Byggahus.se

Funderar på byte av beredare till luft-vatten vp, men för trång dörr till skrubben

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi är två vuxna o två barn i ett 100 år gammalt hus, 2-plan 140 kvm boyta, totalt 20 000 kWh per år + lite vedeldning i kamin.
    Tänker lägga golvvärme i bottenvåning och i samband med det byta ut en 40 år gammal vv-beredare till en luft-vatten VP. Anledningen är att en renovering av golv är på gång och ser möjligheten till högre komfort, med den förbrukning vi har kommer vi inte kunna räkna hem investeringen.

Problemet är att beredaren är i en skrubb där dörröppningen är 50 cm. Vilket gör att många beredare med vp-anslutning faller bort (jag bollar med tanken att öppna ett hål i timrad vägg men det tar emot...)

Så vad finns för lösningar?
    -Finns kompakta beredare med vp-anslutning som går att baxa in i min skrubb(provat att googla men ingen träff)?
    -Ska man ha kvar beredaren för varmvatten och köpa liten en för golvvärmesystemet.
    -Strunta i värmepump o koppla slingorna till varmvattenberedare?

Kommentarer tas tacksamt emot.
    /Stefan

2. J
    Medlem · Nivå 12
    Kan man inte ta bort dörren med karmen? Då kanske det blir 60cm öppning?

3. S
    Medlem Nivå 1
    Dörren är bara en garderobsdörr under en trapp, så den har ingen karm och det går inte gör öppningen större tyvärr.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Tja, antingen välja något som går in genom hålet eller ställa eländet nånannanstans.

5. I
    Medlem · Nivå 9
    Tänker spontant vägghängd Nibe eminent, kan inte i huvudet hur breda de olika modellerna är men de borde funka.

6. I
    Medlem · Nivå 9
    Läste igen,är det en tank med vv slinga(tws) du letar efter? Då är så klart inte eminenten ett alternativ. Kolla thermias men den går garanterat inte in genom dörren.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Jag letar vidare

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Gör om dörrlösningen och köp den värmelösning du vill ha.