Hej ! Första inlägget efter att varit "spanare" undet lång tid, KANONFORUM !!
Här är frågan som säkert redan är debatterad, men nu kommer i lite annat "läge":

Renoverar ett 60-talshus, med platta på mark, gjord efter den tidens formel,alltså, underifrån sett ; gjuten platta, ovanpå den ligger isolering, sedan ett mellanskikt av singel, där rör är dragna och ovanpå detta ett tät/bärskikt/golv av betong, ca 5 cm, gissar jag .

Skall byta golv i kåken till laminat och har rivit upp en linoleummatta i det rummet där mattan var sämst. Under mattan låg grålumppapp i tjära som, förmodar jag använts som tätskikt/fuktspärr.
Hyrde stora slipmaskinen för att slipa bort pappen, körde båda med GROVA papper och med korimantklinga men det gick bet. Pappen sitter i tjäran så pass att det inte går att få bort allt. Med andra ord rester av organiskt material finns kvar i tjäran och det går inte att komma i från. :x

Frågan är då ? Skall jag verkligen plasta betongen ? Rester av organiskt material ligger i den kondens som blir och ruttnar , eller ???
Betongen verkar torr, ingen lukt eller annat som indikerar problem.
Är det inte bättre att laminatet får ta smällen över tid än att jag skapar en oas för påväxt undet en eventuell plast ?? Någon tanke ??

S
Under laminat lägger man foam och det finns speciell foam för betonggolv som ligger mot mark dvs som har diffusionsspärr. Man lägger den bara fritt utan att limma. Men vad du ska göra med all kära vet jag inte...

A
Just mot betonggolv är nog det enda ställe jag skulle lägga diffusionsspärr.

Det nya byggreglerna säger t.o.m att man skal ha diffusionsspärr om det är ouppvärmt på nedervåningen men man har värme på ovanvåningen som många har te,x garage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.