Jag håller på och renoverar ett hus och i helgen skulle jag och frugan oljebehandla våra gamla furugolv. Vi slipade bort all gammal lack och lutbehandlade efter noggrann dammsugning. Nästa dag använde vi en polermaskin och tog bort all kalkavlagring(?) från lutet. Nästa steg var inoljning med hälften träolja/hälften vitpigmenterad olja. Efter tredje oljestrykningen använde vi polermaskinen för att gnugga in oljan.

Sen gjorde vi det stora misstaget.

Vi var inte särskilt nogranna med att ta bort ALL överflödig olja som fanns kvar 30 min efter sista inoljningen. Dessutom hade vi på flera ställen torkat av olja mot träets riktning. Nästa dag när jag skulle köra med polermaskinen i hopp om att överflödiga fläckar skulle försvinna lika lätt som lutet upptäckte jag vilken stort misstag som begåtts. Fula blanka fläckar över golvet och vita spår efter avtorkningen...

Testade att lägga på vanliga träolja och körde med polermaskinen i nåt vansinnigt hopp om att det skulle bli bättre men det hjälpte inte.

Antar att jag får hyra en golvslip och göra om alltihop eller? Nån som har nåt tips eller råd i min svåra stund?

Gjorde samma sak som Ni… torkade inte av i tid! Fiick lösta upp det med lacknafta, inge kul alls slabba med sånt och det tog tid… med de funka

plexi

ah! :surprised: Så du skurade med lacknafta alltså. Antar att man sedan skall olja in golvet på nytt och polera det?

Verkar lite smidigare än att slipa om golvet iaf...

Ö-byggaren: ursäkta mitt oförstånd, men vad menar du med sickla? skrapa med nåt eller?

Fasikan. Det slutade med att vi fick slipa om golven. Herrejösses va moralsänkande...

:'(

Ja fast - vi fixade vår första katastrof med fläckar med en ordentlig rotborste - fläckarna gick å skura bort :D fast det är la för sent för Dig nu......
Vårt misstag var att vi inte slipade ordentligt och sedan gjorde bort oss med oljan - men NU vet vi hur man gör ;-)

jag försökte ta bort de vita fläckarna genom att gnugga hårt med diverse halvmjuka ting men det blev istället blanka bortskavda fläckar som såg fula ut också.

Hade det bara varit nån enstaka vit fläck så hade jag helt klart skrubbat, men nu var det riktigt riktigt dåligt.

Och det värsta av allt är att man bara har sig själv att skylla. Det hjälper ju inte men blir ju lite lättare om man kan skylla på nån annan ;)

Jag kommer nog komma över den här pärsen med tiden, men just nu är det motigt som ni förstår.

Tack för era tips iaf!

Vi körde med rotborste a la värstingsmodell- men vi slipade int eom ett - vi skurade bort all vitpigmenteringen istället ( detta är ett litet golv separerat ifrån resten )
Sovrumsgolvet slipade vi noggrant som bara den - det avr otroligt bra! Practice makes perfect- och det här med att följa träets riktning kan inte nog poängteras....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.