Vi har haft plattsättare för att sätta kakel i vårt badrum och ser att det är vad vi tycker långt ifrån full täckning bakom, jag har en annan aktiv tråd där vi diskuterade tätskiktmanschetter som de också hade sönder :(

Vad tror ni om följande bilder?

Golv:
Golv med kakel, skarvlist, smuts och skador synliga. Starkt ljus från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på smutsig yta med kakel och svart list; slitna material med damm och skräp.
Skapa konto
Bild på slitna, fläckiga golvplattor och smutsigt dörrtröskelområde med synligt skräp.
Skapa konto
Slitna kakelplattor på en vägg med synlig fog och skadad underliggande struktur.
Skapa konto
Väggkant och tak med skador, synliga reparationsbehov och färgränder. Något bygg- eller renoveringsarbete verkar pågå.
Skapa konto

Väggar
Konstruktion, väggfästen, våt spackel, renoveringsarbete, skyddspapper, hörn, inomhus, obeboelig yta, byggnadsprocess.
Skapa konto

Närbild på vad som ser ut att vara del av elektrisk utrustning eller motor, med synliga ledningar och komponenter.
Skapa konto
Gipsvägg med spackel, installationsboxar, renovering, byggarbetsplats, förberedelse för målning, inomhus.
Skapa konto
Skadad vägg med exponerad innervägg och isolering; tecknat mönster syns delvis till vänster.
Skapa konto
Bild av en vägg med kabellister och kabelkanaler, dammigt, med synligt myrspår eller insekter längs med basen.
Skapa konto
Närbild på skruvar, träspån och gipsskivor på en byggarbetsplats eller renovering.
Skapa konto
Byggarbetsplats. Trädetaljer, isoleringsmaterial, skyddstejp. Otydligt fokus, närbild av konstruktionselement.
Skapa konto
Väggelement under konstruktion, isoleringsmaterial synligt, byggsplatsdetaljer, träunderlag, oordning, skruv i förgrunden.
Skapa konto
Mätning av kakelgap med tumstock, blått målartejp, brun kantlist och reflektion i spegel.
Skapa konto
Mätskala nära kakellinje, brun kilformad kloss, spegling av person, konstruktion eller renoveringsscenario.
Skapa konto
Vit eluttagskåpa på betongvägg, blå tejp markerar kanten, under konstruktion eller renovering.
Skapa konto

Vad menar du med full täckning?
Helt homogent med bruk eller varje topp har kontakt med plattan och väggen men luft i dalen.?

Är man tveksam brukar man ta ner plattan och kolla bakom hur täckningen blev

R
Ser inte vidare yrkesmässigt utfört😢för dåligt med fix på flera ställen…

• Gilla
AG A
  • Laddar…
När jag kaklade hallen så fanns det inga ränder kvar under plattan, såhär såg det ut när jag lyfte för att säkerställa full täckning

Våt betong på golv, texturerad yta, skuggor, byggarbetsplats, ojämn, grå färg, konstruktion i förlopp.
Skapa konto

Det skulle jag kalla full täckning? På jobbet plattsättaren gjort så verkar bara topparna efter fixkammen sitta i plattan medan Dalarna har luft till plattan. Vad anses vara godkänt? På bilderna runt brunnen så saknas fix ut till kanterna vad får det för konsekvenser?

bkr har en film där de beskriver full täckning med fix som jag tyckte var informativ

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
B
Knackar man på dem brukar man höra vilka som har stora hålrum under, men då är det ofta lite sent att göra något...

Så där ser det inte ut hos mig, men jag är ju heller inte ens hälften så snabb som en professionell plattsättare.

(för övrigt så är det klinker, inte kakel på bilderna tycker jag det ser ut som).

Granitkeramik verkar vara den rätta benämningen och inte kakel, det kanske är en typ av klinker?

Att det är ränder kvar efter fixkammen borde inte göra nåt på vägg.
Vet du om man har strukit fix på baksidan av plattorna också, det bör/ska man göra.
Skulle nog säga att man använt för liten kam tillsammans med kilar.
På golvet bör man ju ha bättre täckning, speciellt i hörn, där det kan vara risk att man knäcker annars.

Inlägg #4 ser optimalt ut, men det är nog nästan omöjligt på vägg skulle jag tro.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag förutsatte att de bakströk plattorna men när jag granskat plattan de tog ner hel så undrar om de verkligen gjort det, kanske?

Skugga av person, golv med kakel, dammigt hörn, träbit, blå maskeringstejp, ojämn fogmassa.
Skapa konto
Kakelplatta mot en vägg på golv, skugga av person, tile spacers, blått tejp, renoveringsarbete pågår.
Skapa konto

Och här är en bild på en av plattorna de tog ner som gick sönder som de inte skrapade bort fixet ifrån. Den har ju en bit utan fix som jag antar borde ha det om den varit bakstruken?
Flisade betongplattor på mark, oregelbunden form, mönstrad yta, renoveringsprojekt eller byggarbetsplats.
Skapa konto

R
A andkar skrev:
Och här är en bild på en av plattorna de tog ner som gick sönder som de inte skrapade bort fixet ifrån. Den har ju en bit utan fix som jag antar borde ha det om den varit bakstruken?
[bild]
Det dära ser inte ut o vara dubbel limmat med fix…

• Ledsen
andkar
  • Laddar…
Det där kan inte vara gjort av en plattsättare. Knappast ens någon som kan kalla sig hantverkare. Man måste nödvändigtvis inte vara plattsättare för att sätta kakel och klinker. Men den som gjort det där har inte grundläggande kunskap eller förståelse för arbetet.
Det är på tok för lite fix, för att det ska vara okej. Enligt min gissning är det lite torr blandning också.

• Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
En liten uppdatering ifall någon mer har detta problemet, jag har bokat in en oberoende besiktningsman för att kolla på täckningen så får vi se vart det leder, jag hittade också i riktlinjer för montering av storformatiga plattor på bkr (https://apibkrse.cdn.triggerfish.cl...iktlinjer_Montering_storformatiga_plattor.pdf) att "I regel krävs det fullgod bruksfyllnad när det monteras keramiska plattor i stora format." storformat är i detta fallet "En platta anses vara Storformatig om den är, till ytan, ca* 900 cm2 eller större. " och fullgod bruksfyllnad innebär enligt deras ordlista "Fullgod bruksfyllnad: i det närmaste 100 % täckning." vilket jag inte ser att det i detta fallet kan vara nära, snarare 50-70%

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nu har besiktningsmannen varit här och tyckte det var i linje med vad man kan förvänta sig, han fick bom bakom två plattor som han dokumenterade men i övrigt tyckte han att täckningen var god nog. besiktningsprotokoll kommer nästa vecka så kan göra en uppdatering med det. Han var dessutom imponerad av skärning osv som han tyckte var mycket bättre än vad han brukar se, skönt nu kan vi lägga detta bakom oss.

Vem hittade besiktningsmannen?

All kontakt med besiktningsmannen skedde genom mig och jag hittade honom genom att söka efter besiktningsman på bkr.se och tog en som låg nära som var certifierad för att göra oberoende besiktningar från bkr. Hantverkaren och besiktningsmannen verkade inte ha träffats förut

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.