Byggahus.se

funderar på att bara ha en luft värmepump i min läge het va tror ni ?

1. B
    Medlem Nivå 3
    Ja har en lägenhet på cirka 40kvm och ett u-värde på cirka 0.3-0.5. då ska jag ju alltså klara mig på cirka 2kw. Rätta mig om
    Jag har fel. Men då tänkte jag så här jag har en ES AA 12.4 LuftLuft Värmepump som ska kunna leverera ungefär 3kw vid 15minus. Och sen har jag en CitCop/Chofu RA-1829SVXU som ska kunna leverera ungefär 4.6kw vid 15minus. Då är min fråga skulle jag kunna klara mig med mina 40kvm på någon av dom här LuftLuft Värmepumparna även när det är 20-25 minus ? Tacksam för alla svar

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har Mitsubishis minsta L/L-värmepump som värmer hela huset med 108 m2 boyta.
    Visserligen mycket längre söderut :)

Men hur det är i en lägenhet beror ju på så mycket.
    Vilken våning (om det är uppvärmt över och under) om det är gavel, väderstreck mm.

Försök!
    Det enda som kan hända är ju att du får komplettera med något element.

Hur har uppvärmningen lösts hittills?
    Det är väl inte första vintern där uppe :)

3. B
    Medlem Nivå 3
    Det är en lägenhet i ett garage så två av vägarna är aldrig under 1 minus. Men det blir som nybyggt nu till nästa vinter med nya fönster och gips väggar och cellplast på golvet 2cm. Efter som det är kallkällare under med betonggolv men I alla fall vi mätte temperaturerna i huset va som sämst det va en plåt dörr utåt som
    Kylde och dåliga 2 glas fönster med kanske 2 i U-värde och ja bart betong golv. Och endast 10cm isolering i tak. Då mätte vi att det krävdes ungefär 3500watt vilket är ungefär 0.9 i U-värden på hela huset. Men nu till sommarn ska det bli skillnad. Ja ska lägga 2cm frigolit på golvet och laminat ovan på det. Sen blir det nya 3glas plast fönster och en ny trädörr eller plast dörr. Plus att ja läger på ungefär 20-30cm isolering i taket lösull. Alltså borde jag då kunna få ett värde på Max 0.3 tycker jag alltså borde ju CitCop pumpen räcka då den är väldigt stor den leverarar som
    Max 9.2kw vid 7plus grader vilket jag anser är väldigt mycket idag. Men då är ju mest mitt svåra problem är att ja har en ES pump som e nästa sprillans ny och påfylld men igentligen så skulle jag inte vilja ha den då Jag inte tycker att det är någon bra luft pump så skulle ju vilja ha CitCop pumpen men då måste jag ju fylla den då. Men så min egentliga fråga är ju om ES pumpen räcker till i alla fall 20minus. För iså fall så sätter jag nog upp den. ?