Byggahus.se

Funderar på att vattenkonvertera värmen i huset, har lite funderingar.

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Forts.

För att komplettera bilden kommer här ekonomin (år 2010):

Kamin: 35.108 kr
    Skorsten: 16.756 kr
    Inkl. moms och frakt.

Tillkommer byggarens pålägg, 7%, och montering, som ingick i fast summa för hela husbygget.
    Men monteringen gick nog rätt fort.

Ja, en hel del pengar blir det.
    Men kaminen är en tungviktare. Den väger in på 545 kg, och det mesta är väl täljstenen :)
    Eldar man på ordentligt på kvällen är den fortfarande ljummen på morgonen efter :)

3. J
    Medlem Nivå 4
    Det har jag glömt att ange i tidigare inlägg. Jag har en luft-luft pump också. Men jag drar fortfarande 20000kWh/år och värmen når liksom inte överallt. Decembers räkning till elbolaget (Telinet) gick på 1750kr (exkl. nätbolagets avgifter då) och då har jag bundit priset till 0.82kr/kWh. Så därav behovet att komplettera på detta sätt. Att bära ved gör mig inget.

4. J
    Medlem Nivå 4
    Jo förresten. Har fått mätt tempen på källargolvet nu... 11-12 grader varmt...

5. J
    Medlem Nivå 4
    Förresten... hade ju glömt denna tråden... 16/10 förra året drog jag sista kopplingen, då jag satte upp handdukstorken i badrummet. Nu är kåken vedvärmd med radiatorer överallt samt förberett upp för golvvärme i lilla toaletten och lilla hallen när andan faller på att fixa till de rummen. Vattenmantlad kamin, skorsten och 750l acktank installerat och klart också.
    Elräkningarna sen jag tog systemet i drift ( i maj som varmvattenberedare på el och i juni med kamin ) så har minskat till hälften eller mindre jämfört med tidigare år. Januari lär bli spännande med den köldknäpp som kom nu.

Redigerat 15 jan 2016 15:21
    • Laddar…
  6. D
    Medlem Nivå 4
    EXAKT lika förutsättningar som jag. Dessutom samma tankegångar.
    Har du lust att hjälpa mig? Kan du speca lite vad som köpts in i stora drag och ungefärlig kostnad?

Har du använt kopplingar eller lödat?

7. Y
    Medlem Nivå 5
    En ren sidonot, men rätt som det är får sossarna för sig att återinföra fastighetsskatten, då kommer taxeringsvärden att bli ett populärt samtalsämne igen som det var förr i tiden...

8. J
    Medlem Nivå 4
    Jag har köpt in:
    Skorsten = NVI 2000
    750 liters acktank med slingor för varmvatten och förberedd för solvärme, 9kw elpatron.
    10 st radiatorer med termostater
    Selmac Cream 23 vattenmantlad kamin
    en himla massa kopparrör att dra mellan kaminen som står i gillestugan i ena änden av huset och acktanken som står i tvättstugan i andra änden av huset
    Jag har i princip kört med klämringskopplingar överallt. Förutom lite specialare som jag fick hjälp med för att koppla det sista till tanken med klämda kopplingar.
    I övrigt har jag faktiskt dragit "stammen" till radiatorerna som går i källaren med 22mm PEX slang samt avstickarna och anslutningarna till radiatorerna med 15mm PEX.
    Ett x antal upphängningar för rör och slang.
    Sen har jag jag en specialare, en sk. värmebooster, som är påbyggd min luft/luft värmepump som gör att den värmer returvattnet från radiatorerna på sista sträckan till acktanken.
    Totalt har det väl gått på 150 000kr. Då har jag gjort allt jobbet förutom att koppla in värmeboostern själv.
    Jag kör luftvärmepumpen på nätterna alt. när jag inte är hemma, och el-patron går in när det inte räcker till. Jag brukar dock stänga av elpatronen helt när jag är hemma. Hittills så har mina elräkningar varit knappt hälften av vad dom varit innan efter att jag tog systemet i drift. Första två månaderna , maj och juni förra året, så gick tanken som enbart varmvattenberedare på elpatronen. Det som ersattes var motsvarande antal oljefyllda elradiatorer och en varmvattenberedare.

9. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Intressant.
    Hur mkt eldar du och hur länge står sig värmen i tanken och huset?
    Hur mkt ved går åt?
    Hur lång tid tar det att få upp full värme i tanken?
    Hur mkt isolering är det på matarröret mellan kamin och tank?
    Hur varmt blir det i rummet kaminen står?

10. L
    Medlem Nivå 7
    Hur gick resonemanget kring val av panna och acktank?
    Jag har planer på ett liknande system och får gärna mer input.
    När jag kollat på selmac så är min spontana reaktion att de är lite väl billiga jämfört med mycket annat, jag läste även att de verkar sakna kylslinga.

11. J
    Medlem Nivå 4
    Nu på vintern så eldar jag normalt en gång om dagen... det brukar gå åt typ motsvarande en av Julas stora shoppingkassar med ved varje gång lite beroende på vad det är för ved, då får jag upp tanken i 75-80 grader. Jag brukar få tända när jag kommer hem och slutar när jag går och lägger mig vilket är c:a 4-5 timmar. Då står det sig i typ ett dygn. Tilläggas bör att jag då även kör min vattenkonverterade luft/luftvärmepump i några timmar också vilket gör att om det inte är för jäkla kallt, dvs. inom pumpens arbetsområde, så håller den tempen på 40 grader, orkar inte den så går elpatron in när tempen når 30 grader. När vi hade en köldknäpp på -20 så eldade jag två gånger, mest bara för att jag kunde... Ett par timmar på förmiddagen och en längre stund på kvällen.
    På sommaren räckte det med att elda typ var 3:e dag för att få varmvatten.
    I dagsläget har jag ingen isolering på matarrören, dock så funderar jag på att sätta dit nån form av isolering på den delen av rören som går i källarutrymmena.
    Brassar jag på ordentligt så kommer rummet upp i 24-25 grader, dock ska det tilläggas att det är i min gillestuga som ligger i min oisolerade källare, vilket betyder att det kan vara typ 16-17 grader i den änden där kaminen står.
    Min kamin saknar kylslinga, det stämmer, men det finns en lösning till detta som man kan montera som löser "nödkylning". Jag har dock inte installerat den då det hade krävt att jag dels hade varit tvungen att dra fram ett rör för extra kallvatten och dels varit tvungen att dra ut ett rör till genom väggen som kan släppa ut hetvatten. Jag har stresstestat systemet ett par gånger och varit nära att få det att koka har två "planer" för att få löst detta: 1: Stäng/minska spjället i skorsten. 2: Öppna termostaterna på elementen i källaren till max ( de är inställda på c:a 17 grader ). Då kyls systemet ner ganska omgående. Ja, Selmac är kanske billiga men jag är nöjd med min. Särskilt med tanke på effekten (23kW som max) som den ger till vatten.
    Jag tittade på andra kaminer, men fick rekommendationen av denna Selmac Cream 23 av en kompis som hade en sådan själv och varit med och installerat sådana hos sin grabb m.m.
    Resonemanget på tanken var väl att det kändes bra, fick ett bra pris också, köpte ett paket med skorsten, tank, expansionskärl och tillbehör från Nordic Värmesystem.
    Sen ville jag ha en flexibel tank för att ev. i framtiden komplettera med solpaneler osv..
    Det enda är väl att jag kanske funderar på att så småningom komplettera tanken med fler för att få lite mer volym. Dock så kan dom tankarna inte stå i tvättstugan utan jag får fundera på en annan placering av den/dem.

Redigerat 25 jan 2016 12:50
    • Laddar…
  12. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Jag orkade inte läsa alla inlägg, så följande kanske redan är ventilerat.

Vi hade samma problem som dig i vårt badrum: kalla golv, vi drog vattenburet och vi ville ha golvvärme. Vi löste det genom att offra 20 cm på takhöjden, från 2.40 m till 2.20 m, och härigenom kunde vi lägga 10 cm isolering och 10 cm betong.

13. J
    Medlem Nivå 4
    Lite sent svar igen.. men: Problemet är att jag har 2.10 i takhöjd i källaren så det känns lite hårt att minska det. Men nu har jag börjat planera mitt nästa projekt och det är att göra i ordning tvättstugan... och som det ser ut nu så blir det att bila upp golvet, gräva ur och isolera och gjuta nytt ovanpå med värmeslang.

14. J
    Medlem Nivå 4
    Och så kom jag på att jag kanske ska göra en liten slutredovisning.
    Så här snart ett år med färdig installation ( och drygt ett år i drift, det som kom på plats sist var handdukstorken i badrummet som försköts en månad efter drifttagande av det andra ):
    Jag gjorde av knappa 12 kubik ved från Maj förra året till April i år. ( I år har jag 16 kubik som väntar på vintern ).
    Jag har sänkt elförbrukningen från c:a 19900kWh/år till c:a 9600 men höjt medeltemperaturen i huset till 22grader, men å andra sidan så värmer solen ( utan extra utrustning ) huset till att pendla mellan 26 och 29 grader mellan Maj och Augusti. Nu börjar värmen att sakta komma ner mot 23 grader. Men det räcker med en solig dag med temp på 22-23 grader ute så sticker det iväg igen. Så jag har bara behövt elda för varmvatten vilket sker med 3-4 dagars mellanrum beroende på om barnen är hemma eller inte.