Hej på er! I dagsläget har jag en 12-13 år gammal Klippo. Detta är en av deras så kallade proffsmodeller( eller var då iaf) kostade mkt när den köptes men tusan vad fint den funkat så den har ju verkligen varit värd sina pengar. För två somrar sedan så fixades den för 700:- och ifjol för ungefär lika mkt,detta är allt jag lagt på den under alla år. Nu har dock axeln till bakhjulen pajat på ena sidan,felet är att spåret för segersäkringen blivit utslitet och hjulet vill inte hänga kvar,har dock tryckt dit det och låst det med hjälp av najtråd ist för segersäkringen så den funkar några klippningar åt gången. Antar att detta felet inte är så satans dyrt att åtgärda så den vore ju värd att laga, men jag har ändå börjat snegla på ngt annat då jag är sugen på en med uppsamlare och har läst lite om Toro-klipparna som ju verkar vara riktigt bra. Idag var jag dock in hos den lokala Stiga-handlaren och fördrev lite tid och fann b.la en som heter Stiga 48 sb kanske var turbo med i namnet också, kommer inte ihåg, men men skit samma. Ngt jag lade märke till var att flera modeller av klipparna såg väldigt lika ut men hade olika motorer,några hade Stigas egna och några Briggs & Stratton, hur står sig Stigas egna motorer gentemot Briggs & Stratton?

Vad det gäller Toros maskiner,är de så bra som de verkar och som det skrivs om dem? Hur bra är den automatiska drivningen,är den hållbar över tid? Är jag helt fel ute om jag väljer mellan Stiga och Toro,vad har ni för förslag på bra klippare med uppsamlare, jag har drygt 1500m2 gräsmatta som är gropig och rejält sluttande. Skulle ju kunna köpa en ny Klippo men tycker det är lite väl mkt pengar just nu, vill max lägga 6000:- helst inte över 5000:-.

Mina erfarenheter:
Lantlig gräsmatta, dvs lite (el kanske mycket) ruffig => Klippo, Klippo, Klippo, mulcher, mulcher, mulcher. Den enda som håller och som klarar att klippa långt och fuktigt gräs.

Min gamla Klippo fr 80-talet börjar nu dock sjunga sin svanesång. Det är B&S-motorn som inte riktigt vill fungera. Mest troligt pga rostiga ventiler & säten (dålig komp). Ett vanligt problem med äldre klippare (enl uppgift) som uppstår på vintern om klipparen inte står torrt och uppvärmt inomhus. Att de står under tak i uthus el likn räcker inte. (Iaf inte här i västra Skåne m fuktigt klimat.)

Har också fixat ett hjul som ramlade av pga utsliten segersäkring. Uppgraderade till en ny (större?) och sedan dess (+10 år) har den fungerat felfritt.

Det blir en ny (el beg) Klippo igen.

• Gilla
Ivo f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.