Håller på att bygga ett badrum i huset.
Har läst på om reglerna som gäller hos både GVK och BBV
I båda står det om golvkunstruktion. I mitt fall reglar cc600mm och 22mm och FUKTTRÖG golvspånskiva.
Fukttrög golvspånskiva av kvalite V313 -P5.
Men efter att ha åkt till ALLA byggvaruhus i lilla Kalmar så finns inte sådana skivor att uppbringa. Det är beställningsvara.
Beijer Bygg hade haft men tagit bort det ur sortimentet då det inte sålde några.
Hur kan det vara så att ingen köper och använder dessa fukttröga skivor????
Är det inga som renoverar och bygger badrum i Kalmar? Nja tror inte det. Skiter folk i reglerna, Ja kanske det.
Men jag tog och ringde en stor hustillverkare och pratade med en "konstruktör" (ingen försäljare) här i småland, det finns en del att välja på och jag ska inte säga vem det var, men han sa " ja dessa regler ja... Hm, men vi bygger inte efter dessa än så vi använder vanlig spånskiva"

Min fråga är då: Är det någon som följer reglerna till pungt och pricka??
Är jag onödigt övernitisk som ska jaga rätt på 5-6 skivor av rätt kvalite, vet inte ens vad det kostar men kan tänka mig att de är "svindyra". Har jag igen det, ja vad vet jag. Men vad händer när jag tar hem firman som ska göra själva "våtrumsarbetet" och han säger att "detta kan inte jag göra, du har ju inte P5 skivor så det får du byta ut först"

Vad säger ni, hur gör NI???

Iaf så står Ardex för konstruktionen OM du använder P3 primer och armering och
K75 flytspackel, då kan du köra med vanlig golvspån, hur det är annars vet jag inte

B
kolla med ditt försäkringsbolag också

imported_John100 skrev:
Men vad händer när jag tar hem firman som ska göra själva "våtrumsarbetet" och han säger att "detta kan inte jag göra, du har ju inte P5 skivor så det får du byta ut först"
Då säger du;

"I textavsnittet som handlar om golvspånet så står det att spånet bör vara av fukttrög kvalitet, inte att det skall vara det. Se bara till att prima mitt golvspån enligt primerleverantörens anvisningar så blir det bra."

Det verkar som om nästan alla gör som ni beskriver. Vanlig spånskiva och sen primer innan flytspackel osv...
Efter som det inte finns att få tag på fukttrög skiva så måste även "proffsen" köra på detta...
Då borde det vara någon som har räknat på vad det kostar att lägga de olika skivorna.
- Vanlig golvspånskiva + primer = ???kr
- Fukttrög skiva ???
Bara en rolig räkneövning.... om någon råkar sitta inne med info och lite siffror....

Det får bli en tur till bygghandeln och handla "vanliga" golvspånskivor

Primer måste du väl ha på en fukttrög skiva också..

Den fukttröga skivan är 79:- inkl. moms dyrare per kvadrat hos min leverantör.
Båda varianterna måste primas innan spackling så priset på själva skivan är det enda som skiljer.

Har för mig att jag läst någonstans att fukttrögt golvspån (P5 skivor) är svårare att prima pga att det ligger ngn slags vaxhinna på P5 skivorna. Är det helt taget ur luften eller ligger det ngt i det? Dvs att det kan vara svårt att få primern att fästa på P5 golvspån?

Har själv märkt att P5 skivor är ovanliga. Finns ej på Byggmax och Hornbach iallafall. Optimera i MAlmö har dem dock. Tror de sa de kostade 160 kr /kvm (eller var det per skiva?).
Skall själv lägga golvspån i badrummet och velar lite mellan vanligt golvspån eller fukttrögt sådant.

K-rauta har också om jag minns rätt från dagens besök där.

ACME skrev:
Då säger du;

"I textavsnittet som handlar om golvspånet så står det att spånet bör vara av fukttrög kvalitet, inte att det skall vara det. Se bara till att prima mitt golvspån enligt primerleverantörens anvisningar så blir det bra."
Jag läste GVKs "SäkraVåtrum2009" och där kräver de fukttrögt golvspån. Suck - vilkas regler skall man egentligen följa? Följer försäkringsbolagen GVK eller BKR?

Från GVK:
Skivmaterial golv
Vid val av skivmaterial ska en för ändamålet lämplig skiva
väljas. Fuktkänsliga organiska skivmaterial ska inte användas
som underlag för vätskebaserade tätskikt. Spånskivor i träbjälklag
ska alltid vara av fukttålig kvalitet (V 313-P5) t.ex.
vid förstärkning av träbjälklag eller som underlag för plastmatta
som yt- och tätskikt.

ohlgren skrev:
Jag läste GVKs "SäkraVåtrum2009" och där kräver de fukttrögt golvspån. Suck - vilkas regler skall man egentligen följa? Följer försäkringsbolagen GVK eller BKR?

Från GVK:
Skivmaterial golv
Vid val av skivmaterial ska en för ändamålet lämplig skiva
väljas. Fuktkänsliga organiska skivmaterial ska inte användas
som underlag för vätskebaserade tätskikt. Spånskivor i träbjälklag
ska alltid vara av fukttålig kvalitet (V 313-P5) t.ex.
vid förstärkning av träbjälklag eller som underlag för plastmatta
som yt- och tätskikt.
Nu har jag iallafall köpt fukttröga skivor och lagt in. Florett P5 skivor.

Fast när man läser GVK's text så skulle man faktiskt kunna tolka den som att fukttrög skiva skall användas när tätskiktet läggs direkt på skivan. Men flytspacklar man på skivan så lägger man ju tätskiktet på flytspacklet.......Lite oklar skrivning kanske...

Tror inte man behöver fukttrög spånskiva enl. bbv.

Nej, det nämns inget om Fukttrög i senaste BBV vad jag kan se.

Läste i en annan tråd att den fukttröga skulle hantera fukten bättre från flytspacklet. Dvs under tiden det härdar. Men med primer först borde ju effekten bli att spånskivan inte tar upp fukt?

Precis som jag tänker. Men jag har ingen erfarenhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.