Min sambo och jag har köpt en lägenhet som vi precis flyttat in i och börjat renovera. Det är en gammal lägenhet där väldigt mycket måste åtgärdas, men badrummet byggdes om i samband med ett stambyte för bara drygt tio år sedan, så där vill vi helst göra så lite som möjligt (utöver att bygga ett innertak för belysning). Jag stör mig dock på den lösning som förra ägaren har gjort med tvättmaskinens avlopp. (Se bilderna!) Finns det något sätt att snygga till detta utan att behöva behöva riva upp golvet (läs: bygga om för jättemycket)? Vi kan inte inte byta till en bättre duschhörna/duschvägg om vi vill behålla tvättmaskinen och vi vet inte ens om tvättmaskinen går att byta ut eller flytta. Jag har aldrig sett en tvättmaskin utan avlopp förr... Jättetacksam för tips och råd!
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Hur står maskinen i förhållande till handfatet? Det kan gå att ansluta maskinens avlopp till vattenlåset på handfatet.
Det skulle kunna gå, men i så fall måste avloppet dras igenom duschen. Det inkommande vattnet går i ett smalt rör den vägen, men det är ju trycksatt... jag antar att avloppet kräver ett bredare rör, eller? Om inte så vore det så klart en lösning.H hempularen skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är en vanlig lösning, med avloppsslang från tvättmaskinen. Får den plats att dras genom duschväggen och parallellt med rören genom duschen, så kan det vara en praktisk lösning.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Du kan dra både tillopp och avloppsslangen ovanför duschväggarna till handfatet. Prova dock först med en billig provisorisk avloppsslang om tvättmaskinen orkar pumpa upp till den höjden.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om man vill ha det lite snyggare än slangen, förbi duschen så finns det vita rör med 32mm diameter.
Innan ni skrider till verket bör ni förstås kolla tvättmaskinstillverkarens anvisningar gällande avloppet. Ofta ska det dras så att det någonstans når över en viss höjd, kanske 60cm, och en vanlig maxhöjd för avloppet är 100cm.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Jag har dragit avloppsslang från TM i källartaket över ett antal meter. Funkade klockrent.
En del maskiner klarar att pumpa högt, andra kroknar tidigare. Pumparna är ofta inte lika starka idag som tidigare, det är mer plastdelar och många går helt enkelt sönder av överbelastning. Följer man tillverkarens anvisningar så får man längre livslängd på tvättmaskinens delar.
Stort tack för alla svar!
Sannolikt blir det nödvändigt att dra avloppsröret genom duschen eftersom tvättmaskinen står så nära och sannolikt inte kan pumpa högt nog (dessutom är det inte så snyggt med rör i takhöjd heller).
Sannolikt blir det nödvändigt att dra avloppsröret genom duschen eftersom tvättmaskinen står så nära och sannolikt inte kan pumpa högt nog (dessutom är det inte så snyggt med rör i takhöjd heller).