Byggahus.se

Fundament till kakelugn (träbjälklag)

1. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Renoverar ovanvåningen i en 20-talsvilla och har en vision om att installera en kakelugn. Huset har tidigare varit gödslat med kakelugnar men de revs tyvärr ut när vattenburen värme installerades på 50-talet. I rummet där vi vill installera ugnen var det ursprungligen kök och därmed finns det sannolikt inget fundament vid murstocken som duger för en kakelugn (träbjälklag). Funderingen nu är om det är rimligt att komplettera med ett fundament som hänger i stocken enligt konstens alla regler? Går det ens? Att mura ett fundament under som för lasten ända ner i grunden är inte ett alternativ. Någon som har haft liknande problemställning eller har några allmäna råd så att vi kan komma till beslut om det bara är att lägga ner eller att det finns en lösning!?

2. Ingenjören
    Medlem · Nivå 8
    Om du haft kakelugn/köksspis där innan är det väl inte helt omöjligt att fundamentet i form av inmurad utstickande järnvägsräls redan finns där. I vårt hus hittade jag i alla fall ett sådant i golvet vid renoveringen i ett rum där det tidigare stått en köksspis. I så fall blir väl det svåra att bedömma skicket och övertyga kakelugnsmakaren. Finns inget kvar av tidigare fundament blir det nog värre… Kanske får du i så fall fundera på något lättare alternativ.

3. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Ja, kanske där kan finnas något fundament redan, har inte brutit upp golvet än. Men köket var där original så någon 1-tons-pjäs har där inte stått. Trodde inte att man gjorde fundament av modell järnvägsräls bara till en köksspis men man kan ju hoppas. Inser också att det inte är ett enkelt ingrepp om det inte finns något fundament alls. I så fall får det nog bli en ståtlig kamin i stället...

4. Ingenjören
    Medlem · Nivå 8
    Jag trodde inte det heller men så var det hos oss (hus från ca1880 som flyttats till nuvarande tomt 1921).
    Dock kan det ju vara så att det tidigare stått en kakelugn där innan de satte in kokspisen och gjorde kök av det rummet på övervåningen?. Har tidigare varit två lägenheter i huset (en per våning) men jag tror att det byggdes upp så 1921.

5. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Även här var två lägenheter när huset byggdes. Där vi har tänkt installera kakelugnen var det då kök redan från början så där har inte stått någon kakelugn. Får hoppas att det finns ett överdimensionerat fundament för den gamla kokspisen ellet att byggarna anade att någon ville ha en kakelugn 85 år längre fram :)

6. B
    Medlem · Nivå 5
    Hallå jag förmodar att du inte själv kommer att mura upp dessa kakelugnar?. Du ber kakelugnsmakaren/muraren som ska mura kakelugnen komma och titta hur det ser ut idag då denne förmodligen vet hur det ska se vara för att orka hålla uppe en kakelugn.

7. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Visst har jag tänkt ta in hjälp för att mura upp den. Nu försöker jag bara bena ut förutsättningarna så att muraren inte kommer när jag brutit upp golvet med ett par pallar kakelugn ståendes bredvid och bara går därifrån skrattandes :)

8. B
    Medlem · Nivå 5
    Jo men det är ju det jag menar kontakta muraren för du kan ju få tusen olika svar här på byggahus men det är ju muraren som ska ta ansvar därför vill den säkert säga sitt. Dem kakelugnsmakare jag känner brukar gjuta fundamenten till de ugnar de sätter.

9. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Jag ville gärna ha tusen svar, det är det som är styrkan med ByggaHus. Ringer jag hit en murare kan han mycket väl ha blivit lämnad av frugan dagen innan och vara allmänt neggig till allt och bestämt säga att det inte går att lösa :). Och jag orkar inte släppa in tusen murare. Undviker in i det längsta att blint lämna något jag själv inte har lite förkunskap om till en hantverkare.

10. J
    Medlem Nivå 3

Så här gjorde vi

Vi har satt in två kakelugnar på detta vis utan bekymmer. Väggen till höger är murstocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp 1.JPG

OK ifrån både stadsbyggnadskontor och kakelugnsmästaren.

Lycka till (y)

11. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Tack så mycket! Då finns det ju hopp om att göra det även om det saknas fundament idag.