Hej!

Har relativt nyligen flyttat in i nytt hus.
På vinden kan jag se vit beläggning på råsponten. Besiktningen uppgav att det är äldre påväxt som inte är något att oroa sig för.

Jag har kontinuerligt kontrollerat fuktvärdena på vinden själv.
Använder en fuktkvotmätare och ser att i råsponten och bjälklaget varierar det mellan 11-15%.

Även där det finns vit beläggning ligger inte fuktvärdet högre än så.

Jag har även ställt en hygrometer för att kolla luftfuktigheten. Den kan så klart variera, men nu vid c.a 7 grader+ är det 73% luftfuktighet. Det låter väldigt högt med tanke på att det är omkr 35-40% i rummen vi använder, där det är drygt 19 grader.

Behöver jag vara orolig eller vidta några åtgärder?

Tror inte du behöver vara orolig.
Fuktigheten varierar ganska mycket på min vind också men håll koll och mät i råsponten.
17% är väl gränsen man vill vara under men lite marginal till det är ju inte fel.

Ang fuktigheten så lånade jag en bild från ett tidigare inlägg ang temperatur, fuktighet och tid.

• Diagram som visar mögelrisk baserat på relativ fuktighet (RH), temperatur och tid, med olika färgområden för risknivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Melzas
  • Laddar…
Tack för svar.

Då sitter jag lungt i båten.

Jag glömde nämna att det finns två fönster på vinden som är väldigt dåliga. Där har träet ruttnat rejält. Det kommer så småning om åtgärdas, men visst bör det inte påverka övriga vinden i någon större utsträckning?

Ossian K Olsson
M Melzas skrev:
Tack för svar.

Då sitter jag lungt i båten.

Jag glömde nämna att det finns två fönster på vinden som är väldigt dåliga. Där har träet ruttnat rejält. Det kommer så småning om åtgärdas, men visst bör det inte påverka övriga vinden i någon större utsträckning?
Sitt lugnt i båten för snart kommer sommaren och då kommer vinden antagligen bli jättevarm och torka ur!

Det är bra om fönstren blir tvåglas när de renoveras sedan. Det minimerar kondensen som blir på glasen och därmed hur fort det går innan karm och bågar ruttnar, dessutom minskar det vindens energiförlust, dvs den blir varmare vilket i sin tur håller nere RH.

F
M Melzas skrev:
Hej!

Har relativt nyligen flyttat in i nytt hus.
På vinden kan jag se vit beläggning på råsponten. Besiktningen uppgav att det är äldre påväxt som inte är något att oroa sig för.

Jag har kontinuerligt kontrollerat fuktvärdena på vinden själv.
Använder en fuktkvotmätare och ser att i råsponten och bjälklaget varierar det mellan 11-15%.

Även där det finns vit beläggning ligger inte fuktvärdet högre än så.

Jag har även ställt en hygrometer för att kolla luftfuktigheten. Den kan så klart variera, men nu vid c.a 7 grader+ är det 73% luftfuktighet. Det låter väldigt högt med tanke på att det är omkr 35-40% i rummen vi använder, där det är drygt 19 grader.

Behöver jag vara orolig eller vidta några åtgärder?
Vad är det för vind? Vi har kallvind och luftfuktigheten varierar kraftigt.

• Graf som visar variationen i luftfuktighet på en kallvind från 3 mars till 15 mars, med tydliga toppar och dalar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har kallvind. Luftfuktigheten varierar med luftfuktighet och temperatur utomhus. Mycket vind gör också att luftfuktigheten går upp. Vi har mätare och larm på ca 65% och det går den över några gånger per år, men inte längre perioder eller när temp och luftfuktighet ger gynnsamma förutsättningar. Köp såna och håll koll över året så lär du dig mycket om hur det beter sig. Har du fuktpåslag som inte följer utomhusfaktorer kan du få upp fukt från bostaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.