Byggahus.se

Fuktspärr (plastfolie) i "sommarstugan"???

1. G
    Medlem · 35 inlägg

Glasse

Medlem
    Hej alla!
    Kan någon rekommendera hur göra vid isolering av "sommarstuga"(byggd under 60-talet) i Halland. Stugan står tom och ouppvärmd under höst och vinter.
    Bör man sätta plastfolie mellan isoleringen och gipsskivan eller inte?
    Verkar var olika uppfattningar om detta?!?

Glasse

2. C
    Medlem · Stockholm · 2 363 inlägg

ClasseClas

Medlem

Re: Fuktspärr (plastfolie) i "sommarstugan"???

Om du kollar här: http://www.byggbeskrivningar.se under "Enkelstugan" så tycker Svenskt Trä följande:
    "Som fritidshus har stugan hög isolerstandard. Ytterväggarna har
    sammanlagt 165 mineralullsisolering. Som invändigt tätskikt rekommenderas
    ej ångspärr (0,20 åldersbeständig plastfolie) utom vid permanent
    uppvärmning till cirka + 18ºC. Om stugan används under den
    varma årstiden och bara tillfälligt på vintern är en vindtät papp av
    kvalitet AC 160 lämplig."

3. G
    Medlem · 35 inlägg

Glasse

Medlem

Tack ClasseClas!

Om det är vad Svenskt Trä anser är lämpligt så följer jag den rekommendationen.

Tack för hjälpen!

4. P
    Medlem · 13 inlägg

Pjerre

Medlem

Vad kan vara nackdelen med attm ontera plastfolie?

5. N
    Medlem · 106 inlägg

neiden

Medlem

Mögel!

6. P
    Medlem · 13 inlägg

Pjerre

Medlem

Jo det förstår jag, men varför i en sommarstuga som är korrekt isolerad i övrigt..

7. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Du får ett omvänt värmeförhållande i stugan som inte är uppvärmd året om.=
    nedkyld vintertid, när solen värmer yttertemp på vintern, förblir stugan kall på insidan=plasten kondenserar på insidan.= mögel och fuktskador.

8. A
    Medlem · 46 inlägg

A_byggingenjor

Medlem

Sanning med modifikation.

9. P
    Medlem · 13 inlägg

Pjerre

Medlem

Så det är det dom menar på svenskt trä!
    Om man som jag har tänkt bygga sommarstuga som har grundvärme på på vintertid (ca 5-7°) är det om jag förstår argumenten rätt fördelaktigt att bygga med fuktspärr! ska kanske också säga att stugan ska placeras i norra delen av norrland dvs kalla torra vintrar..

10. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Hej!

Jag är inte säker på att plastfolie är rätt i ditt fall. Vi tilläggsisolerar et hus med trä och spånstomme från 30-talet med Västkustskivor på utsidan. På insidan byter vi Tretex mot gips. Jag var och kollade med rådgivaren på Svensk byggtjänst om han tyckte att vi ska ha plast eller inte innanför vårt gips. Till saken hör att den gamla konstruktionen är snustorr, vi har alltså inga kondensproblem i de nuvarande väggarna.

Rådgivaren tyckte att vi inte skulle ha plast i väggarna. Plasten ska som jag förstå det i första hand skydda mot fuktig luft som man skapar inne i huset. Enligt honom är den då egentligen bara nödvändig i taket. För det är ju uppåt den varma luften stiger. Och problemen uppstår på vintern när det är stor skillnad på temperaturen inne och ute. Men då verkar ju ditt sommarhus stå ouppvärmt, så då finns ju ingen värmeskillnad alls.

Jag tror att riskerna med plasten i ditt fall är större än eventuella fördelar. Jag skulle definitivt ta vindpapp. Då fastnar eventuell fukt inte någonstans.

/pinebar

11. P
    Medlem · 13 inlägg

Pjerre

Medlem

Ok, Men vart går gränsen då? vilken temperatur skall man ha inomhus på vintertid för att bygga med plastfolie?

12. N
    Medlem · 106 inlägg

neiden

Medlem

18 grader.

13. R
    Medlem · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Det har ju inte bara att göra med torra eller kalla vintrar. Största problemet är ju temperaturväxlingar generellt. Bara över dygnet kan det ju variera rätt mycket och har man plast så blir det problem så fort det är varmare ute än inne, och den så kallade daggpunkten (kondenseringen) hamnar på utsidan av plasten.
    Sedan är det ju helt riktigt att ett varmt hus med människor har mycket mer fukt i luften än det i regel är utomhus. Så kontentan är ju att om det uppvärmt på vintern så bör man ha plast, men det omvända gäller inte med samma säkerhet.
    Byggde nyligen sommarstuga och fick alla varianter på förslag från byggare etc. Min kvalitetsansvarige (certifierad) kunde inte ge ett rakt svar heller. Min slutsats var att inte ha någon plast alls. Tror att det ger minst problem.
    Såg även rekommendationen att ha den speciella sorten med vindpapp, pratade med två byggmaterialleverantörer och ingen av dem kände till den. Och detta var på Öland = nyproduktionen är mest just sommarhus. Frågade husleverantörerna och blev inte klokare, en del har ingen plast, en del har det.

14. B
    Medlem · 231 inlägg

Bananen

Medlem

Kan man sätta vindpapp i taket så att inte damm från isoleringen kommer ned i stugan??
    Ska ha spontad panel i taket...

Onödig fråga kanske men jag har blivit rekommenderad det av en bygg-kompis...

15. J
    Medlem · 1 300 inlägg

jakim

Medlem

Vindpapp i taket funkar bra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.