Glada 70-talet hade en förkärlek till brunt och tyvärr hittar jag spår av detta på flera ställen i mitt hus. Bland annat på eluttagen som är emot alla ytterväggarna... Förra ägaren har målat lite vitt på en del av dem med mindre lyckat resultat men de ser ju förjävliga ut vare sig de är vita eller bruna... Jag har ännu inte givit mig på att försöka ta bort någon i rädsla för att de ska bli ännu värre och sitta typ fast i själva väggen på något sätt. Så min fråga är om jag är dömd till att leva med dessa fula eluttag eller är de lätta att ersätta med något vackrare?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Sockeluttag, elen brukar gå i listen eller under golvet.
Troligtvis brun för att matcha den bruna golvlisten man hade när det byggdes.
Troligtvis brun för att matcha den bruna golvlisten man hade när det byggdes.
Så de går inte att få bort utan alternativet är att byta emot vita?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Japp, så är det troligen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Ett vanligt sätt på lite äldre prefabricerade hus. På alla ytterväggarna satte man dosor för att spara arbete och inte förstöra ångspärren (inget installationsskikt).L Lagerviskan skrev:
Som det är påpekat så kommer ledningen via golvet och det finns inga dosor. Byt dom eller måla (går bra med plastgrund först)
Det är klart att det går att ta bort dem. Borra in en ROT-dosa i lämplig höjd, ta bort sockeldosan, skarva VP-röret med slang och trä upp bakom väggen så det ansluter till dosan. Dra nya FK från närmaste kopplingspunkt och installera sedan uttaget i den nya dosan.
A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Självklart allt går att göra, frågan är om det är värt det? Blir hål i ångspärr, väggen måste fixas till och nya golvlister.possum77 skrev:
Sockeldosa i rätt färg sticker inte i ögonen.
Det är upp till husägaren att avgöra. Det sitter sockeldosor i ett av mina hus och jag har låtit dem vara kvar. Tack och lov är de vita
A Autodidak1 skrev:
man behöver antagligen såga upp golvet också för att kunna skarva VP-rören. På 80-talet körde man mkt sällan med slang. Klart allt går men jag är inte säker på att TS pratade om att byta parketten...possum77 skrev: