionering som jag tycker ser rimlig ut, men novis som man är så blir man orolig att man gör någon miss någonstans. 🙂
Offerten jag har fått är på en Nibe F1245-6 och ett borrhål på 140m.
Huset är en 1½-planshus i mellersta Västra Götaland,
90 kvm boyta med ett kallgarage under huset på ca 10 kvm.
Byggt på 30-talet.
Original 2-glasfönster, förutom två 3-glas på ovanvåningen.
Väggar är tilläggsisolerade, vinden har spånisolering.
Högtempsradiatorer - några sektionsradiatorer och resten dubbelpanelradiatorer.
Eldar i dagsläget pellets som har acktankar. Planerar att behålla den anläggningen som spets/backup.
Tanken är att man även ska sätta in en radiator i garaget så man kan hålla det runt 10-15 C på vintern då VP kommer stå där, och för komfort. Även en liten radiator kommer monteras i pannrummet.
ALTERNATIVT att man inte behåller pelletspannan och monterar allt i pannrummet istället och skippar elementet i garaget, men tänker att det kan vara klokt att behålla pannan om elpriserna skenar, vp behöver service, eller dyl.
Hur hade ni tänkt? Låter det vettigt med en 6 kw i mitt fall? Värt att borra lite extra djup? Huset är ju inte jättestort, eller är 140m tillräckligt? (man räknar på 131m aktivt, och 3.0 w/mK i berget)
Installatören har gjort en beräkning och dimensionering som jag tycker ser rimlig ut, men novis som man är så blir man orolig att man gör någon miss någonstans. 🙂
Byggt på 30-talet.
Eldar i dagsläget pellets som har acktankar. Planerar att behålla den anläggningen som spets/backup.
Tanken är att man även ska sätta in en radiator i garaget så man kan hålla det runt 10-15 C på vintern då VP kommer stå där, och för komfort. Även en liten radiator kommer monteras i pannrummet.
ALTERNATIVT att man inte behåller pelletspannan och monterar allt i pannrummet istället och skippar elementet i garaget, men tänker att det kan vara klokt att behålla pannan om elpriserna skenar, vp behöver service, eller dyl.
Hur hade ni tänkt? Låter det vettigt med en 6 kw i mitt fall? Värt att borra lite extra djup? Huset är ju inte jättestort, eller är 140m tillräckligt? (man räknar på 131m aktivt, och 3.0 w/mK i berget)
Redigerat:
Hur mycket pellets går åt en kall dag, eller en kall vecka?GörDetSen skrev:
Hej! Tänkte kolla om det finns något att tänka på med planerad bergvärmeinstallation innan jag bestämmer mig helt.
Byggt på 30-talet.
Du skall väl inte köpa en pump med så låg effekt så du skall spara pelletspannan för att kunna spetsa. Bättre att köra med ström då spets behövs, och så klart ha ett fastprisavtal på strömmen.
Släng ut den skiten och köp en 8kW pump, lär inte kosta så mycket mer.
Släng ut den skiten och köp en 8kW pump, lär inte kosta så mycket mer.
Tanken är att bvp ska klara att täcka så nära 100% av behovet utan spets från el eller pellets som möjligt. Det är också vad installatören dimensionerade efter. Men är det bättre att satsa på 8 kw? Vill ju inte överdimensionera heller.GoC skrev:
Redigerat:
Du kan väl kolla vad det kostar extra, utan att borra djupare.GörDetSen skrev:
Själv skall jag byta en gammal 10kW on/off pump mot en 4-16kW inverter pump. Samma förutsättningar med 400m jordvärmeslang.
Men då är mitt hus dubbelt så stort som ditt. Men är plank och timmerväggar och ingen isolering.
Min första VP var 8kW, den var så klart på tok för liten. Även 10kW pumpen fixar bara värmen utan tillsats ner till ca -10.
Det är ett kort hål för den moderna tiden. Men du har också ett litet hus för BVP, särskilt om man betänker att det ligger i VG-regionen. Jag älskar min BVP men undrar om du har gjort en alternativ beräkning för en LVVP. Månne det vore ekonomiskt mer försvarbart?
Det blir 6k dyrare med 8 kw, så ingen större skillnad.GoC skrev:
Du kan väl kolla vad det kostar extra, utan att borra djupare.
Själv skall jag byta en gammal 10kW on/off pump mot en 4-16kW inverter pump. Samma förutsättningar med 400m jordvärmeslang.
Men då är mitt hus dubbelt så stort som ditt. Men är plank och timmerväggar och ingen isolering.
Min första VP var 8kW, den var så klart på tok för liten. Även 10kW pumpen fixar bara värmen utan tillsats ner till ca -10.
Hade helt klart valt en inverterpjäs om det fanns lite större utrymme i budgeten.
Ja jag hade i princip bestämt mig för lvvp, men testade att ta in offert på bvp också och då var det inte mer än 10,000:- dyrare, om man väljer en on/off pump.D datja skrev:
Tillkommer givetvis lite mer med extra ingrävning, avgift osv i slutändan. Men hoppas att det ändå borde vara värt det för att slippa utedelen. Hade behövt placeras under vardagsrumsfönstret, lite rädd att det skulle låta in när man sitter i soffan. 😅
Om du satsar på BVP, skaffa isåfall en anläggning som gör att du aldrig behöver elspets för din värme. Lite djupare hål och en pump på minst 8 kW. Du har inte tänkt att bygga ut huset?GörDetSen skrev:
Det blir 6k dyrare med 8 kw, så ingen större skillnad.
Hade helt klart valt en inverterpjäs om det fanns lite större utrymme i budgeten.
Ja jag hade i princip bestämt mig för lvvp, men testade att ta in offert på bvp också och då var det inte mer än 10,000:- dyrare, om man väljer en on/off pump.
Tillkommer givetvis lite mer med extra ingrävning, avgift osv i slutändan. Men hoppas att det ändå borde vara värt det för att slippa utedelen. Hade behövt placeras under vardagsrumsfönstret, lite rädd att det skulle låta in när man sitter i soffan. 😅
Hur många dagar per vinter brukar Du ligga på 2 säckar per dag? Någon enstaka, eller längre perioder?GörDetSen skrev:
Edit: se nu, att du redan har kollat på 8kw.
Vi fick också offert på 140m, men valde borra 180m, de extra metrarna kostar förhållandevis lite...GörDetSen skrev:
Byggt på 30-talet.
Mitt råd till dig är att gå upp till en 8kw, och sätt en liten volymtank efter pumpen, det är inte lika avancerat som hatt ha en ack-tank (vilket är ännu smidigare såklat men då blir det kostsammare), en liten 100l volymtank i serie på utgående från pumpen gör att du får bra gångtider, och det gör inget att pumpen är lite för stor, och du kommer kunna köra utan elspets.