Byggahus.se

Fult dragna rör?

1. A
    Medlem · Nivå 19
    Finns det inte även någon skrivning när det gäller renovering att det tillåts med undantag utifrån de förutsättningar som finns i relation till kostnad.

2. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Kanske skulle funka att måla dem vita så blir de mer diskreta.

• Laddar…
  3. S
    Bannad · Nivå 8
    Ska vattnet komma ut i duschzonen måste rören komma ut minst 2 meter över golvet. Det är säker vattens branschregler.

Det ser lika ut hos mig med. Det är snyggt och ingen har påpekat nått åt mig!

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    De förgyller ju inte väggen men var ska man göra av dem?

• Laddar…
  5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag antar att du bor i lägnehet och då är det inte alltid så lätt att flytta på vatten/värme för genomföringar.

Vad är inspektionsluckan till för? Vattnet kanske drogs ner till golv för luckan är i vägen.

Handdukstorken är faktiskt felkopplad, fast rätt på ett sätt. Din rörmokare har övertolkat det lite bara. Alla handdukstorkar med etthålsventil ska kopplas underifrån, annars blir dom inte genomvarma. Består handdukstorken endast av en slinga (som du har) samt dubbla ventiler så blir det ju förfulande att koppla underifrån. Dyrare blir det också...

Har du haft dålig kommunikation med din hantverkare?

6. S
    Bannad · Nivå 8
    Varför sitter det 2 t-rör mitt i taket till ingen nytta?

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Lufta ur värmen om man inte får det att cirkulera.

Tittar du noga så ser du luftnings-stiftet på avluftningspluggarna på det undre vinklade T-röret. En vanlig luftnyckel passar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    VA1945972vvs_177.jpg

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16

Hoppsan det fanns en "sida två också"

Jag ser inget fel i att dra rören vid taket. Vad som är snyggt eller inte är subjektivt, även för den med förnyat certifikat för säkert vatten! Eftersom det är en renovering och inget nybygge begränsar det av praktiska själ möjligheterna, då rörmokaren tvingas använda sin kreativitet efter bästa förmåga. Det anmärkningsvärda är att rören ser ut att vara snyggt dragna med parallella rör som är bockade istället för dragna med allehanda lösa vinklar. En konst som inte alla rörläggare behärskar nu förtiden. Är T-rören högst upp till för luftning eller för en kommande anslutning?
    Då du vet att inspektionsluckan sitter där den sitter, är det upp till dig att förhindra vattenskada genom att inte rikta duschmunstycket rakt upp. Lite egenansvar alltså!

Fd. rörläggaren

Staffan (utan förnyat certifikat för säkert vatten)

Redigerat 20 maj 2017 11:29
    • Laddar…
  9. NetNut
    Medlem · Nivå 10
    Håller med om Staffan att hantverkaren lagt lite tid på att bocka rören snyggt och undvikit vinkelkopplingar så långt det går och det ser jag mer sällan idag. Tyckte först att det såg ut som kaklet spruckit vid rörhållarna nära taket men såg sedan att det var ritade streck. Däremot så beundrar jag stegen, funkar tydligen som anteckningsblock när penna och papper saknas samt verkar vara attraktiv då en halvt bortsuddad varning fortfarande syns på fotplattan :).

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror det hade blivit lite snyggare att dragit rören uppe i taket isf längst upp på väggen. Men samtidigt är det inbyggt något slags schakt där, så det var kanske inte möjligt/tillåtet.

Och kanske vita rör (koppar som målats).

11. S
    Byggveteran Nivå 9
    Krav för säker vatten. Dessutom kan du inte ta hål i duschskärmvägg av glas!

12. H
    Medlem · Nivå 12
    Tyckte jag kände igen den över två år gamla tråden.

13. S
    Byggveteran Nivå 9
    Varför kommer sånt gammalt fram i flödet?

14. H
    Medlem · Nivå 12
    Brukar bli så för mig när jag klickar på "liknande ämnen".

15. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Utanpåliggande dragning är alltid sk "ghetto-lösning"

• Laddar…