Byggahus.se

Fula värmepumpar

3k läst  7 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Är det bara jag som drar mig för att köpa en luftvärmepump, för att dom är så himla fula? Både inne och ute är dom fula.

Så jag funderar på att om jag nu ska skaffa en så planterar jag inne-delen i en isolerad låda på vinden och leder luften med rör till de olika rummen i huset. Och sätter ytterdelen på sidan av skorstenen på taket. Är det något som jag borde tänka på innan jag sätter igång?

2. B
    Medlem Nivå 8

Re: Fula värmepumpar

Det är rätt mycket luft som ska igenom den så du åker nog på rejäla fläktar och kanaler i så fall. Du vill ju inte ha för varmt i lådan (låg verkningsgrad).

Tänk på kondensvattnet från utedelen också. Du vill ju knappast ha en isbana på taket.
    Och är det verkligen snyggare att ha den på skorstenen än på väggen?

3. I
    Medlem Nivå 5

det kan troligen bli svårt att få den installerad av en firma, det blir iaf ingen standard installation
    ha innerdelen i en låda blir lätt knas hur ska man kunna garantera att det hela kommer att funka som det är tänkt
    kan nog lätt bli trassel om det skulle gå sönder nåt i den under garanti tiden

4. C
    Medlem Nivå 1

Med lite svart plåt runt ytterdelen kan jag tänka mig att den blir diskret på taket.
    Sen skulle det ju vara att föredra en värmeväxlare som har mer formen av en motorkylare på insidan i lådan. Det var nån som hävdade att det finns, men jag har tyvärr inte hittat sådana. Jag tänkte ha dubbla kanaler till rummen. En för värme vid golvet och en för utluft vid taket.
    Motsvarande datorfläktar i kanalerna, och reglera inluften med hjälp av temperaturen på utluften från rummen. Vet inte... det hela kanske är aldeles för vrickat.
    Det finns en bonus dock. Jag får cirkulation på luften i mitt överisolerade hus.
    Isgata på taket hade jag inte tänkt på.

5. K
    Medlem Nivå 4

Tror inte det är att rekommendera att kapsla in vare sig innedelen eller utedelen alltför mycket med tanke på luftflödena. Dessutom blir nog inkapslingarna fulare än innehållet...

Har du kikat på LG:s pumpar? Deras nya innedelar är lite mer diskreta än de flesta andra fabrikat.

6. Overlander
    Medlem Nivå 5

Det finns kanalmonterade värmepumpar lite dyrare än vanliga men dom finns.
    Utedelen finns det speciella träskydd till så att den inte syns.

7. C
    Medlem Nivå 1

Skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar.K Har du någon aning om var jag kan få tag i sådana?

8. Overlander
    Medlem Nivå 5